24.3.2024

Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan

Kuva Audi

Moni on nähnyt Audin takaluukussa esimerkiksi tekstin "40 TFSI", eikä vielä seitsemän vuoden jälkeenkään muista mitä se tarkoittaa. Kohta ei enää tarvitsekaan muistaa.

Ja siis muistin virkistämiseksi, "40 TFSI" tarkoittaa nopean Google-haun perusteella sitä, että Audissa on ahdettu bensiinimoottori, joka osuu teholtaan 125 ja 150 kilowatin väliin. Saksalaisvalmistaja siis lanseerasi vuonna 2017 kaksinumeroisiin merkintöihin perustuneen mallimerkintärakenteen, jonka oli tarkoitus yhtenäistää ja selkeyttää mallistoa, jossa on tarjolla useita erilaisia käyttövoimia.

Yhtenäistäminen jotenkuten onnistuikin, mutta selkeyttäminen aika huonosti. Mallimerkintäjärjestelmä on rakennettu 30:n ja 70:n välille niin, että jokainen lukema edustaa tiettyä tehohaarukkaa. Lukemat nousevat viiden välein aina 55:een asti, mutta 60 ja 70 ovat asia erikseen. 30 tarkoittaa tehohaarukkaa 81 - 96 kilowattia, kun taas toisen pään 70 tarkoittaa, että autosta irtoaa vähintään 400 kilowattia.

Ymmärrettävää on, että suuri yleisö ei kovin helposti omaksu sitä, että täytyy opetella iso määrä osin hyvinkin hankalia lukuja ulkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asteittain eroon numeroista

Audi itse asiassa jätti kaikessa hiljaisuudessa takaluukun numeroinnin pois muutettuaan ensimmäisen täyssähkömallinsa E-Tronin taannoin Q8 E-Troniksi. Markkinointimateriaaleissa numerot kuitenkin säilyivät. Mutta siis nyt, kuten brittiläinen Auto Express ensimmäisenä kertoi, numerojärjestelmästä ollaan tekemässä historiaa kaikkien Audien takaluukussa.

Ensimmäinen malli, jossa uusi politiikka otetaan käyttöön, on vasta esitelty Q6 E-Tron. Sähköautona sen eri malliversioista tehtäisiin uuden vision mukaisesti tarvittaessa selkoa sanoilla, kuten Quattro mikäli kyseessä olisi nelivetoversio ja Performance mikäli virtalähteenä olisi suurempi akku. Molempien täyttyessä Q6:ta nimitettäisiin SQ6:ksi.

Audilla selvitetään vielä, poistetaanko numerojärjestelmä myös kaikista markkinointimateriaaleista ja esimerkiksi konfiguraattoreista. Se on joka tapauksessa nyt selvää, että numeroita ei jatkossa tulla näkemään missään sähköisissä eikä polttomoottorisissa Audeissa. Ja ehkä se on tosiaan selkeämpi niin.

Lähteet: AutoExpress, Audi

Kommentit (1)

  • TIMO TURKULA

    Oli täysin typerä systeemi! Hyvä, että poistetaan!

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat