7.12.2017 Ajoneuvot Fortumin kysely: suomalaiset haluavat ladata sähköautot kotona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loka-marraskuussa toteutettu kyselytutkimus nostaa sähköautojen suurimmaksi esteeksi korkean hankintahinnan. Energiayhtiö Fortumin teetättämässä kyselyssä tiedusteltiin suomalaisten asenteita sähköautoilun nykytilaan ja tulevaisuuteen. Kantar TNS:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 1 152 suomalaista loka-marraskuussa 2017.Juuri nyt vastaajista 13,2% olisi ehdottoman valmis ostamaan auton, joka liikkuu kokonaan tai osittain sähköllä (hybridi). Asiaa harkitsisi lähes 42% joukko, joten selkeästi sähköistäminen otetaan hyvin vastaan autonostajien joukossa. Lisäksi vastaajista 29% pitää sähköistämistä vaihtoehtona, mutta uskoo ettei kuitenkaan päätyisi sellaiseen autoon. Ehdoton ei sähköistämiselle tuli vain 8,8% osuudelta.Suurin este sähköauton ostamiselle on hinta (35,4%), epävarmuus latauspaikoista (22,1%), polttomoottoriautojen pidempi toimintamatka (18,7%) sekä näkemys, että sähköauto on ympäristöasioissa polttomoottoriauton tasolla (7,1%). Marginaalisiin syihin kuuluivat lataamisen hitaus (2,4%), oman automerkin sähkömallittomuus (3,2%) ja sähköautojen hitaus (3,2%).Vastaavasti paras kannustin sähköauton ostamiseen olisi hintojen lasku (56,5% vastaajista), satojen kilometrien toimintamatka yhdellä latauksella (50,3%), kotilatausmahdollisuus (35,9%) sekä parantuva latauspisteverkosto (30,3%).Työsuhdeautoksi sähköauto kelpaisi yli puolelle (52,8%), jos sen kustannukset olisivat samat kuin polttoaineella kulkevan auton kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköä kohti 2027Sähköautojen kasvava trendi korostuu tulevaisuuden omistusautojen käyttövoimista kysyttäessä. Tutkimuksen mukaan noin 4% suomalaisista uskoo omistavansa sähköauton kahden vuoden päästä. Vuonna 2019 uskotaan vielä voimakkaasti bensiiniin (37,6%), dieseliin (13,7%) ja hybridiin (10,1%). Biopolttoaineilla kulkeva auto saa 3,4% vastauksista. Vastaajista 15,3% uskoo käyttävänsä julkista liikennettä kahden vuoden päästä. Yhteiskäyttöautojen osuus on vähäinen 2,9%.Tilanne kuitenkin elää, kun kysytään viiden vuoden päästä omistettavasta autosta. Vuonna 2022 bensiini on edelleen ykkösenä 25,4% osuudella, mutta hybridi on toisena osuudella 16,6%. Sähköauto ja diesel ovat yllättäen tasoissa 9,55% osuuksilla. Biopolttoaine on pysynyt lähes ennallaan 3,7%:ssa, yhteiskäyttöautoihin luottaa 2,9% ja julkiseen liikenteeseen 13,8%.Kun kysymyksenasettelu kohdistetaan 10 vuoden päähän, on tilanne jo toinen. Sähköauto on 2027 ykkösenä 18,1%:lla vastaajista, hybridin seuratessa 15,6% osuudella. Bensiiniin luottaa 12,2% ja julkiseen liikenteeseen 17%. Biopolttoaineet kirivät pitkällä tähtäimellä dieselin ohi (5% vs. 3,3%) ja julkisen liikenteen osuus on 17%. Biokaasun osuus on kaikkien kolmen kysymyksen ajan 1–2%.Vertailun vuoksi vastaajien talouden nykyinen käyttöauto liikkuu 69% tapauksissa bensiinillä, 28% dieselillä, hybridien ollessa 2% osuudella. Marginaaliin jäävät biokaasu (0,54%), etanoli (0,14%) ja sähköautot (0,13%).Mielenkiintoisesti kyselyssä vaisusti pärjänneet