18.3.2018 Matkailu Kuukauden junamatka – Siperia opettaa kärsivällisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siperian-junaan hypätessään kannattaa unohtaa kiireet ja kliseet. Matka Helsingistä Vladivostokiin vei meiltä kuukauden. Sen voi tehdä jopa reilussa viikossa, mutta miksi suotta hosua. Saavumme Tolstoi-junalla Helsingistä Moskovan Leningradin asemalle aamulla ja lähdemme matkalle kohti Siperiaa keskiyöllä viereiseltä Jaroslavilta.Yöjunassa kohti Siperiaa on ennenkin moni matkannut, mutta meillä on määränpää tiedossa, lentolippu Japaniin, emmekä matkaa karjavaunussa.Olemme ostaneet paikat kolmannen luokan vaunuun, platskartnyyn. Ne muistuttavat hostellien makuusaleja.Käytävän toisella puolella on ikkunan kohdalla poikittain kaksi ala-ja yläpunkkaa, toisella puolella pitkittäin yläpunkka ja alapunkka, joka tehdään alas laskettavasta pöydästä ja istuimista.Punkkien päälle levitetään patjat, vaunuemäntä jakaa liinavaatteet ja pienen pyyhkeen. Molemmissa päissä on pysähdysten ajaksi lukittava vessa ja toisessa päässä kuumavesihana. Latauspistokkeita on vaunussa yleensä kaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdessä Aasia, itäMatkanteko kolmosluokassa on halpaa ja mukavaa. Ihmiset nukkuvat, osa lukee, osa juttelee, jotkut katselevat maisemia.Vaunuemäntä huolehtii järjestyksestä ja siisteydestä. Vastoin yleistä käsitystä vodkaukkoja ei juuri ole ja alkoholi ja tupakointi on junissa itse asiassa kielletty.Jekaterinburgin jälkeen viereisessä punkkaryhmässä kuitenkin miesjoukko juo vodkaa ja tarjoaa meillekin. Joukon puhemies, Andrei ilahtuu tavatessaan suomalaisia ja kertoo näytelleensä Ville Haapasalon kanssa Käki-elokuvassa. Suomalaisuus oli matkalla yleensäkin arvossa.Myöskään toista kliseetä, asemilla ruokaa kaupittelevia mummoja, ei pahemmin näy. Ruuat ja juomavesi kannattaakin ostaa kaupasta ennen junaan hyppäämistä. Ravintolavaunujen tarjonta on pientä ja kallista. Pitkiä, puolen tunnin pysähdyksiä asemilla oli harvassa ja nekin usein keskellä yötä.Maisemat ovat ennen Uralia kuin Suomesta. Aasian puolella maasto muuttuu soiseksi ja mitä syvemmälle Siperiaan mennään, sitä komeammiksi käyvät näkymät. Rata kiemurtelee kukkuloiden ja jokien välissä ja yöllä voi viimeisestä vaunusta nähdä veturin valot valaisemassa edellä olevaa mutkaa.Siperiassa sielu lepääPysähdymme Jekaterinburgin jälkeen Krasnojarskissa. Ihmiset ovat mukavia, mutta turistin kannalta mielenkiintoisinta on ratapihan toisella puolella sijaitseva viehättävä puutaloalue, jonka asukkaat ovat ylpeitä kotikortteleistaan.Irkutsk puutalokortteleineen on kaunis ja eläväinen kaupunki, sekä portti Baikalille. Seuraava kohde, Burjatian pääkaupunki Ulan-Ude ei erityisemmin sykähdytä. Sieltä alkaa viimeinen, kolmen yön mittainen taipaleemme Tyynenmeren rantaan ja hienoon Vladivostokiin. Takana on kymmenentuhatta kilometriä junassa, mutta silti matka tuntuu loppuvan kesken.Siperian-juna tarjoaa upean mahdollisuuden kiireettömään matkantekoon. Siperia on valtava ja kun junassa istuu pari-kolme päivää ja yötä kerrallaan, on aikaa tuijotella maisemia, lukea, levätä ja päästä jopa ehkä sisälle venäläiseen mielenmaisemaan.Teksti: Ismo Lehtonen Kuvat: Tanja Mikkola Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Laivat Riika ja Visby – suositut erikoisristeilyt viedään käsistä 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti