17.9.2023

Entistä useammilla paikoin välähtää – 20 uutta peltipoliisia Helsinkiin

Tiestö kaipaa 200 miljoonaa euroa lisää joka vuosi Suomen Tieyhdistys

Useat uusista kiinteistä kameratolpista tulee keskustaan johtaville väylille. Poliisitarkastaja: kun uudet tolpat on asennettu, on pääkaupunkiseudulla 110 valvontatolppaa.

Helsinkiin on tulossa lähitulevaisuudessa kaksikymmentä uutta kiinteää automaattista valvontakameratolppaa, paljastuu poliisin suunnitelmista.

Uusia ajonopeuksia valvovia peltipoliiseja tulee, mutta niiden tarkka asennusaikataulu on vielä osittain hämärän peitossa.

Yksi on kuitenkin jo varmaa: liikenteen automaattinen nopeusvalvonta kameratolpin eli peltipoliisien avulla herättää taatusti vilkasta keskustelua autoilijoiden keskuudessa.

Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein raottaa hieman verhoa.

– Suunnitelmissa on lisätä Helsinkiin eri alueille kaksikymmentä tolppaa, mutta poliisilla ei ole tiedossa tarkempaa aikataulua eikä siis myöskään sitä, asennetaanko nämä kaikki loppuvuoden aikana. Tolppien asennuksesta huolehtii tienpitäjä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valvontaa 110 peltipoliisin voimin

Poliisihallituksessa työskentelevä poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kertoo, että kun kaksikymmentä uutta peltipoliisia on asennettu, tulee pääkaupunkiseudun valvontatolppien lukumäärä olemaan 110 kappaletta.

Valvontatolppien tarkkoja sijaintipaikkoja Pasterstein ei vielä kerro.

– Helsinkiin eri alueille. Keskustaan johtaville väylille tulee useita tolppia, mutta myös muille kokoojaväylille eri puolille kaupunkia.

Kameravalvonta_peltipoliisi

Mitkä ovat keskeisimmät perusteet valita valvontatolpan sijainti?

– Keskeisimpiä perusteita ovat tapahtuneet liikenneonnettomuudet ja paikan riskialttius. Myös liikennemäärillä ja käytetyillä ajonopeuksilla on merkitystä sekä myös sillä, saadaanko tolppa ylipäätään sijoitetuksi paikkaan, Tuomo Katajisto taustoittaa.

Hän kertoo, että yksi nykyaikainen valvontatolppa maksaa hankinta- ja asennuskuluineen arviolta 20 000 euroa.

Koulujen läheisyys vaikuttaa

Moottori kertoi aiemmin otsikolla Katso, minne tulevat Helsingin uudet älykkäät peltipoliisit, että automaattisen kameravalvonnan uskotaan vähentävän liikenneonnettomuuksia, jotka aiheutuvat ylinopeudesta tai punaista päin ajamisesta. Uutisessa lähteenä käytetyn Helsingin kaupungin tiedotteen mukaan kameroilla voidaan jatkossa valvoa myös esimerkiksi bussikaistojen väärinkäyttöä sekä matkapuhelimen ja turvavyön käyttöä ajon aikana.

Tiimipäällikkö Inga Valjakka Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelusta avasi uutisessa peltipoliisien sijoitteluperiaatteita kertomalla, että ”kameroiden paikat perustuvat periaatteisiin, joissa korostuvat onnettomuusmäärät ja koettu turvallisuus, liikennemäärät, nopeusrajoitus ja alueelliset seikat kuten esimerkiksi koulujen läheisyys.”

Valjakka täydensi, että ”tärkeää on myös, että kohteessa voidaan valvoa mahdollisimman montaa asiaa kerralla.”

Moottori on aiemmin kertonut myös siitä, millä perustein kiinteät kameravalvontapaikat valitaan taajamien ulkopuolella

Moottori on uutisoinut myös siitä, että autoilijoille kerrotaan jatkossa aiempaa selkeämmin, mikä on vallitseva nopeusrajoitus ajettavalla tieosuudella, jolla on automaattista nopeusvalvontaa kameratolpin. Tämä uutinen kantoi otsikkoa Nopeusrajoitus ennen peltipoliisia kerrotaan aiempaa selkeämmin – varoetäisyys 300 metriä.

Vuorollaan harva tolppa käytössä

Kuinka monessa valvontatolpista on valvonta aina vuorollaan käynnissä pääkaupunkiseudulla?

– Se vaihtelee suuresti. Arviolta 10–20 prosentissa tolpista, Pasterstein kertoo.

Hän myös muistuttaa, että vasta-asennettu valvontatolppa ei ala välittömästi lähettää terveisiään ylinopeutta ajaville. Uudet tolpat aloittavat työnsä kuukaudesta puoleen vuoteenkin kestävällä ajanjaksolla.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Poliisihallitus, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminto

a:6:{i:0;s:5:"89868";i:1;s:6:"116517";i:2;s:5:"89637";i:3;s:5:"46747";i:4;s:6:"116515";i:5;s:6:"138741";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat