26.8.2017 Ajoneuvot Ennemminkin neliovinen coupe – Honda Civic Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein kymmenes Civic-sukupolvi on Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Ensivilkaisu aiheuttaa hämmennystä, eikös tämä esitelty jo keväällä. Liukaslinjainen neliovinen sedan eroaa kuitenkin tarkemmin katsottuna aiemmin esitellystä viisiovisesta luukkuperäisestä Honda Civicistä.Siinä missä vuonna 1972 ensimmäinen Honda Civic oli pieni töpöperäinen kaupunkiauto, tuorein kymmenes sukupolvi on puolestaan Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Jo viisiovinen oli alkuperäistä metrin pidempi yltäessään 4,5 metrin mittaan, nyt neliovinen pistää vielä paremmaksi 4,64 metriä pituudellaan ja nousee luokan pisimpien joukkoon aivan Škoda Octavian tuntumaan. Itse asiassa koko vastaa melko tarkkaan muutamia vuosia sitten mallistosta poistunut Honda Accordia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi korimalliaKasvun lisäksi Civicin kehitykselle on ominaista poukkoileva muotoilu. Jos Volkswagen Golf seuraa omaa linjaansa jopa raivostuttavuuteen asti, Civic on muuttanut olomuotoaan kuin kameleontti.Pienen cityauton, kolmiovisen sportin, tila-auton, porrasperän ja lättänokkaisen farmarimallin jälkeen oli mahdotonta arvailla uutuuden kehityssuuntaa.Nyt molemmat korimallit ovat nähtävänä kaupoissa, sedan on noin 200 euroa hatchbackia kalliimpi, farmari jää pois. Korin etupää on molemmissa sama, muoviosissa ja maskissa on tyylieroja. Käytännöllisemmän viisiovisen perä on korkeampi, lyhyemmäksi katkaistu ja sporttisemmin muotoiltu.Neliovisen kattolinja laskeutuu loivemmin ja pidemmälle, porrasperästä ei oikein voi puhua, takaluukun kannen päälliosa on vain vaaksan mittainen.Runsaasti tilaa ja varusteitaSedanin tavaratila on kookas, eniten rajoittaa lastausaukon koko, pakaasit on työnnettävä pohjaa myöten edemmäs. Lastauskynnys on onneksi matalalla.Takaistuimella tilaa on kutakuinkin saman verran molemmissa korimalleissa. Pitkänkin kuskin takana mahtuu aikuinen istumaan. Kojelauta ja mittaristo on tavanomaisempi ja samalla tyylikkäämpi kuin edeltäjämallin ohjaamo.Polttoainesäiliön siirto etupenkkien alta takaistuimen alle on laskenut istumakorkeutta, mutta nipistää tavaratilan muunneltavuutta. Neliovista Civiciä saa kolmella varustetasolla. Jo Comfort-perustasoon kuuluu kaikki olennainen ja ilahduttavasti myös elektroniset turvajärjestelmät.Perusmallin hinta alkaa 27 860 eurosta. Kaksi tonnia kalliimmasta Elegancesta maahantuoja povaa myydyintä versiota. Ylellisin Executive nahkapenkkeineen vaatii vielä 4 000 satsauksen. Automaattivaihteiston lisähinta puolestaan on noin 1 800 euroa. Hintaa toki kertyy, mutta kokonsa ja tehonsa puolesta Civic joutuu hakemaan kilpailijoita myös ylemmästä keskiluokasta, eikä hinta silloin enää niin kovalta kuulostakaan.Turboahdettu moottoriJos korimalliksi valikoituu sedan, moottoria ei tarvitse pähkäillä, ainoa vaihtoehto on 1,5-litrainen turboahdettu bensiinikäyttöinen rivinelonen (182 hv). Turboahtimen alavääntö antaa huiman lisäpotkun vanhaan 1,8:aan verrattuna vähentäen samalla kulutusta.Viisiovisessa toisena vaihtoehtona on litrainen kolmipyttyinen (129 hv). Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai CVT-automaatti. Paperilla suorituskyvyssä tai kulutuksessa ei ole vaihteistojen välillä juurikaan eroja. Automaatti tuo ajoon vaivattomuutta ja äänimaailmaan monotonisuutta.Viisiovista mallia kehuttiin aikanaan räätälöidyn eurooppalaiseen makuun dynaamiseksi ja jämäkäksi. Neliovisen pitäisi olla se mukavampi ja alustaltaan suurpiirteisempi amerikkalaisille ostajille. Molemmissa jäykempi kori, pidempi akseliväli, leveämpi raideväli, madaltunut painopiste, pienentynyt ilmanvastus ja takajousituksen monivarsituenta ovat varmasti parantaneet ajokokemusta. Tähän palaamme pian koeajolla.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää