24.1.2024 Ajoneuvot Ennenkuulumaton WRC-kausi 2024 lähtee liikkeelle – tässä ennakkoasetelmat kauteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-kausi 2024 alkaa suomalaisittain historiallisissa merkeissä, sillä pääluokassa ei aja ainuttakaan suomalaista. Lajin kokema nopea ja raju inflaatio tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1979 ja kuljettajien MM-sarjan alun, ei kauden avausosakilpailun lähtölistalta löydy yhtäkään suomalaiskuljettajaa rallin voitosta ajamassa.Toyotan Rally2-autolla reitille lähtee Sami Pajari, mutta hän voi korkeintaan ajaa oman luokkansa voitosta. Se jättää armottoman, sinivalkoisen aukon Ranskan Merialppien rinteille.Tilanteesta voi jokainen vetää halutessaan omat johtopäätöksensä, mutta jotain selvästi uupuu rallin MM-sarjasta. Rallipromoottori on tehnyt myyräntyötä viemällä lajia keinotekoiseen suuntaan, jossa uusien autonvalmistajien mukaan houkuttelu on mahdotonta ja nykyisten pitäminen vähintäänkin haasteellista.Rallin kevytkuluttajalle muuttunut pistelaskujärjestelmä ei tee lajin seuraamisesta helpompaa, sillä vaikeaselkoinen se on myös aktiivisille seuraajille. Pisteitä jaetaan kolmessa tasossa; lauantain lenkin jälkeen pienimmän kokonaisajan omaavalle, sunnuntain nopeimmalle sekä seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle rallin päättävällä Power Stagella.Esapekka Lapin valittua puolikkaan kauden ei kauden avaukseen Monte Carlossa starttaa lainkaan suomalaiskuljettajaa Rally1-luokan autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySääntöjen eriskummallisuudetKisan päätöspäivä, sunnuntai, eriytettiin pisteytyksestä sen vuoksi, että kuljettajien motivaatio riittäisi ajamaan yleisöä viihdyttävää vauhtia erikoiskokeet läpi, vaikka tilanne rallissa puoltaisi varman päälle ajoa.Mikä pahinta, nyt rallin voittajan tulkitseminenkin on jo työn ja tuskan takana. Onko kilpailun voittaja se, joka saalistaa isoimmat pisteet lauantain jälkeen? Jos näin on, niin logiikkaa on vaikea ymmärtää, sillä eihän voittajaa voi kesken kilpailun julistaa.Rallipromoottorin helmitaulu lienee rikki ja laskutikku hukassa, sillä Power Stagelle on sallitaan ylimääräinen rengaskerta vain, jos rallijärjestäjä osaa erikseen vaatia tätä. Sääntöpykälää on perusteltu kustannuksilla, vaikka kyse on vain 1500 euron arvoisesta lisäkulusta.Kalle Rovanperän yllätysveto ja vajaa MM-kausi jättää Toyotan altavastaajan asemaan. Japanilaismerkillä ei ole enää heittää kehiin Hyundain veroista kuljettajakaartia.Suunnan on muututtavaTäyden 13 osakilpailun sarjan ajaa kuusi kuljettajaa, joista kolmella on realistiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen.Kärki on aina ollut kapea, mutta tällä kertaa eväät katsojiin uppoavaan MM-kauteen ovat aiempaa heikommat. Nouseeko lukuisten osa-aikaisten kuljettajien joukosta joku, joka voisi ottaa osaa mestaruuskamppailuun?Tässä skenaariossa katse kääntyy lähinnä Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin suuntaan, sillä molemmat Toyota-tähdet ovat tunnustettuja mestareita ja voivat etenkin optimaalisten lähtöpaikkojensa ja muuttuneen pistelaskujärjestelmän ansiosta aiheuttaa melkoisia pettymyksiä täyden sarjan tahkoaville.Useiden vuosien laiminlyönti tarkoittaa sitä, että matkaa lajin suosion päiviin alkaa olla yhä enemmän. Huonojen valintojen vuoksi välimatka vain kasvaa, sillä siinä vaiheessa, kun miljoonia ansaitsevat huippukuljettajat, eli lajin todelliset tähdet ja yleisömagneetit, alkavat voida huonosti, on tilanne jo livennyt käsistä.Pitkälle on vieritty ajoista, jolloin ralliammattilaisuutta tavoiteltiin kymmenen vuotta omin rahoin ja päälle ajettiin toiset kymmenen vuotta lajin huipulla. Nykyinen formaatti ei tällaista puolla, sillä tiukentuneet aikataulut ovat saaneet järjestävien tahojen lipsumaan jo turvallisuusseikoista, mitä voi pitää jonkinlaisena lajin päätepysäkkinä, mitä ammattilaistasoon tulee.Suurin kysymysmerkki leijuu Teemu Sunisen yllä. Virossa asuva kuljettaja menetti otteen Rally1-unelmasta, joten ura jatkuu Rally2–autolla, jos lainkaan.Hyundai lähtökuopissa?Tiimien välisessä asetelmassa merkille pantavaa on se, että Hyundai panostaa kauteen peräti viiden kuljettajan voimin. Etenkin Ott Tänakin palkkaaminen kielii siitä, että korealaisvalmistaja haluaa vihdoin voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, johon se ei ole pystynyt kymmenen mukanaolovuotensa aikana.Mikäli kyseinen tavoite epäonnistuu, on hyvin todennäköistä, että Hyundai kokee Citroenin kohtalon. Citroen laittoi kaiken peliin kaudeksi 2019 ja palkasi Sébastien Ogierin tiimin ykkösnyrkiksi. Ranskalainen tippui loppukaudesta MM-jahdista ja haukkui auton lyttyyn vaimonsa säestyksellä. Se laittoi Citroenin niin ahtaaseen rakoon, että tehdas päätti luopua rallista tyystin.Ulkopuolelta Hyundain tilanne näyttää juuri samalta. Lajin tulevaisuuden kannalta voi vain toivoa, että Hyundai voittaa haluamansa. Muussa tapauksessa seuraukset saattavat olla katastrofaalisen suuret.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi