16.3.2016 Ajoneuvot Erottaudu, jää mieleen – Subarun tie Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on oman tiensä kulkija, joka pyrkii isommille apajille. Subaru ei ole autonvalmistajana niin suuri, että sen valttina olisi massatuotanto, kyky tuottaa ja myydä maailmanautoja siinä määrin kuin vaikkapa Ford tai Volkswagen.Yksi tapa luoda omille tuotteille uskollinen asiakaskunta on erottautua muista. Siinä Subaru on onnistunut useammastakin eri näkökulmasta.Subarun kannalta ei ole laisinkaan vähäpätöistä, että sen laatumielikuva on vahva. Subarut ovat tyypillisesti osoittautuneet kattavissa ja puolueettomissa katsastus- ja vikaraporteissa (ADAC, Dekra, GTÜ, TÜV) varsin vähävikaisiksi eli käyttövarmoiksi autoiksi. Luontevaa kyllä Subaru-kuskit ovat myös meillä Suomessa hyvin merkkiuskollisia.Subaru ForesterMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetojen taitajaSubaru on nelivetojen uranuurtaja. Japanilainen autonvalmistaja uskoi jo varhain neljästä kulmasta raapivan ratkaisuun – monen muun valmistajan empiessä teknisesti haastavaan ja myös kalliiseen tekniikkaan lähtemistä. Nyt oppirahat on maksettu.Subaru on sisukkaasti kulkenut omia polkujaan myös bokserimoottorin kehittäjänä. Matalarakenteinen moottori mahdollistaa sen, että auton painopiste on mahdollisimman alhaalla. Se taas edesauttaa hyvää ajettavuutta.Vastaiskumoottorin etuja on myös tasainen ja värinätön käynti, kiitos vastakkain liikkuvien mäntien tasapainottavan vaikutuksen. Subaru luottaa myös dieselmoottoreissa bokseritekniikkaan. Valmistuskustannuksiltaan bokserimoottori on tyyriimpi ratkaisu kuin esimerkiksi rivimoottori.Bokseritekniikka on muuten alun perin Karl Benzin keksintö, joka patentoitiin vuonna 1896. Subaru otti sen tuotantoonsa 1960-luvulla, ensimmäisenä se esiteltiin etuvetoisen (!) Subaru 1000:n keulilla lokakuussa 1965.Subaru LevorgUusi virstanpylväsSubaru ryhtyi vuonna 1972 ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa valmistamaan sarjatuotannossa nelivetoisia henkilöautoja. Ensimmäisen nelivetomallin kunnian sai syyskuussa 1972 valmistunut Subaru Leone 4WD Estate.Subaru on kehitellyt nelivetotekniikkaa 40 vuotta eikä suotta: tuotantolinjoilta on valmistunut 15 miljoonaa AWD-nelivetoa. Tuon virstanpylvään Subaru saavutti maaliskuun alussa.Subaru Leone 4 WD Estate vm. 1972Mekaniikasta sähköönSiinä missä kymmenkunta vuotta sitten autonvalmistajat luottivat mekaanisesti hienoihin nelivetoratkaisuihin, vannotaan nyt enemmän sähköisen ohjauksen ja anturitekniikan nimiin. Kyse on aina rakennettavan nelivetotekniikan hinnasta ja myös kulutuksesta, jonka vartiointi on nykyisin autonkehittelyn keskiössä. Neliveto kuluttaa hieman kaksivetoista enemmän, olipa keulilla bensiini- tai dieselmoottori.Subarun pitkä kehitystaival ei sinänsä ole tae siitä, etteivätkö muutkin valmistajat osaa rakentaa autoihinsa nykyaikaisen nopeasti reagoivaa nelivetoa. Subarun erikoisuus on, että sen kaikissa malleissa (BRZ poisluettuna) on jatkuva neliveto.Subarun symmetrinen nelivetojärjestelmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyProsentin siivu– Meillä on maailmanlajuisesti prosentin siivu automarkkinoista, Subarun markkinoinnista vastaava johtaja David Dello Stritto kertoo.Tahto kasvuun on vahva. Yksi ongelma on ollut tuotanto: kysyntää olisi ollut enemmän kuin autoja on voitu toimittaa halukkaille. Stritto uskoo, että kasvava tuotantokyky avittaa myymään tänä vuonna ennätyksellisesti yli miljoona Subarua.Kilpailijoista eritoten autojätti Toyota uskoo hybrideihin. Stritto lupaa mahdollisista Subaru-hybrideistä vain yhden asian.– Jos Subaru-hybridit tulevat Europpaan, ne ovat nelivetoisia.Subaru ForesterGlobal-mantraaSubarun mallisto on monia kilpailijoita suppeampi ja automallien uusiutumistahti on ollut verkkaisempi. Sama koskee osittain myös moottoreita, joista esimerkiksi dieselbokseri on jo kahdeksanvuotias.Uusi mantra on Global-perusrakenne, joka on yhtiön suurin uudistus kautta aikain.– Uusi rakenne lisää korin ja jousituksen jäykkyyttä 70–100 prosenttia, Stritto hehkuttaa.Uusien rakenteiden kerrotaan vaimentavan ääniä ja värinöitä sekä törmäysenergiaa 40 prosentilla. Uusi jousitusgeometria taas mahdollistaa sen, että tulevien Subarujen painopiste madaltuu nykyisestä viidellä millimetrillä.– Uusi perusrakenne antaa mahdollisuuksia, muttei toisaalta sido käsiämme. Esimerkiksi akseliväliä voidaan muuttaa, joten Globalin päälle voi rakentaa hyvin erilaisia autoja kooltaan ja autoluokaltaan.Subaru Global PlatformTuoko juhlavuosi hybridit?Uutta Global-perusrakenne otetaan ensimmäisenä käyttöön maaliskuun lopulla New Yorkissa esiteltävässä uudessa Imprezassa.Subarut rakentuvat Globalin päälle vuoteen 2025 saakka, onpa auto hybridi, ladattava hybridi tai sähköauto.Mutta tuleeko Subaru vaihtoehtoisten käyttövoimien markkinoille jo ensi vuonna?Ajoitus olisi oiva, onhan tuolloin syytä juhlia yhtiön satavuotista taivalta. Subaru-taru alkaa vuodesta 1917, jolloin toimintansa aloitti Nakajima Aircraft Company. Kokemusta siis on, kuinka nousta siiville.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?