19.7.2024 Lentokoneet Finavian lentoasemien matkustajamäärät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla – muusta Euroopasta ollaan silti reippaasti jäljessä yhdessä asiassa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkustusmäärien elpymistä covid-vuosista mitataan vuoden 2019 tasoon nähden. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärät eivät siihen ole yltäneet, syynä eräs toinen 2020-luvun kriisi. Niinhän se onneksi on, että covid-pandemia ja siihen liittyvät apokalyptiset sulku- ja rajoitustoimet ovat siirtyneet historiankirjojen puolelle, eivätkä ne enää näy arjessa eivätkä ainakaan täällä länsimaissa myöskään lentomatkustamisessa. Viimeinen pandemiaa edeltänyt vuosi oli 2019, ja siihen tasoon nähden niin lentoyhtiöt kuin lentoasemat ympäri maailman liikenteensä palautumista peilaavat. Monet suuret lentoasemat ja lentoyhtiöt kautta maailman ovat jo saavuttaneet vuoden 2019 tason tai jopa ylittäneet ne. Kuluvan vuoden voisi katsoa olevan toinen covidin jälkeinen vuosi. Vuoden 2024 ensimmäinen vuosipuolikas toi Finavian lentoasemille kasvua, mutta Euroopan kasvuvauhdista ollaan edelleen pahasti jäljessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy9,4 miljoonaa matkustajaa tammi - kesäkuussaKaikkien Finavian hallinnoimien 20 lentoaseman kautta kulki tammi - kesäkuussa 2024 yhteensä 9,4 miljoonaa matkustajaa. Heistä 7,7 miljoonaa kulki pelkästään päälentoasema Helsinki-Vantaan kautta. Molemmissa luvuissa oli kasvua, sillä kaikkien Finavian kenttien kokonaismatkustajamäärä kasvoi vuoden takaiseen nähden 4,2 prosenttia, ja Helsinki-Vantaan 3,6 prosenttia. Kasvun tiellä siis ollaan, mutta vuoden 2019 tasosta ollaan vielä kaukana. Itse asiassa Helsinki-Vantaalla on palauduttu vasta 70-prosenttisesti vuoden 2019 matkustajamäärien tasoon, siinä missä esimerkiksi Tukholman Arlanda on tehnyt sen 87-prosenttisesti, ja mainitulla tavalla useammat kansainväliset kentät maailmalla 100-prosenttisesti tai jopa yli. Yleisesti ottaen Helsinki-Vantaa, ja erityisesti sen vetämänä kaikki Finavian kentät, ovat rankasti eurooppalaista tasoa perässä. Myös sellainen asia kuin kokonaissaavutettavuus lentoteitse eli Total Air Connectivity on Suomessa tällä hetkellä heikoissa kantimissa, ja palautunut koko Euroopassa toiseksi heikoimmin. Vuoden 2019 tasoon nähden Suomesta suorilla lennoilla tai välilaskujen kautta saavutettavia kohteita on tällä hetkellä 37 prosenttia vähemmän. Sekä matkustajamääriin että kokonaissaavutettavuuteen vaikuttaa erityisesti Venäjän ilmatilan sulkeutuminen länsiliikenteeltä, kuten kuvailee Finavian reittikehityksestä vastaava johtaja Petri Vuori: - Suomi liikkuu lentoliikenteessä vastavirtaan muuhun euroalueeseen verrattuna. Erityisesti Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärän palautuminen on hitaampaa kuin keskimäärin muilla lentoasemilla Euroopassa. Suomen lentoliikenteen tilanteeseen vaikuttaa erityisesti geopolitiikka: Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi Aasian lentoja on merkittävästi vähemmän ja matkustajia Aasian reiteillä on ollut 45 % vähemmän kuin vuonna 2019. Omalta osaltaan tulokseen vaikuttavat myös matkustamisen trendit. Liike- ja työmatkalentäminen on vähentynyt, mikä näkyy erityisesti perinteisillä työmatkakentillä, kuten Oulussa, Vaasassa ja Turussa lentoliikenteen laskuna. Vapaa-ajanmatkustus on sen sijaan lisääntynyt, mikä näkyy Suomeen päin erityisesti pohjoisen kentillä ja Helsinki-Vantaalla sekä Suomesta poispäin eritoten Helsinki-Vantaalla. Finavian lentoasemilta on tällä hetkellä yli 140 suoraa kansainvälistä lentoreittiä maailmalle, mikä on edelleen huima määrä. Suomen kokoisesta maasta ei olisi lähellekään näin paljon kansainvälistä liikennettä ilman ulkomaalaisia vaihtomatkustajia. Suosikkikohteisiin matkustetaan entistä enemmänTilastot paljastavat myös suosikkikohteet Helsinki-Vantaalta käsin. Välimeri on edelleen se joka vetää, ja sillä saralla on tapahtunut myös eniten kasvua. Matkustajamäärät lennoilla Kreikkaan ovat kasvaneet vuoden 2024 alkupuoliskolla +12,7 prosenttia, Espanjaan +5,7 prosenttia ja Italiaan +3,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kesäkuussa 2024 matkustajamäärät Italiaan ovat kasvaneet +15,8 prosenttia, Kreikkaan +9 prosenttia ja Espanjaan +6,7 prosenttia vuoden 2023 kesäkuuhun verrattuna.Nämä Etelä-Euroopan kohteet ovat laajemminkin suosiossa, sillä esimerkiksi Kreikka on onnistunut ylittämään mainitun kokonaissaavutettavuutensa lentoteitse peräti 22 prosentilla vuoden 2019 tasoon nähden, ja Portugalikin neljällä prosentilla. Finavian lentoasemilla kansainvälisistä lennoista eniten matkustajia oli Saksan, Espanjan, Ruotsin, Iso-Britannian ja Hollannin lennoilla, suosituimpien kaupunkikohteiden ollessa Tukholma, Lontoo, Amsterdam, Kööpenhamina ja Pariisi. Kaukokohteista suosituimpia olivat puolestaan Bangkok, Tokio, Soul, Doha ja Singapore. Jokainen niistä sijaitsee Aasiassa, mikä tarkoittaa, että valtavasta kriisin tuomasta pudotuksesta huolimatta Helsinki-Vantaan asema porttina Euroopan ja Aasian välillä ei ole täysin romuttunut. Kontrastinahan asiassa on se, että viiden suosituimman kaukokohteen joukossa ei ole yhtään Pohjois-Amerikan kohdetta, vaikka Finnair on korvannut Aasian-puutteitaan panostamalla Atlantin taakse. Lentoyhtiöistä eniten matkustajia ovat kuluneiden puolen vuoden aikana lisänneet Finnair, Norwegian ja Ryanair. Niistä Finnair ja Norwegian ovat vanhoja tuttuja, mutta Ryanairille suhteellisen suuri panostus Helsinki-Vantaan kaltaiseen päälentokenttään on liiketoimintamallinkin kannalta uutta. Ryanairin reittiverkosto Helsinki-Vantaalta kattaa jo 12 kohdetta eri puolilla Eurooppaa. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster