26.2.2024 Ajoneuvot Fordin Ecoboost -moottori hajosi hieman takuun päättymisen jälkeen – asiakas halusi, että auton myyjä korvaa kaiken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus -auton moottori petti pian takuun päättymisen jälkeen. Kun myyjä ja ostaja eivät päässeet sopuun korjauskustannuksista, kuluttaja vei tapauksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttaja osti huhtikuun lopussa vuonna 2018 Ford Focus -merkkisen auton uutena helsinkiläisestä Fordeja myyvästä merkkiliikkeestä. Autolla oli viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu. Autossa oli Fordin Ecoboost-moottori.Kun ostohetkestä oli kulunut noin neljä ja puoli vuotta ja auton mittarissa oli 118 282 kilometriä, auton moottori rikkoutui. Auton jakohihna oli murentunut ja jakohihnasta irronneet muruset olivat tukkineet auton moottorin öljynkierron, joka puolestaan aiheutti moottorivaurion.Auto oli huollettu huolto-ohjelman aikataulun mukaisesti. Auton jakohihnan vaihtoväli on 240 000 kilometriä. Moottori on aiemmin myös kirjoittanut Fordin Ecoboost-moottoreiden ongelmista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjaus maksoi lähes 15 000 euroaAuto vietiin Fordin merkkikorjaamolle korjattavaksi. Auton korjaaminen maksoi yhteensä 14 250 euroa. Autosta uusittiin moottori sekä turboahdin.Tehdas maksoi auton korjaamisesta 10 500 euroa ja asiakas 3 750 euroa. Auton ostajaa tämä ei kuitenkaan tyydyttänyt.Auton ostaja vaati auton myyneeltä Ford-jälleenmyyjältä 3 750 euroa hyvitystä. Ostajan vaatimus perustui auton moottorin korjaustarpeeseen sekä kuluttajan maksamaan osuuteen korjauskuluista. Auton ostajan mukaan hänen oman osuuden rahoittaminen vaati viisi kuukautta aikaa ja hänelle aiheutui sinä aikana myös ansiomenetystä noin 600 euroa kuukaudessa.Myyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen ja katsoi asiakkaan saaneen jo riittävän hyvityksen auton korjaamisesta. Myyjä perusteli vastaustaan myös sillä, että auton takuu oli jo päättynyt. Asiakas vei asian kuluttajariitalautakunnan arvioitavaksi.Moottori oli vikaantunut epätavallisen nopeastiKuluttajariitalautakunta arvioi asiaa jälleen kerran osapuolten välisen sopimuksen sisällön kautta. Käytetyn tavaran kaupassa ei ole yleensä yksityiskohtaisesti sovittu siitä, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava, joten virheen olemassaoloa kuluttajariitalautakunta arvioi kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan.Lautakunta katsoi, että asiassa tuli näytetyksi se, että kaupan kohde on vikaantunut kuluttajan tekemässä ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla sen ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.Kuluttajariitalautakunnan mukaan auton moottorin täytyy kestää huomattavasti enemmän kuin 118 000 ajokilometriä. Lautakunta myös katsoi, että asiassa ei ole esitetty selvitystä sellaisista seikoista, joiden perusteella olisi syytä epäillä, että rikkoutuminen olisi aiheutunut tapaturmaisesti tai vaihtoehtoisesti ostajan menettelyn takia. Kaupan kohde on ollut siis virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.Vaikka kuluttajariitalautakunta totesi, että tuotteessa oli virhe, se joutui pohtimaan myös sitä, että oliko kuluttajan vaatimus hyvityksestä kohtuullinen vai kohtuuton.Ostaja oli saanut jo tarpeeksi hyvitystäKuluttajariitalautakunta totesi, että hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen ohella tuotteen kauppahintaan sekä ostajan aiheellisiin odotuksiin.Lautakunnan ratkaisukäytännön mukaan hyvitystä määritettäessä otetaan huomioon, onko ostaja saanut itselleen hyötyä siitä. Myös se vaikuttaa, että onko kaupan kohde on korjauksen jälkeen tullut ikäänsä ja ajomääräänsä nähden parempaan kuntoon.Myyjäliikkeen tulee osallistua myös kaupan kohteen vaatimiin merkittäviin korjauskustannuksiin siinä määrin, että kuluttajan maksettavaksi jäävät kulut eivät enää ole yllättävän suuret. Fordin tapauksessa tehdas oli maksanut korjauskustannuksista reilusti yli puolet.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntöjen vuoksi kuluttaja ei saa hyvitystä normaalin kulumisen aiheuttamasta huolto- ja korjaustarpeesta.Kyseisessä tapauksessa korjauksen pitkittyminen ei myöskään ollut johtunut auton myyneestä liikkeestä, johon kuluttaja vaatimuksensa osoitti.Kun kaikki edellä mainitut seikat huomioidaan, lautakunta katsoi, että kuluttaja on jo saanut riittävän hyvityksen asiassa ja hänen oli tyytyminen siihen, että tehdas maksoi yli 10 000 euroa auton korjauskustannuksista. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian ratkaisi yksinkertaisessa menettelyssä.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”