17.11.2024

Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa

Kuva Moottorin arkisto, Renault, Hyundai
Alfa Romeo Junior Veloce sähköauto

A- ja B-segmentit sekä sähköisyys ovat jälleen kerran kovaa valuuttaa ECOTY:ssa. Huomionarvoisesti Stellantiksen CMP-perusrakenteen pohjalta mukana on kaksi autoa, ja sen pohjalta on voitettukin jo kahdesti.

Eräs suurimmista tunnustuksista, jonka henkilöautomalli voi maailmassa saada, on ECOTY, European Car of the Year eli Vuoden Auto Euroopassa. Jälleen kerran isosta joukosta, yli 40 tuoreesta automallista, on löydetty seitsemän finalistia, jotka kisaavat himoitusta tittelistä vuoden 2025 ECOTY:ssä.

Tältä näyttää hallitseva ECOTY-tittelin haltija.

Noin yleisesti finalistiseitsikkoa voisi luonnehtia tyypilliseksi ECOTY:n finaalikattaukseksi. Euroopan Vuoden autoksi on harvemmin valittu isoa autoa tai oikeiden premiumsegmenttien autoja, ja myös hallitseva Vuoden auto, Renault Scénic E-Tech Electric, on kokonsa puolesta ainakin keskiarvon ylempää puoliskoa. Varsin usein Vuoden auto Euroopassa on löytynyt A-, B- tai C-segmenteistä, ja kahta alinta segmenttiä tälläkin kertaa edustaa seitsemästä finalistista jopa viisi.

Käydäänpä seuraavaksi läpi vuoden 2025 ECOTY-finalistit aakkosjärjestyksessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alfa Romeo Junior

Junior on Alfan paluu kompakteihin autoluokkiin, ja osuu mukavasti B-SUV-segmentin premiumpäätyyn.

Juniorin kohdalla asetelmat ovat erittäin kutkuttavat, sillä sen CMP-pohjarakenteella ECOTY-titteli on viety jo kahdesti; ensin vuonna 2020 Peugeot 208:na ja sitten vuonna 2023 Jeep Avengerina. Eikä siinä vielä kaikki, samalla tehtaalla Puolassa valmistettava Jeep Avenger on Juniorin hyvin läheinen sisarmalli, joten tilastojen valossa Juniorin pitäisi lähteä finaaliin melkoisen hyvistä asetelmista käsin. Eikä siihen tarvita pelkkiä tilastoja, onhan Juniorissa kyse monipuolisesta, pirteästä, tyylikkäästä ja edukseen erottuvasta crossoverista.

Alfa Romeo on vienyt ECOTY-tittelin jo kahdesti aiemmin, 156-mallilla vuonna 1998 ja 147-mallilla vuonna 2001. Toisen sijan Alfa vei vuonna 2017 Giulialla, ja sitä seuraavana vuonna myös Stelvio pääsi finaaliin.

Citroën C3 (ja ë-C3)

Samalta pohjalta jatketaan Alfan Juniorin kanssa, kun vuorossa on Citroën C3:n uusin Euroopan markkinoille suunnattu painos, sekä polttomoottorisena että täyssähköisenä. C3:n Smart Car -perusrakenne on jatkokehitelmä CMP:stä. Toki moni muukin asia C3:ssa puhuu sen puolesta, että pisteitä pitäisi olla tulossa.

Citroën ë-C3

Hieman huvittavakin nippelitieto Citroënin ECOTY-historiasta on se, että ranskalaismerkki on vienyt tittelin kolmesti, joista edellisen kerran vuonna 1990 isokokoisella, viisiovisella XM-hatchbackillä, ja sitä edellisen kerran vuonna 1975 oikein Ison Kissan seuraajalla, luksusluokan CX:llä.

Cupra Terramar

Finalistijoukon isoin auto, ja samalla ainoa VAG-konsernin edustaja on C-segmentin noin 4,5-metrinen Cupra Terramar. Uutuus on vielä julkistamattoman uuden sukupolven Audi Q3:n sisarmalli.

Terramar on myös luvatusti espanjalaismerkin viimeinen ei-täyssähköauto, ja koko finalistiporukassa yksi kahdesta autosta, jota ei saa lainkaan täyssähköisenä.

Mahdollinen ECOTY-titteli olisi automerkkinä vasta muutaman vuoden ikäiselle Cupralle ensimmäinen, ja myös sen "emomerkki" Seat odottaa vielä ensimmäistään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dacia Duster

Dusteria on jotenkin hankala sijoittaa suoraan B- tai C-segmenttiin, mutta paikkansa ECOTY-finaalissa suosikkibudjettimaasturin kolmas sukupolvi on varmasti ansainnut.

Dacia on verrattain lyhyessä ajassa kiirinyt Euroopan myyntitilastojen kärkeen, ja sen perusteellisesti uudistunut ja onnistuneeksi todettu myyntitykki onkin varmasti korkealla eurooppalaisraadin silmissä.

Tästäkin menestyksestä huolimatta Dacia on nyt vasta ensimmäistä kertaa edes finalistina ECOTY:ssä, voitteko uskoa?

Hyundai Inster

Inster on selvästi joukon pienin malli, ja ainoa A-segmenttiläinen, mutta tämä ei takuulla rajoita Hyundain kokoaan suuremman minisähköauton mahdollisuuksia kisassa vaikka kirkkaimmasta kruunusta.

Voittaessaan Vuoden auto Euroopassa -tittelin Inster olisi sen historian ensimmäinen Hyundai, ja ensimmäinen A-segmentin auto sitten vuoden 2008:n ja Fiat 500:n.

Kia EV3

Kian kuuma uutuus täyssähköisten B-SUV:ien markkinoilla on joukon toinen korealainen.

Voittaessaan EV3 ei olisi ensimmäinen ECOTY-tittelin saavuttanut Kia, eikä edes ensimmäinen EMP-täyssähköpohjarakenteelle rakentuva Kia, sillä voitonhan vei jo vuonna 2022 EV3:n isosisko EV6. Myös EV3:n isoisosisko EV9 oli viime vuonna ECOTY-finaalissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault 5 (ja Alpine A290)

Renaultin retrosähköauto B-segmentissä on mukana finaalissa paitsi omana itsenään, myös sisarmalli Alpine A290:nä. Autojen yhteen niputtaminen tällä tavalla kielii siitä, että niitä pidetään käytännössä samana autona, mistä valmistajan suunnalla saatetaan olla eri mieltä.

Renault 5 E-tech Electric sähköauto koeajo

Joka tapauksessa Renault pääsee 5:llä puolustamaan hallitsemaansa ECOTY-titteliä. Renault on heti Fiatin jälkeen historian toiseksi menestyksekkäin automerkki ECOTY-titteleiden määrällä mitattuna. Renault on myös ensimmäinen voittaja edelleen olemassa olevista autonvalmistajista, sillä se voitti järjestyksessään kolmannen koskaan myönnetyn tittelin 16-mallillaan vuonna 1966. Kahden ensimmäisen tittelin voittajat, Rover ja Austin, ovat jo poistuneet keskuudestamme.

Lähde: ECOTY

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat