18.3.2018 Matkailu Kuukauden junamatka – Siperia opettaa kärsivällisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siperian-junaan hypätessään kannattaa unohtaa kiireet ja kliseet. Matka Helsingistä Vladivostokiin vei meiltä kuukauden. Sen voi tehdä jopa reilussa viikossa, mutta miksi suotta hosua. Saavumme Tolstoi-junalla Helsingistä Moskovan Leningradin asemalle aamulla ja lähdemme matkalle kohti Siperiaa keskiyöllä viereiseltä Jaroslavilta.Yöjunassa kohti Siperiaa on ennenkin moni matkannut, mutta meillä on määränpää tiedossa, lentolippu Japaniin, emmekä matkaa karjavaunussa.Olemme ostaneet paikat kolmannen luokan vaunuun, platskartnyyn. Ne muistuttavat hostellien makuusaleja.Käytävän toisella puolella on ikkunan kohdalla poikittain kaksi ala-ja yläpunkkaa, toisella puolella pitkittäin yläpunkka ja alapunkka, joka tehdään alas laskettavasta pöydästä ja istuimista.Punkkien päälle levitetään patjat, vaunuemäntä jakaa liinavaatteet ja pienen pyyhkeen. Molemmissa päissä on pysähdysten ajaksi lukittava vessa ja toisessa päässä kuumavesihana. Latauspistokkeita on vaunussa yleensä kaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdessä Aasia, itäMatkanteko kolmosluokassa on halpaa ja mukavaa. Ihmiset nukkuvat, osa lukee, osa juttelee, jotkut katselevat maisemia.Vaunuemäntä huolehtii järjestyksestä ja siisteydestä. Vastoin yleistä käsitystä vodkaukkoja ei juuri ole ja alkoholi ja tupakointi on junissa itse asiassa kielletty.Jekaterinburgin jälkeen viereisessä punkkaryhmässä kuitenkin miesjoukko juo vodkaa ja tarjoaa meillekin. Joukon puhemies, Andrei ilahtuu tavatessaan suomalaisia ja kertoo näytelleensä Ville Haapasalon kanssa Käki-elokuvassa. Suomalaisuus oli matkalla yleensäkin arvossa.Myöskään toista kliseetä, asemilla ruokaa kaupittelevia mummoja, ei pahemmin näy. Ruuat ja juomavesi kannattaakin ostaa kaupasta ennen junaan hyppäämistä. Ravintolavaunujen tarjonta on pientä ja kallista. Pitkiä, puolen tunnin pysähdyksiä asemilla oli harvassa ja nekin usein keskellä yötä.Maisemat ovat ennen Uralia kuin Suomesta. Aasian puolella maasto muuttuu soiseksi ja mitä syvemmälle Siperiaan mennään, sitä komeammiksi käyvät näkymät. Rata kiemurtelee kukkuloiden ja jokien välissä ja yöllä voi viimeisestä vaunusta nähdä veturin valot valaisemassa edellä olevaa mutkaa.Siperiassa sielu lepääPysähdymme Jekaterinburgin jälkeen Krasnojarskissa. Ihmiset ovat mukavia, mutta turistin kannalta mielenkiintoisinta on ratapihan toisella puolella sijaitseva viehättävä puutaloalue, jonka asukkaat ovat ylpeitä kotikortteleistaan.Irkutsk puutalokortteleineen on kaunis ja eläväinen kaupunki, sekä portti Baikalille. Seuraava kohde, Burjatian pääkaupunki Ulan-Ude ei erityisemmin sykähdytä. Sieltä alkaa viimeinen, kolmen yön mittainen taipaleemme Tyynenmeren rantaan ja hienoon Vladivostokiin. Takana on kymmenentuhatta kilometriä junassa, mutta silti matka tuntuu loppuvan kesken.Siperian-juna tarjoaa upean mahdollisuuden kiireettömään matkantekoon. Siperia on valtava ja kun junassa istuu pari-kolme päivää ja yötä kerrallaan, on aikaa tuijotella maisemia, lukea, levätä ja päästä jopa ehkä sisälle venäläiseen mielenmaisemaan.Teksti: Ismo Lehtonen Kuvat: Tanja Mikkola Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?