Koeajo: Range Rover Evoque
Yhdeksänportainen automaattivaihteisto jouheuttaa matkantekoa. Hyvää: automaattivaihteisto, muotoilu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, hinta.
Uudistuneen Range Rover Evoquen merkittävin kehitysaskel on uusi automaattivaihteisto, joka on saanut kolme porrasta lisää. Evoquesta tulee näin maailman ensimmäinen henkilöauto, jossa on yhdeksän vaihdetta.
Vaihteiden määrän kasvattaminen ei ole itseisarvo tai huomionkipeyttä. Ratkaisu tuo useita etuja niin ajamisen kuin taloudellisuuden näkökulmasta.
Koeajo jakautui varsin tasaisesti kaupunki- taajama ja maantieajon kesken. Yhdessä automaattisen sammutusjärjestelmän kanssa luvattu keskikulutus on saatu kuristettua kuuteen litraan, johon on koeajossa mahdoton yltää. Kulutus nousi hitusen yli seitsemän litran.
Dieselmoottori tarjoaa käyttöön 190 hevosvoimaa. Etenemiskyvyt ovat erinomaiset myös kehnokuntoisilla teillä, kiitos sitkaan väännön (420 newtonmetriä) ja herkkätoimisen nelivedon. Ripeyttäkin löytyy, sillä kiihdytys nollasta sataan taittuu 8,5 sekuntiin.
Sopivasti annosteltuna
Ajossa aiempaa tiheämmät vaihdevälit tuovat mukanaan vaivattomuuden. Auto kiihtyy kerkeästi koostaan huolimatta, voima on sopivasti annosteltuna käytössä laajalla kierrosalueella ja sitkeyttä riittää olipa edessä ohitus tai ylämäki.
Vaihtohetkien havaitsemiseksi saa olla tarkkana. Hetken huoahdus on niin lyhytkestoinen, ettei siihen arkiajossa kiinnitä minkäänlaista huomiota.
Yllättävän ja voimallisen kiihdytystarpeen tullen uusi vaihteisto kykenee hyppäämään yhden tai kahden vaihteen yli alaspäin. Se rivakoitaa nopeuden kerimistä.
Maavaraa kaupunkiin
Alin vaihteista on välitetty huomattavasti lyhyemmäksi verrattuna kuusiloviseen automaattiin. Ratkaisu kohentaa Evoquen maastoajo-ominaisuuksia, joskin ominaisuus voi jäädä ulosmittaamatta.
Evoquella on lysti ylittää aamuyön aurauksen jäljiltä jäätyneet lumivallit. Harva omistaja kuitenkaan vie näyttävän ja tyyriin katumaasturin todellisiin koettelemuksiin maaaston puolelle, alttiiksi kolahduksille ja maalipinnan raapiutumisille. Metsämiehet möyrivät asvalttiteiden ulkopuolella aivan toisilla autoilla, joita edustavat esimerkiksi Lada Niva ja Toyotan lantikka.
Evoquen ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen. Turvallisuuden tunnetta luovat mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutus. Kuski voi valita käyttöön myös pelkän etäisyyden varoitustoiminnon ilman nopeudensäätöä.
Laskeva kattolinja mataloittaa autoa ja takaikkunan. Ikävä kyllä näkyvyys takaviistoon ei ole Evoquen valtti, mutta sen kestää, sillä auto näyttää ulkoa hyvältä: räväkimpiä autoluokassaan.