6.2.2016 Ajoneuvot Ford Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GKN-yhtiön toimittamaa nelivetoa käytetään myös Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa. Espanjan Valenciassa järjestetyissä ensikoeajoissa Ford Focus RS aiheutti poikkeuksellisen paljon naurunhetkiä. Kadulla auto oli vakaa, nopea ja käytökseltään neutraalin ja yliohjaavan väliltä.Radalla autoa pääsi kokeilemaan hehkutetussa Drift Modessa – silloin pyyhkijöitä olisi tarvittu silmille, sen verran suuria naurunhetkiä reippaassa sivuluisussa liukunut Focus aiheutti.Focus RS:n voimansiirto paljaana. Oikealla olevasta keulasta puuttuvat moottori ja vaihteisto.Ansio kuuluu Fordin valitsemalle nelivetojärjestelmälle. Valmistaja esitteli ratkaisua voimansiirron mallilla, jonka komponenteista osa oli leikattu auki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknologia tuttua Land RoveristaFocus RS:n neliveto ei varsinaisesti ole vallankumous – järjestelmän valmistava brittiläinen kKN on toimittanut vastaavaa nelivetoratkaisua aikaisemmin lisävarusteena Range Rover Evoqueen ja Land Rover Discovery Sportiin.Urheilullisena autona Focus RS hyödyntää nelivetojärjestelmää kuitenkin aivan eri tavalla kuin Land Rover -konsernin maasturit.Ei lainkaan tasauspyörästöä takanaGKN:n toimittaja järjestelmä jakautuu kahteen pääkomponenttiin. Etutasauspyörästöön yhdistetty Power Transfer Unit pyörittää kardaaniakselia. Normaalisti kardaani pyörittää takatasauspyörästöä, mutta GKN:n nelivedossa tasauspyörästön tilalla on RDU:ksi, Rear Drive Unit, nimetty järjestelmä.RDU avattuna. Kardaaniakseli tuo voimaa kello 12 suunnasta. Levykytkimet näkyvät kuvassa vasemmalla ja oikealla.RDU koostuu kulmavaihteesta, eli se kääntää auton pituussuunnassa pyörivän kardaaniakselin liikkeen poikittaissuuntaiseksi. Tältä akselilta voima välitetään vetoakseleille öljykylvyssä lepäävien seitsenlevyisten kytkinten kautta.Käytöstä ohjataan sähköisestiKytkinten luistoa ohjataan sähköisellä ohjausyksiköllä. RDU voi kytkimien luistolla matkia perinteistä tasauspyörästön lukitusta. Matka-ajossa autosta voidaan tehdä etuvetoinen kytkimet avaamalla, mikä säästää hieman polttoainetta.RDU yläviistosta.Tietokoneohjattujen kytkinten ansiosta nelivedon voimanjaolla voidaan tehokkaasti vaikuttaa ajoneuvon käyttäytymiseen, mitä englanniksi kutsutaan termillä torque vectoring. Focus RS:n tapauksessa voimanjakoon vaikuttavat mm. ohjauskulma, kaasun asento ja auton pystykiertymä, eli käytännössä se miten auto kääntyy pystyakselinsa ympäri.Erikoista Focus RS:n järjestelmässä on se, että taka-akseli on välitetty pyörimään etuakselia nopeammin. Jos kytkimet lukitaan täysin, pyörivät takarenkaat eturenkaita nopeammin. Ford kertoo Focus RS:n nelivedon kykenevän välittämään 70 prosenttia voimasta taka-akselille.Ajotilanteessa se on järkevää vain silloin, kun auton halutaan yliohjaavan. Mikäli auto halutaan irrottaa täysin luistoon, voidaan kaikki taakse tuleva voima ohjata ulkokurvin takapyörään.Ja kyllä menee lintassa!Varmempaa keinoa sladin alkamiseen ei juuri ole – ja siksi Focus RS:n Drift Mode on syntisen hauska tapa ajaa kilparadalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiskinä lämpeneminenKytkimien luistoon perustuvan järjestelmän ongelmana on lämmöntuotto. Ford kehui auton suoriutuvan 30 minuutin rata-ajosta ongelmitta. Käytännössä viestin voi lukea toisin päin: yli 30 minuutin ajon jälkeen neliveto vaatii jäähdyttelyä.Sitä tukevat myös Valencian julkaisutilaisuudessa tehdyt järjestelyt. Lähtö- ja driftausjärjestelmää esiteltiin kahdella vuorottelevalla autoparilla, toiset jäähtyivät kun toisilla ajettiin. Myös rata-ajossa autojen annettiin jäähtyä vähän väliä.Käytännössä puolen tunnin ajosuoritus on tyypillisellä ratapäivällä jo varsin paljon. Siten voidaan puhua pienestä kauneusvirheestä, mikäli järjestelmä osoittautuu muuten luotettavaksi.Katso myös Moottorin koeajo Ford Focus RS:stä.Lähde: Ford & GKN, teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous