20.8.2024

Ford Maverick Lobo on katu-uskottava avolava

Kuva Ford

Fordin uusi lanseeraus Maverick Lobo on täysin katu-uskottava pick-up.

Fordin ensi vuosi alkaa mielenkiintoisissa merkeissä. Ford on nyt kertonut, että sen Maveric-lava-autojen mallisto laajenee urheilullisella Lobo-mallilla. Lobo on varsin houkutteleva, se on todella katu-uskottava street truck, jossa on ainakin kuvien perusteella erittäin paljon asennetta.

Ford Maverick Lobon matka on alkanut jo vuonna 2019, kun sen suunnittelija Josh Blundo loi ensimmäiset luonnokset ja savimallin Maverick Lobosta.

Blundon ideat puolestaan inspiroivat New Yorkissa majaansa pitävää ja hot rod -autoihin erikoistunutta Tucci Hot Rodsin pajaa – ja Tutti Hot Rods valmisti Maverickista oman näkemyksensä vuonna 2021. Auto sai kiitosta vuoden 2021 Special Equipment Manufacturers Association -messuilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotantoon vuoden 2021 jälkeen

Näiden näyttöjen perusteella Blundo ja tiimi saivat siunauksen alkaa luoda Maverick Loboa tuotantoon asti.

Nyt on se päivä, kun Ford Maveric Lobo on valmis kaduille. Se ei ole pelkästään ulkomuotonsa puolesta katu-uskottava, vaan muun muassa auton alusta on viritetty hyvin katu-uskottavaksi.

Maverick Lobon ajokorkeus on puoli tuumaa matalampi edessä ja 1,12 tuumaa matalampi takaa verrattuna normi-Maverickiin, ja myös sen kattokorkeus on 0,8 tuumaa matalampi.

Auton ohjaus on myös säädetty Maverick Loboon sopivammaksi ja Fordin mukaan viritetty ohjaus tekee Lobolla ajamisesta enemmän suorituskykyisen auton kaltaista kuin sellaista, mihin pick-upeissa on totuttu.

Auton voima välittyy Ford Bronco Sportissa olevan vaihteiston kautta tiehen ja isommat tehokkaammat jarrut pitävät huolen pysähtymisestä. Samoja jarruja käytetään Ford Focus ST:ssä.

Tietysti nelivetoinen

Maverick Lobossa on Fordin pick-up -malliston tapaan nelivetoinen. Auton taka-akselilta löytyy myös Fordin Torque Vectoring -systeemi, joka parantaa auton ohjautuvuutta ja pitoa kaarteissa ajettaessa.

Maverick Lobossa on myös erillinen Lobo-ajotila, joka vähentää luistonestoa ja tarjoaa näin hauskempaa menoa – Fordin mukaan kuitenkin vain suljetulle alueelle. Auton jäähdytinjärjestelmä sekä vaihdelaatikon öljyjen jäähdytys on myös parannettu juuri näitä tilanteita ja hetkiä ajatellen. Auton voimanlähteenä toimii 2-litrainen Ecoboost-bensiinimoottori.

Ja sitten vielä lisää yksityiskohtia katu-uskottavuuden näkökulmasta. Maverick Lobossa on uniikki, juuri Loboa varten suunniteltu etusäleikkö, maalattu takapuskuri sekä mustat, 19-tuumaiset vanteet ja mustaksi maalattu katto. Maverick Lobo on tilattavissa tällä hetkellä jo Ford USA:n nettisivuilta ja se on Maverick-malliston kallein malli. Maverick Lobon hinta alkaa noin 40 000 dollarista, kun Maverickin hinnat alkaen malli maksaa runsas 26 000 dollaria.

Lähde: Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat