17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto, Renault, Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A- ja B-segmentit sekä sähköisyys ovat jälleen kerran kovaa valuuttaa ECOTY:ssa. Huomionarvoisesti Stellantiksen CMP-perusrakenteen pohjalta mukana on kaksi autoa, ja sen pohjalta on voitettukin jo kahdesti. Eräs suurimmista tunnustuksista, jonka henkilöautomalli voi maailmassa saada, on ECOTY, European Car of the Year eli Vuoden Auto Euroopassa. Jälleen kerran isosta joukosta, yli 40 tuoreesta automallista, on löydetty seitsemän finalistia, jotka kisaavat himoitusta tittelistä vuoden 2025 ECOTY:ssä.Tältä näyttää hallitseva ECOTY-tittelin haltija. Noin yleisesti finalistiseitsikkoa voisi luonnehtia tyypilliseksi ECOTY:n finaalikattaukseksi. Euroopan Vuoden autoksi on harvemmin valittu isoa autoa tai oikeiden premiumsegmenttien autoja, ja myös hallitseva Vuoden auto, Renault Scénic E-Tech Electric, on kokonsa puolesta ainakin keskiarvon ylempää puoliskoa. Varsin usein Vuoden auto Euroopassa on löytynyt A-, B- tai C-segmenteistä, ja kahta alinta segmenttiä tälläkin kertaa edustaa seitsemästä finalistista jopa viisi.Käydäänpä seuraavaksi läpi vuoden 2025 ECOTY-finalistit aakkosjärjestyksessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo JuniorJunior on Alfan paluu kompakteihin autoluokkiin, ja osuu mukavasti B-SUV-segmentin premiumpäätyyn. Juniorin kohdalla asetelmat ovat erittäin kutkuttavat, sillä sen CMP-pohjarakenteella ECOTY-titteli on viety jo kahdesti; ensin vuonna 2020 Peugeot 208:na ja sitten vuonna 2023 Jeep Avengerina. Eikä siinä vielä kaikki, samalla tehtaalla Puolassa valmistettava Jeep Avenger on Juniorin hyvin läheinen sisarmalli, joten tilastojen valossa Juniorin pitäisi lähteä finaaliin melkoisen hyvistä asetelmista käsin. Eikä siihen tarvita pelkkiä tilastoja, onhan Juniorissa kyse monipuolisesta, pirteästä, tyylikkäästä ja edukseen erottuvasta crossoverista. Alfa Romeo on vienyt ECOTY-tittelin jo kahdesti aiemmin, 156-mallilla vuonna 1998 ja 147-mallilla vuonna 2001. Toisen sijan Alfa vei vuonna 2017 Giulialla, ja sitä seuraavana vuonna myös Stelvio pääsi finaaliin. Citroën C3 (ja ë-C3)Samalta pohjalta jatketaan Alfan Juniorin kanssa, kun vuorossa on Citroën C3:n uusin Euroopan markkinoille suunnattu painos, sekä polttomoottorisena että täyssähköisenä. C3:n Smart Car -perusrakenne on jatkokehitelmä CMP:stä. Toki moni muukin asia C3:ssa puhuu sen puolesta, että pisteitä pitäisi olla tulossa. Hieman huvittavakin nippelitieto Citroënin ECOTY-historiasta on se, että ranskalaismerkki on vienyt tittelin kolmesti, joista edellisen kerran vuonna 1990 isokokoisella, viisiovisella XM-hatchbackillä, ja sitä edellisen kerran vuonna 1975 oikein Ison Kissan seuraajalla, luksusluokan CX:llä. Cupra TerramarFinalistijoukon isoin auto, ja samalla ainoa VAG-konsernin edustaja on C-segmentin noin 4,5-metrinen Cupra Terramar. Uutuus on vielä julkistamattoman uuden sukupolven Audi Q3:n sisarmalli. Terramar on myös luvatusti espanjalaismerkin viimeinen ei-täyssähköauto, ja koko finalistiporukassa yksi kahdesta autosta, jota ei saa lainkaan täyssähköisenä. Mahdollinen ECOTY-titteli olisi automerkkinä vasta muutaman vuoden ikäiselle Cupralle ensimmäinen, ja myös sen "emomerkki" Seat odottaa vielä ensimmäistään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia DusterDusteria on jotenkin hankala sijoittaa suoraan B- tai C-segmenttiin, mutta paikkansa ECOTY-finaalissa suosikkibudjettimaasturin kolmas sukupolvi on varmasti ansainnut.Dacia on verrattain lyhyessä ajassa kiirinyt Euroopan myyntitilastojen kärkeen, ja sen perusteellisesti uudistunut ja onnistuneeksi todettu myyntitykki onkin varmasti korkealla eurooppalaisraadin silmissä. Tästäkin menestyksestä huolimatta Dacia on nyt vasta ensimmäistä kertaa edes finalistina ECOTY:ssä, voitteko uskoa? Hyundai InsterInster on selvästi joukon pienin malli, ja ainoa A-segmenttiläinen, mutta tämä ei takuulla rajoita Hyundain kokoaan suuremman minisähköauton mahdollisuuksia kisassa vaikka kirkkaimmasta kruunusta. Voittaessaan Vuoden auto Euroopassa -tittelin Inster olisi sen historian ensimmäinen Hyundai, ja ensimmäinen A-segmentin auto sitten vuoden 2008:n ja Fiat 500:n. Kia EV3Kian kuuma uutuus täyssähköisten B-SUV:ien markkinoilla on joukon toinen korealainen.Voittaessaan EV3 ei olisi ensimmäinen ECOTY-tittelin saavuttanut Kia, eikä edes ensimmäinen EMP-täyssähköpohjarakenteelle rakentuva Kia, sillä voitonhan vei jo vuonna 2022 EV3:n isosisko EV6. Myös EV3:n isoisosisko EV9 oli viime vuonna ECOTY-finaalissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault 5 (ja Alpine A290)Renaultin retrosähköauto B-segmentissä on mukana finaalissa paitsi omana itsenään, myös sisarmalli Alpine A290:nä. Autojen yhteen niputtaminen tällä tavalla kielii siitä, että niitä pidetään käytännössä samana autona, mistä valmistajan suunnalla saatetaan olla eri mieltä.Joka tapauksessa Renault pääsee 5:llä puolustamaan hallitsemaansa ECOTY-titteliä. Renault on heti Fiatin jälkeen historian toiseksi menestyksekkäin automerkki ECOTY-titteleiden määrällä mitattuna. Renault on myös ensimmäinen voittaja edelleen olemassa olevista autonvalmistajista, sillä se voitti järjestyksessään kolmannen koskaan myönnetyn tittelin 16-mallillaan vuonna 1966. Kahden ensimmäisen tittelin voittajat, Rover ja Austin, ovat jo poistuneet keskuudestamme. Lähde: ECOTY Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”