biopolttoaineet nostavat kuitenkin päätään, kun kysymyksenasetteluna on kärjistävä "Kumman omistaisit mieluummin: biopolttoaineella vai sähköllä kulkevan auton?". Tuolloin biopolttoaineet olisivat ykkösvalinta 28%:lle vastaajista ja sähköauto 37,5%:lle. 10,6% vastaajista ei ottaisi kumpaakaan ja noin neljännes ei tiedä mitä vastata.Mieluiten ladataan kotonaLatauspaikoista kysyttäessä suomalaisten ykköspaikka on luonnollisesti koti, jossa sähköautonsa lataisi peräti 65,9% vastaajista. Myös kodin lähistö riittäisi 16,2%:lle vastaajista. Kodissa tai sen läheisyydessä lataamisen nosti erittäin tai jonkin verran tärkeäksi peräti 88,7% kaikista vastaajista.Sähköauton latauspistettä pidetään silmällä myös asuntoa hankittaessa. Vastaajista 27,5% olisi valmis maksamaan asunnosta enemmän, jos siinä olisi sähköauton latauspiste ja he omistaisivat sähköauton. Vastaavasti 45,6% asuntoa hankkivista kallistuisi kahdesta samanlaisesta asunnosta siihen, jossa on latauspiste mukana.Taloyhtiössä asuvista vastaajista vain 5% kertoi, että heillä on keskusteltu sähköauton latausasemasta.– Suomen sähköautokannan kehitys on muita Pohjoismaita jäljessä, mutta on ilo huomata, että tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen uskoo omistavansa sähköauton. Suomen hallitus on jo esittänyt taloudellista tukea sähköautoilun määrän lisäämiseksi, mikä edesauttaa siirtymistä kohti päästöttömämpää liikennettä. Jotta kehitys olisi riittävän nopeaa, sähköauton hankintaa myös työsuhdeautoksi kannattaisi helpottaa veroedulla, Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava Tero Era kommentoi.Vastaajista 55% tietää tai ainakin uskoo, että pikalatausverkoston avulla sähköautolla pääsee jo Helsingistä Kuopioon, Imatralle tai Vaasaan.– Tämän vuoden aikana Fortum Charge & Drive -latauspisteiden määrä on yli kaksinkertaistunut ja verkosto onkin Suomen kattavin. Siihen kuuluu jo 200 laturia eli yhteensä lähes 400 latauspistettä, sillä lähes jokaisella laturilla voi ladata kahta autoa samanaikaisesti. Pikalatauspisteitä verkostossamme on 50. Niillä auton lataaminen luonnistuu keskimäärin 20 minuutissa. Pohjoismaiseen Charge & Drive -verkostoon kuuluu yli 1 500 laturia, joista noin 500 on pikalatauspisteitä, Era kertoo.Sähköautojen omistajat nykyaikaisia ja ympäristötietoisiaFortumin kyselytutkimuksessa tutkailtiin myös suomalaisten näkemyksiä sähköautojen omistajista. Yli 58% vastasi, että kuvailisi omistajaa ympäristötietoiseksi ja 45% mielestä sähköauton omistaja on nykyaikainen. Adjektiivia ylempiluokkainen käyttäisi joka kolmas (31%), fiksua 21%, hyvin koulutettua 20%, trendikästä 15% ja hyväuskoista 15%.Sähköautojen imagokupissa painavat erityisesti ympäristöasiat. 62% vastaajista kertoo ympäristöasiat johtavaksi syyksi hankkia sähköauto ja 69% mukaan Suomeen pitäisi saada lisää sähköautoja, sillä liikennepäästöt ovat liian suuret.Lähde: Fortum Kuvituskuvat: Lauri Ahtiainen, Mercedes-Benz, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Kolmasosa suomalaisista uskoo hybridiautoilevansa 10 vuoden päästä Vuosi sähköllä: pidempi matka sujuu pikatalauksella Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa