17.9.2023 Liikenne Entistä useammilla paikoin välähtää – 20 uutta peltipoliisia Helsinkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Useat uusista kiinteistä kameratolpista tulee keskustaan johtaville väylille. Poliisitarkastaja: kun uudet tolpat on asennettu, on pääkaupunkiseudulla 110 valvontatolppaa. Helsinkiin on tulossa lähitulevaisuudessa kaksikymmentä uutta kiinteää automaattista valvontakameratolppaa, paljastuu poliisin suunnitelmista.Uusia ajonopeuksia valvovia peltipoliiseja tulee, mutta niiden tarkka asennusaikataulu on vielä osittain hämärän peitossa.Yksi on kuitenkin jo varmaa: liikenteen automaattinen nopeusvalvonta kameratolpin eli peltipoliisien avulla herättää taatusti vilkasta keskustelua autoilijoiden keskuudessa.Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein raottaa hieman verhoa.– Suunnitelmissa on lisätä Helsinkiin eri alueille kaksikymmentä tolppaa, mutta poliisilla ei ole tiedossa tarkempaa aikataulua eikä siis myöskään sitä, asennetaanko nämä kaikki loppuvuoden aikana. Tolppien asennuksesta huolehtii tienpitäjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValvontaa 110 peltipoliisin voiminPoliisihallituksessa työskentelevä poliisitarkastaja Tuomo Katajisto kertoo, että kun kaksikymmentä uutta peltipoliisia on asennettu, tulee pääkaupunkiseudun valvontatolppien lukumäärä olemaan 110 kappaletta.Valvontatolppien tarkkoja sijaintipaikkoja Pasterstein ei vielä kerro.– Helsinkiin eri alueille. Keskustaan johtaville väylille tulee useita tolppia, mutta myös muille kokoojaväylille eri puolille kaupunkia.Mitkä ovat keskeisimmät perusteet valita valvontatolpan sijainti?– Keskeisimpiä perusteita ovat tapahtuneet liikenneonnettomuudet ja paikan riskialttius. Myös liikennemäärillä ja käytetyillä ajonopeuksilla on merkitystä sekä myös sillä, saadaanko tolppa ylipäätään sijoitetuksi paikkaan, Tuomo Katajisto taustoittaa.Hän kertoo, että yksi nykyaikainen valvontatolppa maksaa hankinta- ja asennuskuluineen arviolta 20 000 euroa.Koulujen läheisyys vaikuttaaMoottori kertoi aiemmin otsikolla Katso, minne tulevat Helsingin uudet älykkäät peltipoliisit, että automaattisen kameravalvonnan uskotaan vähentävän liikenneonnettomuuksia, jotka aiheutuvat ylinopeudesta tai punaista päin ajamisesta. Uutisessa lähteenä käytetyn Helsingin kaupungin tiedotteen mukaan kameroilla voidaan jatkossa valvoa myös esimerkiksi bussikaistojen väärinkäyttöä sekä matkapuhelimen ja turvavyön käyttöä ajon aikana.Tiimipäällikkö Inga Valjakka Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelusta avasi uutisessa peltipoliisien sijoitteluperiaatteita kertomalla, että ”kameroiden paikat perustuvat periaatteisiin, joissa korostuvat onnettomuusmäärät ja koettu turvallisuus, liikennemäärät, nopeusrajoitus ja alueelliset seikat kuten esimerkiksi koulujen läheisyys.”Valjakka täydensi, että ”tärkeää on myös, että kohteessa voidaan valvoa mahdollisimman montaa asiaa kerralla.”Moottori on aiemmin kertonut myös siitä, millä perustein kiinteät kameravalvontapaikat valitaan taajamien ulkopuolellaMoottori on uutisoinut myös siitä, että autoilijoille kerrotaan jatkossa aiempaa selkeämmin, mikä on vallitseva nopeusrajoitus ajettavalla tieosuudella, jolla on automaattista nopeusvalvontaa kameratolpin. Tämä uutinen kantoi otsikkoa Nopeusrajoitus ennen peltipoliisia kerrotaan aiempaa selkeämmin – varoetäisyys 300 metriä.Vuorollaan harva tolppa käytössäKuinka monessa valvontatolpista on valvonta aina vuorollaan käynnissä pääkaupunkiseudulla? – Se vaihtelee suuresti. Arviolta 10–20 prosentissa tolpista, Pasterstein kertoo.Hän myös muistuttaa, että vasta-asennettu valvontatolppa ei ala välittömästi lähettää terveisiään ylinopeutta ajaville. Uudet tolpat aloittavat työnsä kuukaudesta puoleen vuoteenkin kestävällä ajanjaksolla.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Poliisihallitus, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoimintoa:6:{i:0;s:5:"89868";i:1;s:6:"116517";i:2;s:5:"89637";i:3;s:5:"46747";i:4;s:6:"116515";i:5;s:6:"138741";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?