24.7.2020

Euroopan komissio ehdottaa, että autojen kulutustietoja seurataan katsastusten yhteydessä

OBFCM Euroopan komissio kulutustiedot

Määräaikaiskatsastusten ja huoltamokäyntien yhteydessä kerättäviä kulutustietoja edellytettäisiin uusilta autoilta 1.1.2021 alkaen.

Valtioneuvosto on antanut eduskunnalle tällä viikolla kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, joka koskee henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen (alle 3 500 kg) polttoaineen tai energian kulutustietoja. Seuraavaksi komission ehdotuksesta äänestettäneen EU:n ilmastonmuutoskomiteassa tulevana syksynä.

Ehdotukesssa Euroopan komissio jäsenmaat velvoitettaisiin keräämään vuodesta 2021 alkaen autojen OBFCM (On-Board Fuel Consumption Measurement) järjestelmään kertyviä seurantatietoja. Komission ajatuksena on kerätä laajempi tietokanta siitä, pysyvätkö henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt korkeintaan samalla tasolla, kuin mille tasolle ne on ilmoitettu ajoneuvon tyyppihyväksyntävaatimuksissa. Vaatimus päästöjen seurannasta on mainittu myös Euroopan unionin tänä vuonna kiristyneissä päästörajoissa.

Komission ehdotuksessa OBFCM-tietoja kerättäisiin määräaikaiskatsastuksen yhteydessä ajoneuvoilta, jotka on ensirekisteröity 1.1.2021 jälkeen. Lisäksi autovalmistajat keräisivät tietoja uusien ajoneuvojen osalta myös huoltamokäyntien yhteydessä. Ehdotuksen mukaan tiedot raportoitaisiin Euroopan ympäristökeskukselle 1.4.2022 eteenpäin.

Polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen lisäksi tietojen keruu koskee myös esimerkiksi sähköautojen energiankulutusta. OBFCM-kulutustietojärjestelmää voitaisiin hyödyntää myös seurattaessa, miten paljon lataushybridejä käytännössä ladataan.

Kirjelmässään valtioneuvosto toteaa, että se pitää tärkeänä, että unionin alueella voitaisiin entistä paremmin seurata ajoneuvojen todellisia ajonaikaisia kulutustietoja suhteessa niiden tyyppihyväksyntätietoihin.

Jännittävästi valtioneuvoston kirjelmän yhteydessä mainitaan myös, että ajoneuvoista tapahtuvan langattoman tiedonsiirron halutaan olevan tulevaisuuden tavoite, jonka kehitystyötä tulee jatkaa. Valtioneuvosto vaatii samalla, että tulee selvittää, voitaisiinko kulutus- ja päästötietoja kerätä toisella tavalla kuin määräaikaiskatsastuksessa, sillä pelkona on, että viranomaisille ja katsastusalalle tulee muutoksessa kiire ilman riittävää siirtymäaikaa. Muutos saattaisi myös nostaa katsastuksen hintaa.

Komission tarkoituksena on kerätyillä kulutustiedoilla selvittää 2021–2026, miten ajoneuvojen toteutuneet kulutuslukemat vertautuvat laboratoriotestauksissa saatuihin lukemiin. Tiedoilla arvioidaan mahdollisuutta hienosäätää hiilidioksidipäästörajoja valmistajakohtaisesti 2030 alkaen.

Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Euroopan komissio Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat