20.8.2016 Matkailu Junamatka Borneolla – Höyryävää historiaa kiskoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Höyryjunien kulta-aika on ohi ja radanvarren Borneo kestytetty, mutta päivä kuluu kiskoilla rattoisasti. Tarjolla on maltillinen seikkailu, hieman vauhtia ja niukasti vaaratilanteita. Höyryveturin ohjaamossa vallitsee helvetillinen kuumuus. Brittiläisen Vulcan-veturin hytti suojaa paahtavalta auringolta, mutta pitää myös tulipesästä hohkaavan kuumuuden lähellä. Lämmittäjä lappaa reiden paksuisia ja mittaisia pöllejä tuleen tasaista tahtia. Kevyemmällä lämmittämisellä museojuna ei liiku. Pilli viheltää matkan alkaneeksi ja juna vyöryy eteenpäin sakean höyrypilven saattelemana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Junalla kesytetty Borneo Pohjois-Borneon rautatie on palvellut matkalaisia 1880-luvulta saakka. Ennen rautatie oli tärkeä kulkuväylä läpi kosteikkojen ja tiheän sademetsän. Sen avulla brittiläiset siirtomaaisännät pyrkivät valloittamaan tutkimattomat syrjäseudut, mutta onnistuivat vain osittain. Nyt sademetsä on saanut väistyä viljelysmaan ja asutuksen tieltä ja vanha junarata palvelee enää nostalgiannälkäisiä turisteja. Muut kulkevat pikiteitä pitkin autoilla. Ensimmäisen luokan vaunussa ikkunat ovat auki. Ilmavirran lisäksi pöytiin tarjoiltu jäätee ja kylmät pyyhkeet viilentävät mukavasti. Viisi 1900-luvun alun henkeen sisustettua vaunua tarjoavat puitteet miellyttävällä matkalle 80:lle matkalaiselle. Tunneli voi haukata Matkareitti kiertää rannikon myötäisesti kohti etelää. Viidakkomaisemia ei ole tarjolla, mutta nähtävää riittää armeijan tukikohdasta paalujen varaan veden ylle rakennettuihin pikkukyliin ja viljelysmaihin. Avoimista oviaukoista on helppo kurkotella ulos kameran kanssa. Samalla voi nauttia viilentävästä ilmavirrasta, mutta kovin syvällä valokuvauksen saloihin ei kannata uppoutua, sillä matkalle osuu muutama tunneli. Niissä mitoitus on täsmälleen junan kokoinen. joten osittain ulkona roikkuva matkalainen on vaarassa pyyhkiytyä sillanpieleen. Lounas on katettu salonkiin Ensimmäinen tauko vietetään kylässä nimeltä Kinarut. Parinkymmenen minuutin paussi riittää joko lyhyeen vierailuun buddhalaisessa temppelissä tai ostoksilla käyntiin. Kauppiaiden harmiksi temppeli ja pihamaan patsaspuisto vievät kiinnostavuudessaan selvän voiton. Paikallisten pyhimysten ilmeitä veistettäessä ei ole tyydytty hillityimpään ilmaisuun. Reissun puolivälissä kiskoja pitkin on kolisteltu noin 30 kilometriä kylään nimeltä Papar. Paluumatkaa varten juna on käännettävä ympäri. Matkustajat hätistellään nauttimaan edullinen eksotiikka-annos paikalliselle torille, vaunut pukataan sivuraiteelle ja veturi ajetaan valtavalle kääntöpöydälle. Nykyliikenteessä temppu on harvinaisempaa herkkua, mutta ennen se oli ehdottomasti kätevin tapa kääntää junan kulkusuunta. Torilla myynnissä on jokseenkin kaikkea mahdollista kengistä eläviin kanoihin. Parhaiten kauppansa tekee kylmä juoma ja tuoreet hedelmät. Kuuma ja kostea ilma vievät nopeasti suurimman innon pikkukylän tutkimiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmastointia ikävä Viereisiä kiskoja pitkin ohi pyyhkäisevä moderni pikajuna palauttaa ajatukset hetkeksi nykypäivään. Naapuripöydässä ikävöidään ilmastointia, mutta sellaista ei ole tarjolla. Verkkaisesti liikkeelle puhisevan höyryjunan pillin ujellus muistuttaa, että matka on vasta puolivälissä ja lounas pian katettuna salongin puolelle. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lisätietoja Malesian matkailumahdollisuuksista: www.sabahtourism.com www.tourism.gov.my www.suteraharbour.com/north-borneo-railway Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku