19.7.2024 Lentokoneet Finavian lentoasemien matkustajamäärät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla – muusta Euroopasta ollaan silti reippaasti jäljessä yhdessä asiassa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkustusmäärien elpymistä covid-vuosista mitataan vuoden 2019 tasoon nähden. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät eivät siihen ole yltäneet, syynä eräs toinen 2020-luvun kriisi. Niinhän se onneksi on, että covid-pandemia ja siihen liittyvät apokalyptiset sulku- ja rajoitustoimet ovat siirtyneet historiankirjojen puolelle, eivätkä ne enää näy arjessa eivätkä ainakaan täällä länsimaissa myöskään lentomatkustamisessa. Viimeinen pandemiaa edeltänyt vuosi oli 2019, ja siihen tasoon nähden niin lentoyhtiöt kuin lentoasemat ympäri maailman liikenteensä palautumista peilaavat. Monet suuret lentoasemat ja lentoyhtiöt kautta maailman ovat jo saavuttaneet vuoden 2019 tason tai jopa ylittäneet ne. Kuluvan vuoden voisi katsoa olevan toinen covidin jälkeinen vuosi. Vuoden 2024 ensimmäinen vuosipuolikas toi Finavian lentoasemille kasvua, mutta Euroopan kasvuvauhdista ollaan edelleen pahasti jäljessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy9,4 miljoonaa matkustajaa tammi - kesäkuussaKaikkien Finavian hallinnoimien 20 lentoaseman kautta kulki tammi - kesäkuussa 2024 yhteensä 9,4 miljoonaa matkustajaa. Heistä 7,7 miljoonaa kulki pelkästään päälentoasema Helsinki-Vantaan kautta. Molemmissa luvuissa oli kasvua, sillä kaikkien Finavian kenttien kokonaismatkustajamäärä kasvoi vuoden takaiseen nähden 4,2 prosenttia, ja Helsinki-Vantaan 3,6 prosenttia. Kasvun tiellä siis ollaan, mutta vuoden 2019 tasosta ollaan vielä kaukana. Itse asiassa Helsinki-Vantaalla on palauduttu vasta 70-prosenttisesti vuoden 2019 matkustajamäärien tasoon, siinä missä esimerkiksi Tukholman Arlanda on tehnyt sen 87-prosenttisesti, ja mainitulla tavalla useammat kansainväliset kentät maailmalla 100-prosenttisesti tai jopa yli. Yleisesti ottaen Helsinki-Vantaa, ja erityisesti sen vetämänä kaikki Finavian kentät, ovat rankasti eurooppalaista tasoa perässä. Myös sellainen asia kuin kokonaissaavutettavuus lentoteitse eli Total Air Connectivity on Suomessa tällä hetkellä heikoissa kantimissa, ja palautunut koko Euroopassa toiseksi heikoimmin. Vuoden 2019 tasoon nähden Suomesta suorilla lennoilla tai välilaskujen kautta saavutettavia kohteita on tällä hetkellä 37 prosenttia vähemmän. Sekä matkustajamääriin että kokonaissaavutettavuuteen vaikuttaa erityisesti Venäjän ilmatilan sulkeutuminen länsiliikenteeltä, kuten kuvailee Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori: - Suomi liikkuu lentoliikenteessä vastavirtaan muuhun euroalueeseen verrattuna. Erityisesti Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärän palautuminen on hitaampaa kuin keskimäärin muilla lentoasemilla Euroopassa. Suomen lentoliikenteen tilanteeseen vaikuttaa erityisesti geopolitiikka: Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi Aasian lentoja on merkittävästi vähemmän ja matkustajia Aasian reiteillä on ollut 45 % vähemmän kuin vuonna 2019. Omalta osaltaan tulokseen vaikuttavat myös matkustamisen trendit. Liike- ja työmatkalentäminen on vähentynyt, mikä näkyy erityisesti perinteisillä työmatkakentillä, kuten Oulussa, Vaasassa ja Turussa lentoliikenteen laskuna. Vapaa-ajanmatkustus on sen sijaan lisääntynyt, mikä näkyy Suomeen päin erityisesti pohjoisen kentillä ja Helsinki-Vantaalla sekä Suomesta poispäin eritoten Helsinki-Vantaalla. Finavian lentoasemilta on tällä hetkellä yli 140 suoraa kansainvälistä lentoreittiä maailmalle, mikä on edelleen huima määrä. Suomen kokoisesta maasta ei olisi lähellekään näin paljon kansainvälistä liikennettä ilman ulkomaalaisia vaihtomatkustajia. Suosikkikohteisiin matkustetaan entistä enemmänTilastot paljastavat myös suosikkikohteet Helsinki-Vantaalta käsin. Välimeri on edelleen se joka vetää, ja sillä saralla on tapahtunut myös eniten kasvua. Matkustajamäärät lennoilla Kreikkaan ovat kasvaneet vuoden 2024 alkupuoliskolla +12,7 prosenttia, Espanjaan +5,7 prosenttia ja Italiaan +3,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kesäkuussa 2024 matkustajamäärät Italiaan ovat kasvaneet +15,8 prosenttia, Kreikkaan +9 prosenttia ja Espanjaan +6,7 prosenttia vuoden 2023 kesäkuuhun verrattuna.Nämä Etelä-Euroopan kohteet ovat laajemminkin suosiossa, sillä esimerkiksi Kreikka on onnistunut ylittämään mainitun kokonaissaavutettavuutensa lentoteitse peräti 22 prosentilla vuoden 2019 tasoon nähden, ja Portugalikin neljällä prosentilla. Finavian lentoasemilla kansainvälisistä lennoista eniten matkustajia oli Saksan, Espanjan, Ruotsin, Iso-Britannian ja Hollannin lennoilla, suosituimpien kaupunkikohteiden ollessa Tukholma, Lontoo, Amsterdam, Kööpenhamina ja Pariisi. Kaukokohteista suosituimpia olivat puolestaan Bangkok, Tokio, Soul, Doha ja Singapore. Jokainen niistä sijaitsee Aasiassa, mikä tarkoittaa, että valtavasta kriisin tuomasta pudotuksesta huolimatta Helsinki-Vantaan asema porttina Euroopan ja Aasian välillä ei ole täysin romuttunut. Kontrastinahan asiassa on se, että viiden suosituimman kaukokohteen joukossa ei ole yhtään Pohjois-Amerikan kohdetta, vaikka Finnair on korvannut Aasian-puutteitaan panostamalla Atlantin taakse. Lentoyhtiöistä eniten matkustajia ovat kuluneiden puolen vuoden aikana lisänneet Finnair, Norwegian ja Ryanair. Niistä Finnair ja Norwegian ovat vanhoja tuttuja, mutta Ryanairille suhteellisen suuri panostus Helsinki-Vantaan kaltaiseen päälentokenttään on liiketoimintamallinkin kannalta uutta. Ryanairin reittiverkosto Helsinki-Vantaalta kattaa jo 12 kohdetta eri puolilla Eurooppaa. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla – näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.1.2025 Lentokoneet Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen 6.1.2025 Lentokoneet Ja maailman täsmällisin lentoyhtiö on… Aeroméxico! – stereotypioille ei jää tällä listalla juurikaan tilaa 28.12.2024 Lentokoneet Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 28.1.2025 Moottoripyörät Yamaha uudistaa prätkämallistoaan – kärkenä kokonaan uusi Yamaha R9 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa