15.5.2022 Ajoneuvot Ennennäkemätön Cadillac Escalade-V on kolmen tuhannen kilon muskeliauto aidolla Corvetten moottorilla Viimeisimpiä villityksiä Escaladen ympärillä on Chevrolet Corvetten käsintehdyllä, lähes 700-hevosvoimaisella V8:lla varustettu kolmen tuhannen kilon muskeliauto, Escalade-V. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 682 hevosvoiman tehoillaan Escalade-V on kaikkien aikojen tehokkain tuotanto-Cadillac, ja hintakin on ennätyskohdallaan. Kunpa vain ei komponenttipula tätäkin lystiä sotkisi. Escalade on ollut Cadillacin suurin ja komein jo 90-luvulta lähtien, mutta painopiste on aina ennen ollut jossain muualla kuin moottoriurheilussa. Nyt kun tuorein näkemys asiasta on paistatellut pari vuotta markkinoilla, saa se ensi kertaa mallisarjan historiassa V-tunnuksen, mikä tarkoittaa Cadillacin tapauksessa vain yhtä asiaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahtavaa käsintehtyä meluaEscalade-V:n voimalaitoksena toimii konsernin 6,2-litrainen V8. Aivan kuten saman moottorin jakavan CT5-V Blackwingin kohdalla, myös tässä Cadillac hankkii voimanlähteen käsin tehtynä suoraan Corvette-tehtaalta Kentuckyn Bowling Greenistä.Escalade-V:ssä mekaanisesti ahdettu moottori kehittää vielä 14 heppaa Blackwingiäkin enemmän, ja itse asiassa myös tuleva Corvette Z06 jää siitä muutamalla hevosvoimalla. Ja kyllähän se onkin niin, että vain tehot puhuvat, kun kolme tonnia terästä valtavalla otsapinta-alalla singotaan nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Täyskiihdytyksessä paikaltaan auto niiaa taaksepäin erittäin näkyvästi, mikä ei välttämättä ole niin urheilullista, mutta näyttävää kyllä.Pitkän akselivälin ESV-malli on 5,77-metrisenä ja kolmetonnisena aivan äärimmäinen muskeliauto, jos sitä sellaiseksi haluaa kutsua.885 newtonmetrin huippuvääntö jaetaan normaaliajossa tasaisesti molemmille akseleille, mutta kiihdytyksissä jakauma muutetaan 67-prosenttisesti takavetopainotteiseksi. Välissä häärii 10-portainen automaatti, eli Blackwingin käsivalintaista laatikkoa ei sentään ole Escaladeen istutettu.Äänimaailmaahan ei voi muuta kuin vuolaasti kehua, urheilupakoputkiston laskiessa sen neljän ulostulon kautta aitona - ja isona - pihalle.Puolijohteita tarvitaan!Escalade-V on pumpattu täyteen luksustason varusteita, mikä näkyy muun muassa auton hinnassa. Auto on kallein Escalade ja samalla myös kallein sarjatuotantoinen Cadillac koskaan. Lyhyen akselivälin version alkaen-hinta USA:ssa - 150 000 dollaria - lähestyy jo hyperluksusmaastureiden, kuten Mercedes-Maybach GLS:n, hintalappuja.Hinnan lisäksi nykytilanteessa on ajateltaca ennen niin itsestään selvältä tuntunutta osien saatavuutta. Moottorikin on jo useasti uutisoinut maailmanlaajuisesta puolijohdepulasta, joka on ajanut monia autonvalmistajia pulaan tuotantonsa kanssa. Vähiten ei ole kärsinyt ainakaan Cadillac, joka on joutunut muun muassa myymään autoja ilman joitakin sähkömukavuusvarusteita kuten penkinlämmittimiä. Lisäksi juuri CT4- ja CT5-V Blackwingit ovat olleet ajoittain kokonaan tauolla tuotannosta, koska General Motors on halunnut säästää puolijohdekomponentteja paremman katteen tarjoaviin malleihin, kuten crossovereihin ja avolavoihin. Escalade-V saattaa olla alttiina ainakin tuotantokatkoille. Ilman penkinlämmittimiä ei ainakaan kaikkien aikojen kalleinta Cadillacia tohtisi myydä.Nyt alkaa näyttää jo hieman koomiselta: Escalade-V:n vyötärölinja kulkee jossain muun V-malliston kattojen korkeudella. Escaladen rinnalla kuvassa esiintyvät CT4-V ja CT5-V, molempien mallien Blackwing-versiot sisempänä. Juhlavuoden mustasiipi - Cadillac CT5-V Blackwing 120th Anniversary Editionien tuotot menevät hyväntekeväisyyteen Cadillac kunnioittaa 120-vuotista taivaltaan ja siten yhtä automaailman pisimmistä jatkumoista CT5-V Blackwingistä tehdyllä keräilysarjalla. Collector Seriesiin kuuluvia 120th Anniversary Edition -malleja valmistetaan juuri nuo 120 kappaletta, ja jokainen yksilö saa oman numeronsa lukujen 1902 ja 2022 väliltä, jotka edustavat tietenkin Cadillacin 120 ensimmäistä olemassaolovuotta. Auto numero yksi eli tässä tapauksessa 1902 huutokaupattiin Barrett-Jackson Palm Beach -tapahtumassa Floridassa 250 000 dollarilla. Korkealle noussut hinta yllätti Cadillacin itsensäkin. Koko summa kuitenkin lahjoitettiin erittäin hyvään tarkoitukseen, nimittäin nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn. Kaikkien yksilöiden tuotot kanavoidaan johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen. 120th Anniversary Edition erottuu sarjatuotantoisesta Blackwing-mallista vähän, mutta riittävästi. Juhlamallin laattoja ja logoja löytyy B-pilarista, kynnyksistä sekä ohjauspyörästä vaihdekepin nupista. Asiakas saa auton mukana myös aitoustodistuksen sekä V-Performance Academy driving experiencen Spring Mountainin moottoriresortissa Nevadassa. Cadillacin juuret 1900-luvun aivan alkuvuosina ovat itse asiassa Fordilla, kun Henry Leland perusti merkin vuonna 1902. Myöhemmin Cadillac siirtyi General Motorsin leiriin, ja on läpi vuosikymmenten ollut konserninsa ykkösbrändi. Cadillac on pitkän historiansa kuluessa vakiinnuttanut asemansa koko Amerikan autoteollisuuden keihäänkärkenä ja toki myös liittovaltion ykkösautona. Lähde ja kuvat: Cadillac Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä