28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin Teksti Kari Martiala ja Helena Lylyharju Kuva Kari Martiala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matka Götan kanavan läpi Tukholmasta Göteborgiin, ja vieläpä 150-vuotiaalla risteilyaluksella, tuottaa unohtumattoman elämyksen. Pohjanmeren ja Itämeren yhdistävä 614 kilometriä pitkä vesiväylä kulkee Ruotsin halki Tukholmasta Göteborgiin. Tästä Götan kanava muodostaa keskeisen, 190-kilometrisen osuuden, joka ulottuu Vänernin Sjötorpista Slätbakenin Memiin. Kanava on yksi suurimmista Ruotsissa koskaan valmistuneista rakennusprojekteista, ja 87 kilometrin osuus kanavasta kaivettiin käsin noin 58 000 ruotsalaisen sotilaan toimesta.Ajatus Götan kanavan kaltaisesta massiivisesta hankkeesta, vieläpä erittäin hankalassa maastossa, syntyi Tanskan kuninkaan Eerik VII Pommerilaisen vuonna 1429 tekemästä päätöksestä, jonka mukaan Juutinrauman salmesta kulkevilta laivoilta tuli periä tullimaksua. Götan kanavan rakentaminen aloitettiin kuitenkin vasta vuonna 1810 ja se valmistui vuonna 1832 pahasti myöhässä, sillä rautatiet olivat jo tuoneet kilpailevan vaihtoehdon kanavalaivoille. Vänernin ja Vätternin välille on kaivettava kanava kauppiaita varten. – Piispa Hans Brask vuonna 1526 Me pääsimme kokemaan Götan kanavan maailman vanhimmalla rekisteröidyllä risteilyaluksella. Aluksemme M/S Juno on kanavaväen mukaan oikea "Grand Old Lady", joka rakennettiin Motalan telakalla ja laskettiin vesille vuonna 1874.Aluksessa on 29 hyttiä kolmella kannella. Ravintolasali sekä pieni oleskelutila kirjastoineen sijaitsevat keskimmäisellä kannella. Ylemmällä kannella on katettu peräkansi, josta on hyvä bongata matkan varren nähtävyyksiä.Alus kunnostettiin vuonna 2003, jolloin hytit, ruokasali ja oleskelutila uudistettiin aluksen historian mukaiseen tyyliin. Hytit ovat varsin pieniä mutta viihtyisiä, ja antavat vieraalle hyvin kuvan siitä, miten ihmiset matkustivat yli vuosisata sitten. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle