22.12.2024

Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä – tervetuloa kotiin, OH-LWT

Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto
(kuvituskuva)

"Tango" on ensimmäinen uusi kone Finnairin laivastossa kolmeen vuoteen, ja sen ura liikennelentokoneena korkattiin käyntiin lomalennolla Thaimaan lämpöön.

Finnairin laivasto täydentyi tiistaina 17. joulukuuta tuliterällä laajarunkokoneella. Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta siirtolennettiin Helsinki-Vantaalle yhtiön 18. Airbus A350 -yksilö. Finnair on tilannut kyseistä konetyyppiä 19 kappaletta, joten toiseksi viimeistä viedään jo.

Uusi koneyksilö sai rekisteritunnuksekseen aakkosissa seuraavan eli OH-LWT:n, ilmailukielellä konetta kutsutaan siis sisartensa joukossa "Tangoksi". Perjantaina 20. joulukuuta OH-LWT lähti uransa ensimmäiselle lennolle asiakkaat kyydissä. Kohteena oli Thaimaan lomasaari Phuket.

"Tango" rullaamassa portilleen Phuketiin suuntautuneen ensimmäisen edestakaisen kaupallisen lentonsa päätteeksi. Helsingissä konetta odotti paitsi vuoden pimein päivä, myös sumuinen keli. OH-LWT lähti kuitenkin vielä samana iltana takaisin Thaimaahan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

105 miljoonan euron luottotakauksen turvin

Huippumodernin laajarunkokoneen hankkiminen on omanlaisensa ponnistus jopa lentoyhtiölle. Finnair kuitenkin kuuluu sellaisiin lentoyhtiöihin, joiden on mahdollista saada Airbusin keskeisten valmistajamaiden Ison-Britannian, Ranskan ja Saksan vientiluottolaitoksilta vientiluottotakausta. OH-LWT hankittiin 105 miljoonan euron vientiluottotakauksella. Finnairin käyttämä rahoitusyhtiö on tässä tapauksessa Citibank Europe.

Finnairilla ja monilla muilla lentoyhtiöillä on lisäksi tapana ostaa uusi lentokone, sitten samoin tein myydä se leasing-yhtiölle, ja liisata se edelleen pitkällä sopimuksella takaisin. Kenenkään ulkopuolisen ei tavallaan edes tarvitse tietää tällaisesta kulissien takana tapahtuvasta liiketoimesta.

Yli yhdeksän vuotta ikäeroa

OH-LWT liittyi laivastoon yli yhdeksän vuotta sen jälkeen, kun Finnairin Airbus A350 -koneista ensimmäinen, OH-LWA, saapui juhlallisesti Helsinki-Vantaalle lokakuussa 2015.

OH-LWA oli ensimmäisiä valmistuneita Airbus A350:siä. OH-LWA eli "Alfa" kantaa valmistajan sarjanumeroa MSN 018, mikä tarkoittaa, että se on kaikki prototyypitkin laskettuna vasta 18. valmistunut A350. Lentoyhtiöille alun perin luovutetuista se on kolmastoista. Vain Qatar Airways ja Vietnam Airlines ehtivät konetyyppiä vastaanottaa ennen Finnairia, sillä vaikka Finnair oli alkujaan tyypin ensimmäinen tilaaja, ei se halunnut olla sen ensimmäinen vastaanottaja.

Finnair Airbus A350 maaliongelmat

Yhdeksän vuoden jälkeen OH-LWT:n kohdalla ollaan hieman toisessa tilanteessa, sillä sen kohdalla puhutaan valmistajan sarjanumerosta MSN 708 eli "Alfan" ja "Tangon" välillä on ehditty valmistaa satoja A350:siä, ja konetyyppi on matkalla mennyt myös eteenpäin. Kaikkiaan Airbusilla on tämän jutun julkaisuhetkellä 1 345 tilausta A350:stä.

Finnair vastaanotti Airbus A350:siään joka vuosi vuodesta 2015 vuoteen 2021. OH-LWS eli "Sierra" luovutettiin joulukuussa 2021, ja sen jälkeen meni kolme vuotta "Tangoon". Tiedossa ei ole vielä tarkkaan, koska 19. ja viimeinen yksilö tullaan Finnairille luovuttamaan, mutta sille voisi jo tässä vaiheessa veikata rekisteritunnukseksi OH-LWU:ta eli "Uniformia".

Lähteet: Finnair, Planespotters.net, Airbus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat