24.1.2024 Ajoneuvot Ennenkuulumaton WRC-kausi 2024 lähtee liikkeelle – tässä ennakkoasetelmat kauteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-kausi 2024 alkaa suomalaisittain historiallisissa merkeissä, sillä pääluokassa ei aja ainuttakaan suomalaista. Lajin kokema nopea ja raju inflaatio tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1979 ja kuljettajien MM-sarjan alun, ei kauden avausosakilpailun lähtölistalta löydy yhtäkään suomalaiskuljettajaa rallin voitosta ajamassa.Toyotan Rally2-autolla reitille lähtee Sami Pajari, mutta hän voi korkeintaan ajaa oman luokkansa voitosta. Se jättää armottoman, sinivalkoisen aukon Ranskan Merialppien rinteille.Tilanteesta voi jokainen vetää halutessaan omat johtopäätöksensä, mutta jotain selvästi uupuu rallin MM-sarjasta. Rallipromoottori on tehnyt myyräntyötä viemällä lajia keinotekoiseen suuntaan, jossa uusien autonvalmistajien mukaan houkuttelu on mahdotonta ja nykyisten pitäminen vähintäänkin haasteellista.Rallin kevytkuluttajalle muuttunut pistelaskujärjestelmä ei tee lajin seuraamisesta helpompaa, sillä vaikeaselkoinen se on myös aktiivisille seuraajille. Pisteitä jaetaan kolmessa tasossa; lauantain lenkin jälkeen pienimmän kokonaisajan omaavalle, sunnuntain nopeimmalle sekä seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle rallin päättävällä Power Stagella.Esapekka Lapin valittua puolikkaan kauden ei kauden avaukseen Monte Carlossa starttaa lainkaan suomalaiskuljettajaa Rally1-luokan autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySääntöjen eriskummallisuudetKisan päätöspäivä, sunnuntai, eriytettiin pisteytyksestä sen vuoksi, että kuljettajien motivaatio riittäisi ajamaan yleisöä viihdyttävää vauhtia erikoiskokeet läpi, vaikka tilanne rallissa puoltaisi varman päälle ajoa.Mikä pahinta, nyt rallin voittajan tulkitseminenkin on jo työn ja tuskan takana. Onko kilpailun voittaja se, joka saalistaa isoimmat pisteet lauantain jälkeen? Jos näin on, niin logiikkaa on vaikea ymmärtää, sillä eihän voittajaa voi kesken kilpailun julistaa.Rallipromoottorin helmitaulu lienee rikki ja laskutikku hukassa, sillä Power Stagelle on sallitaan ylimääräinen rengaskerta vain, jos rallijärjestäjä osaa erikseen vaatia tätä. Sääntöpykälää on perusteltu kustannuksilla, vaikka kyse on vain 1500 euron arvoisesta lisäkulusta.Kalle Rovanperän yllätysveto ja vajaa MM-kausi jättää Toyotan altavastaajan asemaan. Japanilaismerkillä ei ole enää heittää kehiin Hyundain veroista kuljettajakaartia.Suunnan on muututtavaTäyden 13 osakilpailun sarjan ajaa kuusi kuljettajaa, joista kolmella on realistiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen.Kärki on aina ollut kapea, mutta tällä kertaa eväät katsojiin uppoavaan MM-kauteen ovat aiempaa heikommat. Nouseeko lukuisten osa-aikaisten kuljettajien joukosta joku, joka voisi ottaa osaa mestaruuskamppailuun?Tässä skenaariossa katse kääntyy lähinnä Kalle Rovanperän ja Sébastien Ogierin suuntaan, sillä molemmat Toyota-tähdet ovat tunnustettuja mestareita ja voivat etenkin optimaalisten lähtöpaikkojensa ja muuttuneen pistelaskujärjestelmän ansiosta aiheuttaa melkoisia pettymyksiä täyden sarjan tahkoaville.Useiden vuosien laiminlyönti tarkoittaa sitä, että matkaa lajin suosion päiviin alkaa olla yhä enemmän. Huonojen valintojen vuoksi välimatka vain kasvaa, sillä siinä vaiheessa, kun miljoonia ansaitsevat huippukuljettajat, eli lajin todelliset tähdet ja yleisömagneetit, alkavat voida huonosti, on tilanne jo livennyt käsistä.Pitkälle on vieritty ajoista, jolloin ralliammattilaisuutta tavoiteltiin kymmenen vuotta omin rahoin ja päälle ajettiin toiset kymmenen vuotta lajin huipulla. Nykyinen formaatti ei tällaista puolla, sillä tiukentuneet aikataulut ovat saaneet järjestävien tahojen lipsumaan jo turvallisuusseikoista, mitä voi pitää jonkinlaisena lajin päätepysäkkinä, mitä ammattilaistasoon tulee.Suurin kysymysmerkki leijuu Teemu Sunisen yllä. Virossa asuva kuljettaja menetti otteen Rally1-unelmasta, joten ura jatkuu Rally2–autolla, jos lainkaan.Hyundai lähtökuopissa?Tiimien välisessä asetelmassa merkille pantavaa on se, että Hyundai panostaa kauteen peräti viiden kuljettajan voimin. Etenkin Ott Tänakin palkkaaminen kielii siitä, että korealaisvalmistaja haluaa vihdoin voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, johon se ei ole pystynyt kymmenen mukanaolovuotensa aikana.Mikäli kyseinen tavoite epäonnistuu, on hyvin todennäköistä, että Hyundai kokee Citroenin kohtalon. Citroen laittoi kaiken peliin kaudeksi 2019 ja palkasi Sébastien Ogierin tiimin ykkösnyrkiksi. Ranskalainen tippui loppukaudesta MM-jahdista ja haukkui auton lyttyyn vaimonsa säestyksellä. Se laittoi Citroenin niin ahtaaseen rakoon, että tehdas päätti luopua rallista tyystin.Ulkopuolelta Hyundain tilanne näyttää juuri samalta. Lajin tulevaisuuden kannalta voi vain toivoa, että Hyundai voittaa haluamansa. Muussa tapauksessa seuraukset saattavat olla katastrofaalisen suuret.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle