24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on nähnyt Audin takaluukussa esimerkiksi tekstin "40 TFSI", eikä vielä seitsemän vuoden jälkeenkään muista mitä se tarkoittaa. Kohta ei enää tarvitsekaan muistaa. Ja siis muistin virkistämiseksi, "40 TFSI" tarkoittaa nopean Google-haun perusteella sitä, että Audissa on ahdettu bensiinimoottori, joka osuu teholtaan 125 ja 150 kilowatin väliin. Saksalaisvalmistaja siis lanseerasi vuonna 2017 kaksinumeroisiin merkintöihin perustuneen mallimerkintärakenteen, jonka oli tarkoitus yhtenäistää ja selkeyttää mallistoa, jossa on tarjolla useita erilaisia käyttövoimia. Yhtenäistäminen jotenkuten onnistuikin, mutta selkeyttäminen aika huonosti. Mallimerkintäjärjestelmä on rakennettu 30:n ja 70:n välille niin, että jokainen lukema edustaa tiettyä tehohaarukkaa. Lukemat nousevat viiden välein aina 55:een asti, mutta 60 ja 70 ovat asia erikseen. 30 tarkoittaa tehohaarukkaa 81 - 96 kilowattia, kun taas toisen pään 70 tarkoittaa, että autosta irtoaa vähintään 400 kilowattia. Ymmärrettävää on, että suuri yleisö ei kovin helposti omaksu sitä, että täytyy opetella iso määrä osin hyvinkin hankalia lukuja ulkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsteittain eroon numeroistaAudi itse asiassa jätti kaikessa hiljaisuudessa takaluukun numeroinnin pois muutettuaan ensimmäisen täyssähkömallinsa E-Tronin taannoin Q8 E-Troniksi. Markkinointimateriaaleissa numerot kuitenkin säilyivät. Mutta siis nyt, kuten brittiläinen Auto Express ensimmäisenä kertoi, numerojärjestelmästä ollaan tekemässä historiaa kaikkien Audien takaluukussa. Ensimmäinen malli, jossa uusi politiikka otetaan käyttöön, on vasta esitelty Q6 E-Tron. Sähköautona sen eri malliversioista tehtäisiin uuden vision mukaisesti tarvittaessa selkoa sanoilla, kuten Quattro mikäli kyseessä olisi nelivetoversio ja Performance mikäli virtalähteenä olisi suurempi akku. Molempien täyttyessä Q6:ta nimitettäisiin SQ6:ksi. Audilla selvitetään vielä, poistetaanko numerojärjestelmä myös kaikista markkinointimateriaaleista ja esimerkiksi konfiguraattoreista. Se on joka tapauksessa nyt selvää, että numeroita ei jatkossa tulla näkemään missään sähköisissä eikä polttomoottorisissa Audeissa. Ja ehkä se on tosiaan selkeämpi niin. Lähteet: AutoExpress, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentit (1) Oli täysin typerä systeemi! Hyvä, että poistetaan! Kommentointi on suljettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä