6.2.2016 Ajoneuvot Ford Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GKN-yhtiön toimittamaa nelivetoa käytetään myös Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa. Espanjan Valenciassa järjestetyissä ensikoeajoissa Ford Focus RS aiheutti poikkeuksellisen paljon naurunhetkiä. Kadulla auto oli vakaa, nopea ja käytökseltään neutraalin ja yliohjaavan väliltä.Radalla autoa pääsi kokeilemaan hehkutetussa Drift Modessa – silloin pyyhkijöitä olisi tarvittu silmille, sen verran suuria naurunhetkiä reippaassa sivuluisussa liukunut Focus aiheutti.Focus RS:n voimansiirto paljaana. Oikealla olevasta keulasta puuttuvat moottori ja vaihteisto.Ansio kuuluu Fordin valitsemalle nelivetojärjestelmälle. Valmistaja esitteli ratkaisua voimansiirron mallilla, jonka komponenteista osa oli leikattu auki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeknologia tuttua Land RoveristaFocus RS:n neliveto ei varsinaisesti ole vallankumous – järjestelmän valmistava brittiläinen kKN on toimittanut vastaavaa nelivetoratkaisua aikaisemmin lisävarusteena Range Rover Evoqueen ja Land Rover Discovery Sportiin.Urheilullisena autona Focus RS hyödyntää nelivetojärjestelmää kuitenkin aivan eri tavalla kuin Land Rover -konsernin maasturit.Ei lainkaan tasauspyörästöä takanaGKN:n toimittaja järjestelmä jakautuu kahteen pääkomponenttiin. Etutasauspyörästöön yhdistetty Power Transfer Unit pyörittää kardaaniakselia. Normaalisti kardaani pyörittää takatasauspyörästöä, mutta GKN:n nelivedossa tasauspyörästön tilalla on RDU:ksi, Rear Drive Unit, nimetty järjestelmä.RDU avattuna. Kardaaniakseli tuo voimaa kello 12 suunnasta. Levykytkimet näkyvät kuvassa vasemmalla ja oikealla.RDU koostuu kulmavaihteesta, eli se kääntää auton pituussuunnassa pyörivän kardaaniakselin liikkeen poikittaissuuntaiseksi. Tältä akselilta voima välitetään vetoakseleille öljykylvyssä lepäävien seitsenlevyisten kytkinten kautta.Käytöstä ohjataan sähköisestiKytkinten luistoa ohjataan sähköisellä ohjausyksiköllä. RDU voi kytkimien luistolla matkia perinteistä tasauspyörästön lukitusta. Matka-ajossa autosta voidaan tehdä etuvetoinen kytkimet avaamalla, mikä säästää hieman polttoainetta.RDU yläviistosta.Tietokoneohjattujen kytkinten ansiosta nelivedon voimanjaolla voidaan tehokkaasti vaikuttaa ajoneuvon käyttäytymiseen, mitä englanniksi kutsutaan termillä torque vectoring. Focus RS:n tapauksessa voimanjakoon vaikuttavat mm. ohjauskulma, kaasun asento ja auton pystykiertymä, eli käytännössä se miten auto kääntyy pystyakselinsa ympäri.Erikoista Focus RS:n järjestelmässä on se, että taka-akseli on välitetty pyörimään etuakselia nopeammin. Jos kytkimet lukitaan täysin, pyörivät takarenkaat eturenkaita nopeammin. Ford kertoo Focus RS:n nelivedon kykenevän välittämään 70 prosenttia voimasta taka-akselille.Ajotilanteessa se on järkevää vain silloin, kun auton halutaan yliohjaavan. Mikäli auto halutaan irrottaa täysin luistoon, voidaan kaikki taakse tuleva voima ohjata ulkokurvin takapyörään.Ja kyllä menee lintassa!Varmempaa keinoa sladin alkamiseen ei juuri ole – ja siksi Focus RS:n Drift Mode on syntisen hauska tapa ajaa kilparadalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiskinä lämpeneminenKytkimien luistoon perustuvan järjestelmän ongelmana on lämmöntuotto. Ford kehui auton suoriutuvan 30 minuutin rata-ajosta ongelmitta. Käytännössä viestin voi lukea toisin päin: yli 30 minuutin ajon jälkeen neliveto vaatii jäähdyttelyä.Sitä tukevat myös Valencian julkaisutilaisuudessa tehdyt järjestelyt. Lähtö- ja driftausjärjestelmää esiteltiin kahdella vuorottelevalla autoparilla, toiset jäähtyivät kun toisilla ajettiin. Myös rata-ajossa autojen annettiin jäähtyä vähän väliä.Käytännössä puolen tunnin ajosuoritus on tyypillisellä ratapäivällä jo varsin paljon. Siten voidaan puhua pienestä kauneusvirheestä, mikäli järjestelmä osoittautuu muuten luotettavaksi.Katso myös Moottorin koeajo Ford Focus RS:stä.Lähde: Ford & GKN, teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa