17.6.2019 Ajoneuvot Enemmän hyvää: Alpine A110S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 292-hevosvoimainen Alpine A110S täydentää palkitun ranskalaisurheiluauton mallistoa. Autoveron lisäksi yksi automaailman suurimpia vääryyksiä on ylistetyn Alpine A110 -urheiluauton puuttuminen Suomen markkinoilta. Maineikkaan urheiluautovalmistajan uudelleenherätys on kerännyt ylisanoja maailman autolehdistössä, ja onnistuipa Alpine nousemaan Euroopan vuoden auto -äänestyksessäkin toiseksi – ja vielä tasapistein enemmän ykköstiloja saaneen Jaguar I-Pacen kanssa.Alpine A110:n resepti ei tuo urheiluautomaailmaan mitään ennen näkemätöntä, enemmänkin se tuo takaisin menneille vuosikymmenille jääneitä hyveitä. Valtavan moottoritehon sijaan iloa ja suorituskykyä on haetty keveydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta.Jos perusmallin 252 hevosvoimaa kuitenkin tuntuu vähän miedolta, voi auton tilata nyt myös 292-hevosvoimaisena A110S -painoksena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOranssia ja mattaharmaataAlpine A110S:n erottaa perusmallista pienistä yksityiskohdista. Ulkopintaa koristaa valinnaisen mattaharmaan värin lisäksi jarrusatuloiden kaltaiset oranssit yksityiskohdat ja GT Race -nimen saaneet vanteet.Ulkopinnan oranssit yksityiskohdat jatkuvat Alpinen sisätilojen tikkauksissa. Verhoilussa on käytetty Dinamica-mikrokuitua, ja Sabeltin istuimet painavat vain 13,1 kiloa kappale.A110S:ään tarjotaan lisävarusteena hiilikuituista kattoa, joka keventää autoa 1,9 kiloa. Lisävarusteena istuimiin saa hiilikuituviimeistelyn. Muita painonsäästökohteita ovat lisävarusteena tarjottavat Fuchsin takovanteet. Auton paino on edelleen hyvin alhainen, vain 1 114 kg.Tekniikkapuolet ovat jatkojalostetta tavallisesta A110:stä. Alustaa on madallettu 4 millimetriä, pohjaanlyötikumeja on muokattu, jouset ovat 50 prosenttia jäykemmät ja iskunvaimentimet säädetty uudelleen. Kallistuksenvakainten kerrotaan olevan jopa 100 prosenttia jäykemmät edessä ja takana. Myös Michelin Pilot Sport 4 -renkaiden seoksen kerrotaan olevan S-malliin hienosäädetty. Perus-Alpinen lisävarustelistalta löytyvät Brembon jarrut ovat S-mallisa vakiovarusteena.YlävääntöäSuurin yksittäinen muutos löytyy kuitenkin moottoritilasta. Isäntäfirma Renaultin 1,8-litrainen turboahdettu nelosmoottori on viritetty nyt 292-hevosvoimaan, mikä on 40 hevosvoimaa perusmallia enemmän. 320 newtonmetrin vääntömomentti on ennallaan, mutta se on tarjolla nyt 400 kierrosta korkeammilla kierroksilla (2000–6400 rpm). Auton vaihteistona on yhä Getragin 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko ja tasauspyörästö on lukoton. 0–100 km/h sprintin Alpine A110S selvittää 4,4 sekunnissa.Alpine kertoo perusmallin keskittyvän enemmän ajamisen hauskuuteen, kun S-versio on muokattu terävämpi ja tarkempi ajettava. Auton kerrotaan olevan vakaampi korkeissa nopeuksissa.Jäljellä on enää yksi kysymys: milloinkohan herkun saisi Suomeen?Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Alpine Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”