25.6.2023

Fiat Panda 4×40° juhlistaa maailman kyvykkäintä pikkuautoa

Nelivetoisen Pandan erikoismalli lainaa yksityiskohtia maailman herttaisimmalta maasturilta, vuoden 1983 alkuperäiseltä Panda 4x4:ltä.

Fiat Panda on jo kolmannessa polvessaan. Tai joku voisi sanoa myös, että vasta kolmannessa polvessaan, sillä vallitseva näkemys A-segmentin Fiatista on ollut tuotannossa jo vuodesta 2011 lähtien. Tästäkin huolimatta Panda 3 - joka on itse asiassa vain keskimääräistä isompi päivitys vuonna 2003 esiteltyyn kakkos-Pandaan - jatkaa edelleen kotimaansa Italian myydyimpänä automallina yli 100 000 kappaleen vuosimyynnillään.

Näin Pandasta nähdään jälleen yksi erikoismalli, tällä kertaa tuotantomäärältään rajoitettuna 1 983 kappaleeseen. Suomessahan Pandaa ei enää myydä, mutta erikoismallikin tulee saataville Italian lisäksi ainoastaan Ranskassa, Saksassa ja Sveitsissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miltei 800 000 Panda 4x4:ää vuodesta 1983

Alkuperäinen Fiat Panda esiteltiin vuonna 1980, ja se oli jatkoa italialaisten kaupunkiautojen menestykselle. Kuitenkin vähän sen jälkeen Torinossa keksittiin jotain, joka on auttanut monia tomaatinviljelijöitä Etelä-Italian maaseudulla ja metsänvartijoita pohjoisen vuoristoalueilla: Panda 4x4.

Fiat hankki teknistä tukea Panda 4x4:n suunnitteluun ja valmistukseen Itävallasta, erään todellisen nelivetoauton, Mercedes-Benz G-wagenin valmistajalta, Magna-Steyriltä Itävallasta. Valmista tuli tasan 40 vuotta sitten, ja näin syntyi kenties maailman tunnetuin A-segmentin nelivetoauto.

Ensimmäisen polven jälkeen myös sen kahdesta seuraajasta on nähty nelivetoversio (tai useitakin sellaisia), ja Panda 4x4:n kokonaistuotantomäärä lähestyykin jo 800 000 kappaletta.

Norsunluuta ja urheiluvivahdetta

Viitaten edellä mainittuihin "useisiin versioihin", Panda 4x40° rakentuu erikoismallina erityisen maastohenkisen Panda Crossin ympärille.

4x40° on maalattu norsunluu-erikoisvärillä, mutta sen korissa on myös urheilullisuuteen tai rallihenkeen viittaavia yksityiskohtia, kuten mustat kattokaiteet ja peilien kuvut sekä punaiset hinauskoukut.

Ehkäpä kaikkein eniten suoraan alkuperäiseen Panda 4x4:ään viittaavat yksityiskohdat löytyvät vanteista. 15-tuumaiset kaksivärivanteet ovat tosin kaksi tuumaa suuremmat kuin vuoden 1983 Panda 4x4:n 13-tuumaiset.

Panda 4x40° on muutoinkin hyvin varusteltu, mutta hintatiedot sekä tiedot moottoreista puuttuvat vielä. Italialainen Quattroruote -autolehti väläytti jopa 0,9-litraisen kaksipyttyisen TwinAirin paluuta, mutta mikä tahansa Pandan nykyvoimalinjoista keulalle saadaankaan, on se joka tapauksessa tehokkaampi kuin alkuperäisen Panda 4x4:n 36-kilowattinen.

Lähteet: Fiat, Quattroruote.it Kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat