13.4.2019 Ajoneuvot Erilaiset samanlaiset: hybridijärjestelmän voi tehdä monella tapaa, katsauksessa Hondan ja Toyotan maasturit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybrid-sana löytyy monesta nykyautosta. Vaikka termi tarkoittaakin kahden tai useamman voimanlähteen yhdistelmää, voi järjestelmän rakentaa monella erilaisella tavalla. Hondan ja Toyotan uutuusmaasturien ratkaisut ovat tästä hyvä esimerkki. Moottorissa 5/2019 julkaistaan Toyota RAV4 2.5 Hybridin ja Toyota CR-V Hybrid AT 2WD:n parivertailu. Vaikka vertailun hybridiautojen tavoite on sama, siis polttomoottorin taakan helpottaminen sähköavulla, siihen tähtäävät tekniikat poikkeavat toisistaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota: kaikki yhdessäUudessa RAV4:ssä käytetään Toyotan neljännen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmän ytimenä on polttomoottorin perään kytketty hybridiyksikkö, joka koostuu kahdesta sähkömoottorista/generaattorista. Ratkaisu mahdollistaa etenemisen pelkällä sähköllä, sähköllä ja polttomoottorilla, pelkällä polttomoottorilla sekä energian talteenoton rullauksissa ja jarrutuksissa. Ajotilanteessa toinen sähkömoottoreista vastaa polttomoottorin käynnistyksistä. Järjestelmä kuulostaa monimutkaiselta, mutta on käytännössä erittäin yksinkertainen. Se on myös perusfilosofialtaan säilynyt samanlaisena vuonna 1997 esitellystä ykkös-Priuksesta alkaen.Toyotan järjestelmällä peruuttaminen sujuu aina pelkän sähkövoiman turvin – tosin tarvittaessa toinen sähkömoottoreista tuplaa polttomoottorin pyörittämänä generaattorina. Sähköisen peruutuksen johdosta RAV4:n perävaunumassat jäävät alhaisiksi.Toyota käyttää edelleen nikkelimetallihydridiakustoa, jonka kerrotaan olevan 11 prosenttia edeltäjäänsä kevyempi. 204 kennon akuston energiasisältö on valmistajan mukaan 1,6 kilowattituntia.Honda: bensaa kuutosellaMyös CR-V:n voimalinjassa on polttomoottorin ohella erillinen sähkömoottori sekä generaattori, ja järjestelmän toiminta on jaettu kolmeen ajotilaan: sähkö-, hybridi- ja polttomoottoriajotila.Sähkö- ja hybridiajotilassa polttomoottorilla ei ole suoraa yhteyttä vetäviin pyöriin, vaan eteenpäin vievän voiman toimittaa sähkömoottori. Polttomoottorin tehtävänä on tällöinpyörittää generaattoria, joka syöttää energiaa sähkömoottorille (ajo raskaissa kuormitustilanteissa). Mahdollinen ylimenevä energia varastoidaan korkeajänniteakustoon.Polttomoottoriajotilassa polttomoottorin ja etupyörien välille muodostetaan yhteys suoravetokytkimen avulla (ajo suurella nopeudella, mutta pienillä kuormituksilla). Tällöin bensiinimoottori siis toimittaa käyttövoiman suoraan pyörille. Välitys vastaa kuutosvaihdetta.Jarrutettaessa tai auton rullatessa virtaa tallennetaan korkeajänniteakustoon Toyotan tapaan.CR-V:n järjestelmä on siis perusratkaisultaan tuttu Mitsubishi Outlander PHEV:stä – ja hyperauto Koenigsegg RegerastaHondan akusto on litium-ionityyppinen. Valmistaja ei kerro 72 kennon akuston tarkkaa energiasisältöä, mutta mainitsee sen olevan yli 1 kilowattituntia. Vertailuautojen akusto on siis tuntuvasti pienempi kuin ladattavissa hybrideissä – täyssähköautoista puhumattakaan.Molempien polttomoottorit ovat hybridiautojen yleiseen tapaan vapaasti hengittäviä ja hyödyntävät Atkinson-työkiertoa, jossa työtahti on pidempi – tällä saavutetaan parempi energiatehokkuus yleisesti käytettyihin ottomoottoreihin nähden.Teksti: Jussi Saarinen ja Lauri Ahtiainen, kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää