26.2.2024 Ajoneuvot Fordin Ecoboost -moottori hajosi hieman takuun päättymisen jälkeen – asiakas halusi, että auton myyjä korvaa kaiken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus -auton moottori petti pian takuun päättymisen jälkeen. Kun myyjä ja ostaja eivät päässeet sopuun korjauskustannuksista, kuluttaja vei tapauksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttaja osti huhtikuun lopussa vuonna 2018 Ford Focus -merkkisen auton uutena helsinkiläisestä Fordeja myyvästä merkkiliikkeestä. Autolla oli viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu. Autossa oli Fordin Ecoboost-moottori.Kun ostohetkestä oli kulunut noin neljä ja puoli vuotta ja auton mittarissa oli 118 282 kilometriä, auton moottori rikkoutui. Auton jakohihna oli murentunut ja jakohihnasta irronneet muruset olivat tukkineet auton moottorin öljynkierron, joka puolestaan aiheutti moottorivaurion.Auto oli huollettu huolto-ohjelman aikataulun mukaisesti. Auton jakohihnan vaihtoväli on 240 000 kilometriä. Moottori on aiemmin myös kirjoittanut Fordin Ecoboost-moottoreiden ongelmista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjaus maksoi lähes 15 000 euroaAuto vietiin Fordin merkkikorjaamolle korjattavaksi. Auton korjaaminen maksoi yhteensä 14 250 euroa. Autosta uusittiin moottori sekä turboahdin.Tehdas maksoi auton korjaamisesta 10 500 euroa ja asiakas 3 750 euroa. Auton ostajaa tämä ei kuitenkaan tyydyttänyt.Auton ostaja vaati auton myyneeltä Ford-jälleenmyyjältä 3 750 euroa hyvitystä. Ostajan vaatimus perustui auton moottorin korjaustarpeeseen sekä kuluttajan maksamaan osuuteen korjauskuluista. Auton ostajan mukaan hänen oman osuuden rahoittaminen vaati viisi kuukautta aikaa ja hänelle aiheutui sinä aikana myös ansiomenetystä noin 600 euroa kuukaudessa.Myyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen ja katsoi asiakkaan saaneen jo riittävän hyvityksen auton korjaamisesta. Myyjä perusteli vastaustaan myös sillä, että auton takuu oli jo päättynyt. Asiakas vei asian kuluttajariitalautakunnan arvioitavaksi.Moottori oli vikaantunut epätavallisen nopeastiKuluttajariitalautakunta arvioi asiaa jälleen kerran osapuolten välisen sopimuksen sisällön kautta. Käytetyn tavaran kaupassa ei ole yleensä yksityiskohtaisesti sovittu siitä, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava, joten virheen olemassaoloa kuluttajariitalautakunta arvioi kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan.Lautakunta katsoi, että asiassa tuli näytetyksi se, että kaupan kohde on vikaantunut kuluttajan tekemässä ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla sen ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.Kuluttajariitalautakunnan mukaan auton moottorin täytyy kestää huomattavasti enemmän kuin 118 000 ajokilometriä. Lautakunta myös katsoi, että asiassa ei ole esitetty selvitystä sellaisista seikoista, joiden perusteella olisi syytä epäillä, että rikkoutuminen olisi aiheutunut tapaturmaisesti tai vaihtoehtoisesti ostajan menettelyn takia. Kaupan kohde on ollut siis virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.Vaikka kuluttajariitalautakunta totesi, että tuotteessa oli virhe, se joutui pohtimaan myös sitä, että oliko kuluttajan vaatimus hyvityksestä kohtuullinen vai kohtuuton.Ostaja oli saanut jo tarpeeksi hyvitystäKuluttajariitalautakunta totesi, että hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen ohella tuotteen kauppahintaan sekä ostajan aiheellisiin odotuksiin.Lautakunnan ratkaisukäytännön mukaan hyvitystä määritettäessä otetaan huomioon, onko ostaja saanut itselleen hyötyä siitä. Myös se vaikuttaa, että onko kaupan kohde on korjauksen jälkeen tullut ikäänsä ja ajomääräänsä nähden parempaan kuntoon.Myyjäliikkeen tulee osallistua myös kaupan kohteen vaatimiin merkittäviin korjauskustannuksiin siinä määrin, että kuluttajan maksettavaksi jäävät kulut eivät enää ole yllättävän suuret. Fordin tapauksessa tehdas oli maksanut korjauskustannuksista reilusti yli puolet.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntöjen vuoksi kuluttaja ei saa hyvitystä normaalin kulumisen aiheuttamasta huolto- ja korjaustarpeesta.Kyseisessä tapauksessa korjauksen pitkittyminen ei myöskään ollut johtunut auton myyneestä liikkeestä, johon kuluttaja vaatimuksensa osoitti.Kun kaikki edellä mainitut seikat huomioidaan, lautakunta katsoi, että kuluttaja on jo saanut riittävän hyvityksen asiassa ja hänen oli tyytyminen siihen, että tehdas maksoi yli 10 000 euroa auton korjauskustannuksista. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian ratkaisi yksinkertaisessa menettelyssä.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa