8.5.2021 Kotimaanmatkailu Fiskarsissa lasia puhaltamassa – siitähän tuli kelpo maljakko! Tarmo Maaronen puhaltaa lasia Fiskarsin ytimessä sijaitsevassa Bianco Blu -lasistudiossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiskarsin ruukkikylä Raaseporissa on viehättävä retkikohde, jossa on tarjolla kulttuurihistoriaa, taidenäyttelyitä, taidekäsitöitä ja luonnonrauhaa, mutta harvempi tietää, että Fiskarsissa voi myös kokeilla omia taitojaan lasinpuhaltajana! Lasinpuhallus näyttää ammattilaisten tekemänä kuin tanssilta, jonka taidokas koreografia tarkoittaa tarkoin mietittyjä ja satojentuhansien toistojen koulimia liikeratoja, jossa lasiesinettä synnyttävä taiteilija liikkuu tulikuuman pätsin ja erilaisten työtasojen välillä.– Kyllähän tässä vuosien saatossa aina välillä tulee pieniä palovammoja, etenkin käsivarsiin, mutta se kuuluu työnkuvaan.Lasinpuhaltajamestari Tarmo Maaronen tarkistaa uunin ja alkaa kertoa mitä on odotettavissa. Ensikertalaiset lasinpuhaltajat kuuntelevat tarkasti, jotta erilaiset työvaiheet ja käytettävät menetelmät ja työkalut tulevat alustavasti tutuiksi, mutta myös siksi, ettei kävisi mitään pettymyksiä. Puhallusvarren päässä liikuteltava sulan lasimassan on tarkoitus jättää lasia puhaltavilla kokeilijoille vain muistijälkiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKursseja vuodesta 2000Lasia puhaltamaan pääsee päiväretkelle kätevästi. Raaseporin kaupungissa Karjaan länsipuolella sijaitseva Fiskarsin ruukkikylä on alle sadan kilometrin päässä Helsingistä länteen.Tarmo Maaronen on järjestänyt Fiskarsin Paja-aukiolla sijaitsevassa Bianco Blu -studiossaan lasinpuhalluskursseja vuodesta 2000. Sen jälkeen ei ole ole ollut tarvetta kursseja markkinoida, ne ovat täyttyneet niin, että mestarin oma vapaa-aika alkaa olla kortilla.– Kivahan se on, kun ihmiset ovat löytäneet. Viime kesänä kävijöitä oli, osakiitos koronankin, erittäin runsaasti, parisen tuhatta. Lasia puhaltamassa käy vilkkaimpina aíkoina yli sata henkilöä viikossa. Osallistujissa on painotetusti ollut naisia, osallistujien ikähaitari on lavea välillä 2–96 vuotta, Maaronen kertoo.Juuri enempää ei kokeilijoita voi oikein ottaakaan vastaan, jotta puhallus onnistuu tilojen puolesta turvallisesti ja jotta kaikki pääsevät koettelemaan taitojaan ilman pitkiä odotusaikoja.Onnistumisen elämyksiäLasinpuhallus on erittäin hyvin nykytarpeisin soveltuva matkailuvinkki, sillä moni etsii maksetun sivustaseuraamisen lisäksi tai vaihtoehdoksi itse koettavia aitoja elämyksiä, jopa oman mukavuusalueen rajojen rikkomisenkin uhalla.42 vuotta lasialalla työskennelleelle Maaroselle on tärkeätä, että jokainen osallistuja kokee onnistuvansa ja elämys on kaikkineen miellyttävä. On helppo uskoa, että sanavalmis mies osaa opastaa ja viihdyttää ryhmän kuin ryhmän.– Joskus tuntuu, että hommasta ei tule mitään, jos tunnelma on jotenkin tahmea ja varautunut, mutta usein taustalla on osallistujien jännitys. Kun se laukeaa ja lasinpuhaltaminen alkaa sujua, tarttuu innostus niihinkin, jotka turhaan ovat epäilleet omia kykyjään.Maarosella on monia hauskoja sattumuksia kerrottavaksi, mikä vinkattakoon kaikille puhaltamaan menijöille: kyselkää, sillä tarinaa riittää!– On metkaa, että kerran kävi niinkin, että minä pääsin puhalluttamaan poliisia eikä päinvastoin.Tuhannen asteen pätsiMaaronen on ohjannut meidät työn touhuun kuin varkain. Puhalluspillin kärkeen pyöräytellään sulaa lasimassaa yli tuhannen asteen pätsin syvyyksistä. Työvälineet kuten erilaiset rautaiset pihdit ja jämäkät sakset ovat kukin omilla paikoillaan. Vesisammiossa odottavat puiset koverretut työkalut sulan lasimassan muotoilemista.Lasinpuhalluksessa on tärkeätä tehdä tietyt lasin muovaamisen taiat juuri tietyssä järjestyksessä ja tietyllä tavalla, jotta puhalluspillin päässä hehkuva lasimassa on juuri oikean lämpöistä muovailtavaksi.Lasimassan väri tulee jauhetusta värillisestä lasimassasta, joka sulatetaan kirkkaan lasimassan joukkoon. Valitsen kukkavaasin väriksi sähkönsinisen, on kuulemma muotivärejä.Kun esine on puhallettu ja venytetty, pohjastaan tasoitettu, irrotetaan se napakalla napsautuksella pillin kärjestä ja jätetään jännitteenpoistouuniin jäähtymään.Koko päivän kestävällä kurssilla ehditään puhaltaa viisi lasiesinettä. Päiväkurssi maksaa 145 euroa Puolipäiväkurssin tavoite on puhaltaa neljä esinettä. Pyöreitä paperipainoja, pulloja, maljakoita ja pieniä lasilintuja, eivät ensiyrittämällä mitään Oiva Toikkaa, mutta kuitenkin niin hyviä ettei eläinlaji jää epäselväksi. Omasta pitkulaisesta maljakosta tulee niin onnistunut, että rohkenen viedä sen kotiin, kelpaa kuulemma esille. Eikä edes keiku.Bianco Blu -lasistudiolla järjestetään myös työnäytöksiä ja lasinpuhallusta on tehtäväkin liki jokaisena päivänä, jotta uuni pysyy alati hehkuvana. Uuni jäähdytettään huoltotöitä varten yleensä vain kerran vuodessa.Teräsrakenteinen rakennus ei kaipaa muuta lämmitysjärjestelmää – siitä uuni pitää huolen ja Maaronen uunista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja