29.9.2018 Ajoneuvot Esipesuaineen vaahdon koostumus – vaahdolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esipesuaineen vaahdon koostumus on tärkeä asia painepesuriin liitettävää vaahdotinta käytettäessä. Kerromme mitä pitää huomioida ja miksi. Esipesu on auton pesemisessä kaikkein tärkein vaihe. Tämän olemme jo Moottorin autonhoitojuttusarjassa käsitelleet. Esipesuaineen vaahdon koostumus on tällä kertaa aiheeseen syventymisen kohteena.Myös pesuainevaahdotin, eli foam lance, on jo esitelty juttusarjassa aiemmin. Sitä käytettäessä nousee kaksi asiaa pinnalle. Ensimmäinen on esipesuaineen vaahdon koostumus ja siihen vaikuttaminen. Toinen on esipesuaineen valinta, joka on äärimmäisen tärkeä mitä tahansa esipesuaineen levitysvälinettä käytettäessä.Vaahdon koostumukseen vaikuttaa valittu pesuainevaahdotin, valittu pesuaine sekä tietenkin käytetty pesuaineen laimennussuhde. Kerromme kuitenkin mikä koostumuksessa on tärkeää, miksi se on tärkeää ja mihin pitäisi pyrkiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsipesuaineen vaahdon koostumusPesuainevaahdottimen avulla auton maalipinnalle saadaan vaahdotettua esimerkiksi esipesuaine. Kahden erilaisen vaahdon koostumus saattaa kuitenkin poiketa merkittävästi toisistaan eikä vaahto ole itseisarvo.Teoriassa itse vaahdolla ei ole juurikaan väliä kunhan pesuaine puhdistaa pintaa mahdollisimman hyvin. Sama koskee toki käsinpesuun käytettäviä autoshampoitakin. Käytäntö on esipesun kannalta kuitenkin toinen.Vaahdon koostumus ja ainesosat määrittävät vaikutusajan. Pidempään maalipinnalla vaikuttava vaahto ehtii liuottaa likaa pidempään. Vaikutusajan lisäksi pesuaineen puhdistavien aineiden teho vaikuttaa tietenkin pesutulokseen.Tästä syystä vaahdon tulisi pysyä maalipinnalla pitkään, mutta toisaalta valua kuitenkin hyvin hitaasti pois likaa mukanaan kuljettaen. Vetinen vaahto valuu pois liian nopeasti. Vaahdon tulisi siis olla paksua, mutta ei myöskään liian ilmavaa.Kevyt ja höttöinen vaahto lentää nimittäin tuulen mukana pois pinnasta ennen kuin se on ehtinyt suorittaa tehtävänsä - eli liuottamaan lian irti. Tämänkaltainen partavaahtoa muistuttava liian paksu vaahto ei siis ole sekään hyvä.Vaahdon säätäminenPesuainevaahdotin asettaa, yhdessä painepesurin kanssa, raamit saatavalle vaahdolle. Joillain vaahdottimilla ei saa millään riittävän paksua vaahtoa, joten siksi on suositeltavaa panostaa kerralla laadukkaaseen vaihtoehtoon. Oletamme tässä yhteydessä, että vaahdottimessa on pesuainemäärälle säädin.Pesuainevaahdotin vaikuttaa aina vaahdon koostumukseen. Oletamme tässä jutussa, että käytössä on säädöllä varustettu vaahdotin.Tällä säädöllä on kuitenkin tarkoitus hakea pesuainevalmistajan suosittelemaa laimennusta vastaava tilanne. Pesuainevalmistaja suosittelee kuitenkin usein laimennusta jonkinlaisen toleranssin sisään (esimerkiksi 2-5 %), jolloin tämän haarukan sisältä voi etsiä parhaiten toimivan vaahdon koostumuksen.Painepulloon sopiva laimennus on helppo tehdä, mutta pesuainevaahdottimella ulos tulevan laimennussuhteen mittaaminen on selvästi hankalampaa. Tähänkin löytyy keinot. Pyrimme palaamaan niiden pariin omassa autonhoitojuttusarjan artikkelissa.Vaahdon koostumusta ei voi kuitenkaan muuttaa säätimellä kovin paljon. Runsaasti säätöä paksummalle käännettäessä laimennussuhde muuttuu liikaa eikä pesuaineliuos ole enää vahaturvallinen. Tällöin voi sanoa hyvästit vaivalla levitetylle maalipinnan suojatuotteelle.Viimeinen vaikutuskeino on vaahdotettavan esipesuaineen vaihtaminen. Erilaiset esipesuaineet vaahdottuvat eri tavalla. Näistä voi suosia tuotetta, joka juuri omalla painepesurin ja vaahdottimen parilla tuottaa sopivan pitkään pinnalla pysyvän, mutta edelleen tasaisesti pintaa pitkin pois valuvan vaahdon.Asialla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, mikäli esipesuaineen pesuteho ei ole paras mahdollinen. Loppupeleissä pesuteho on ainoa, jolla on merkitystä – vaahdon koostumus vain avittaa sen saavuttamisessa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa