24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni on nähnyt Audin takaluukussa esimerkiksi tekstin "40 TFSI", eikä vielä seitsemän vuoden jälkeenkään muista mitä se tarkoittaa. Kohta ei enää tarvitsekaan muistaa. Ja siis muistin virkistämiseksi, "40 TFSI" tarkoittaa nopean Google-haun perusteella sitä, että Audissa on ahdettu bensiinimoottori, joka osuu teholtaan 125 ja 150 kilowatin väliin. Saksalaisvalmistaja siis lanseerasi vuonna 2017 kaksinumeroisiin merkintöihin perustuneen mallimerkintärakenteen, jonka oli tarkoitus yhtenäistää ja selkeyttää mallistoa, jossa on tarjolla useita erilaisia käyttövoimia. Yhtenäistäminen jotenkuten onnistuikin, mutta selkeyttäminen aika huonosti. Mallimerkintäjärjestelmä on rakennettu 30:n ja 70:n välille niin, että jokainen lukema edustaa tiettyä tehohaarukkaa. Lukemat nousevat viiden välein aina 55:een asti, mutta 60 ja 70 ovat asia erikseen. 30 tarkoittaa tehohaarukkaa 81 - 96 kilowattia, kun taas toisen pään 70 tarkoittaa, että autosta irtoaa vähintään 400 kilowattia. Ymmärrettävää on, että suuri yleisö ei kovin helposti omaksu sitä, että täytyy opetella iso määrä osin hyvinkin hankalia lukuja ulkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAsteittain eroon numeroistaAudi itse asiassa jätti kaikessa hiljaisuudessa takaluukun numeroinnin pois muutettuaan ensimmäisen täyssähkömallinsa E-Tronin taannoin Q8 E-Troniksi. Markkinointimateriaaleissa numerot kuitenkin säilyivät. Mutta siis nyt, kuten brittiläinen Auto Express ensimmäisenä kertoi, numerojärjestelmästä ollaan tekemässä historiaa kaikkien Audien takaluukussa. Ensimmäinen malli, jossa uusi politiikka otetaan käyttöön, on vasta esitelty Q6 E-Tron. Sähköautona sen eri malliversioista tehtäisiin uuden vision mukaisesti tarvittaessa selkoa sanoilla, kuten Quattro mikäli kyseessä olisi nelivetoversio ja Performance mikäli virtalähteenä olisi suurempi akku. Molempien täyttyessä Q6:ta nimitettäisiin SQ6:ksi. Audilla selvitetään vielä, poistetaanko numerojärjestelmä myös kaikista markkinointimateriaaleista ja esimerkiksi konfiguraattoreista. Se on joka tapauksessa nyt selvää, että numeroita ei jatkossa tulla näkemään missään sähköisissä eikä polttomoottorisissa Audeissa. Ja ehkä se on tosiaan selkeämpi niin. Lähteet: AutoExpress, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentit (1) Oli täysin typerä systeemi! Hyvä, että poistetaan! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster