2.4.2018

Etelä-Suomen rataverkkoon 300 miljoonaa euroa – myöhästymisiä luvassa

ratatöiden vaikutukset liikenteeseen

Liikenneviraston mukaan 300 miljoonan rataverkkoinvestointien syynä ovat laajenevat työssäkäyntialueet ja pääkaupunkiseudun kasvava asukasmäärä. Ratatyöt aiheuttavat kuitenkin myös myöhästymisiä junaliikenteeseen.

Liikennevirasto kertoo investoivansa 300 miljoonaa euroa Etelä-Suomen rataverkon parannustöihin vuosina 2018–2021. Investoinnit aiheuttavat junaliikenteeseen myöhästymisiä, koska ratatöiden vuoksi rataverkolle asetetaan nopeusrajoituksia

. – Meillä on meneillään Helsingin ratapihan toimivuuden sekä Helsinki-Riihimäki- rataosan parantamishankkeet, Pasilan Läntisen lisäraiteen ja uuden asemalaiturin rakentaminen sekä Riihimäki-Tampere –rataosalla turvalaitteiden uusimishanke, projektien toteutusosaston johtaja Pekka Petäjäniemi Liikennevirastosta kertoo.

Petäjäniemen mukaan investointien tarve johtuu kasvavista matkustajamääristä: työssäkäyntialueiden laajenemisesta ja pääkaupunkiseudun kasvavasta asukasmäärästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeusrajoitukset aiheuttavat myöhästymisiä

Liikenneviraston mukaan yhtäaikaiset ratatyöt ja rataosuuksille asetettavat nopeusrajoitukset johtuvat ratatöiden rahoituksesta ja turvallisuudesta.

– Töiden ajoittuminen samaan aikaan johtuu rahoituksen saamisesta näille vuosille, mutta myös esimerkiksi Triplan rakentamisprojektin aikataulusta. Nopeusrajoituksilla taataan, että ratatöitä voidaan tehdä turvallisesti junien ohittaessa ratatyöalueet, ratatyökoordinaattori Juha Kröger sanoo.

Ratatöitä Helsingistä Tampereelle

Liikenneviraston mukaan Helsingin ratapihan parantamishanke HELRA:n tavoitteena on vähentää ratapihan häiriöherkkyyttä ja lisätä sen kapasiteettia jopa 200 junaa vuorokaudessa. Läntinen lisäraide-hankkeessa Pasilaan rakennetaan uusi raide ja asemalaituri osana Tripla-keskuksen työmaata.

Helsingin ja Riihimäen välisellä rataosuudella Liikenneviraston tarkoituksena on vähentää raideosuuden häiriöherkkyyttä ja parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä. Tuloksiin pyritään uusimalla Riihimäen ratapihan toiminnallisuus ja rakentamalla lisäraide Ainolan ja Purolan välille. Liikenneviraston mukaan investoinnilla parannetaan Järvenpään matkustajapalveluja. Riihimäen ja Tampereen välisellä rataosuudella Liikennevirasto uusii elinkaarensa päässä olevat turvalaitteet.

– Työt valmistuvat loppuvuodesta 2018, jolloin uudet turvalaitteet otetaan käyttöön. Merkittävimmät liikennehäiriöt ajoittuvat syyskuun puolesta välistä joulua edeltävälle viikolle, projektipäällikkö Juha Lehtola toteaa.

Lähde: Liikennevirasto Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat