16.3.2016 Ajoneuvot Erottaudu, jää mieleen – Subarun tie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on oman tiensä kulkija, joka pyrkii isommille apajille. Subaru ei ole autonvalmistajana niin suuri, että sen valttina olisi massatuotanto, kyky tuottaa ja myydä maailmanautoja siinä määrin kuin vaikkapa Ford tai Volkswagen.Yksi tapa luoda omille tuotteille uskollinen asiakaskunta on erottautua muista. Siinä Subaru on onnistunut useammastakin eri näkökulmasta.Subarun kannalta ei ole laisinkaan vähäpätöistä, että sen laatumielikuva on vahva. Subarut ovat tyypillisesti osoittautuneet kattavissa ja puolueettomissa katsastus- ja vikaraporteissa (ADAC, Dekra, GTÜ, TÜV) varsin vähävikaisiksi eli käyttövarmoiksi autoiksi. Luontevaa kyllä Subaru-kuskit ovat myös meillä Suomessa hyvin merkkiuskollisia.Subaru ForesterMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetojen taitajaSubaru on nelivetojen uranuurtaja. Japanilainen autonvalmistaja uskoi jo varhain neljästä kulmasta raapivan ratkaisuun – monen muun valmistajan empiessä teknisesti haastavaan ja myös kalliiseen tekniikkaan lähtemistä. Nyt oppirahat on maksettu.Subaru on sisukkaasti kulkenut omia polkujaan myös bokserimoottorin kehittäjänä. Matalarakenteinen moottori mahdollistaa sen, että auton painopiste on mahdollisimman alhaalla. Se taas edesauttaa hyvää ajettavuutta.Vastaiskumoottorin etuja on myös tasainen ja värinätön käynti, kiitos vastakkain liikkuvien mäntien tasapainottavan vaikutuksen. Subaru luottaa myös dieselmoottoreissa bokseritekniikkaan. Valmistuskustannuksiltaan bokserimoottori on tyyriimpi ratkaisu kuin esimerkiksi rivimoottori.Bokseritekniikka on muuten alun perin Karl Benzin keksintö, joka patentoitiin vuonna 1896. Subaru otti sen tuotantoonsa 1960-luvulla, ensimmäisenä se esiteltiin etuvetoisen (!) Subaru 1000:n keulilla lokakuussa 1965.Subaru LevorgUusi virstanpylväsSubaru ryhtyi vuonna 1972 ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa valmistamaan sarjatuotannossa nelivetoisia henkilöautoja. Ensimmäisen nelivetomallin kunnian sai syyskuussa 1972 valmistunut Subaru Leone 4WD Estate.Subaru on kehitellyt nelivetotekniikkaa 40 vuotta eikä suotta: tuotantolinjoilta on valmistunut 15 miljoonaa AWD-nelivetoa. Tuon virstanpylvään Subaru saavutti maaliskuun alussa.Subaru Leone 4 WD Estate vm. 1972Mekaniikasta sähköönSiinä missä kymmenkunta vuotta sitten autonvalmistajat luottivat mekaanisesti hienoihin nelivetoratkaisuihin, vannotaan nyt enemmän sähköisen ohjauksen ja anturitekniikan nimiin. Kyse on aina rakennettavan nelivetotekniikan hinnasta ja myös kulutuksesta, jonka vartiointi on nykyisin autonkehittelyn keskiössä. Neliveto kuluttaa hieman kaksivetoista enemmän, olipa keulilla bensiini- tai dieselmoottori.Subarun pitkä kehitystaival ei sinänsä ole tae siitä, etteivätkö muutkin valmistajat osaa rakentaa autoihinsa nykyaikaisen nopeasti reagoivaa nelivetoa. Subarun erikoisuus on, että sen kaikissa malleissa (BRZ poisluettuna) on jatkuva neliveto.Subarun symmetrinen nelivetojärjestelmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyProsentin siivu– Meillä on maailmanlajuisesti prosentin siivu automarkkinoista, Subarun markkinoinnista vastaava johtaja David Dello Stritto kertoo.Tahto kasvuun on vahva. Yksi ongelma on ollut tuotanto: kysyntää olisi ollut enemmän kuin autoja on voitu toimittaa halukkaille. Stritto uskoo, että kasvava tuotantokyky avittaa myymään tänä vuonna ennätyksellisesti yli miljoona Subarua.Kilpailijoista eritoten autojätti Toyota uskoo hybrideihin. Stritto lupaa mahdollisista Subaru-hybrideistä vain yhden asian.– Jos Subaru-hybridit tulevat Europpaan, ne ovat nelivetoisia.Subaru ForesterGlobal-mantraaSubarun mallisto on monia kilpailijoita suppeampi ja automallien uusiutumistahti on ollut verkkaisempi. Sama koskee osittain myös moottoreita, joista esimerkiksi dieselbokseri on jo kahdeksanvuotias.Uusi mantra on Global-perusrakenne, joka on yhtiön suurin uudistus kautta aikain.– Uusi rakenne lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä 70–100 prosenttia, Stritto hehkuttaa.Uusien rakenteiden kerrotaan vaimentavan ääniä ja värinöitä sekä törmäysenergiaa 40 prosentilla. Uusi jousitusgeometria taas mahdollistaa sen, että tulevien Subarujen painopiste madaltuu nykyisestä viidellä millimetrillä.– Uusi perusrakenne antaa mahdollisuuksia, muttei toisaalta sido käsiämme. Esimerkiksi akseliväliä voidaan muuttaa, joten Globalin päälle voi rakentaa hyvin erilaisia autoja kooltaan ja autoluokaltaan.Subaru Global PlatformTuoko juhlavuosi hybridit?Uutta Global-perusrakenne otetaan ensimmäisenä käyttöön maaliskuun lopulla New Yorkissa esiteltävässä uudessa Imprezassa.Subarut rakentuvat Globalin päälle vuoteen 2025 saakka, onpa auto hybridi, ladattava hybridi tai sähköauto.Mutta tuleeko Subaru vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoille jo ensi vuonna?Ajoitus olisi oiva, onhan tuolloin syytä juhlia yhtiön satavuotista taivalta. Subaru-taru alkaa vuodesta 1917, jolloin toimintansa aloitti Nakajima Aircraft Company. Kokemusta siis on, kuinka nousta siiville.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä