31.1.2021

GTÜ-katsastustilasto 2020: Toyota Verso, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz B-sarja tila-autojen aatelia

GTÜ katsastus viat vikalista Toyota Verso

Vähävikaiset tila-autot paljastuvat kattavista katsastustilastoista, samoin vikaherkät automallit. Tila-autojen runsasvikaisuuteen liittyy se, että niillä ajetaan paljon.

Tila-autona Toyota Verso on poikkeus säännöstä, jonka voi vetää saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista, joissa japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana GTÜ:n tilastoissa japanilaisena luokkansa kärkeen.

Automallit ovat tässä saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Tila-autojen luokan vähävikaisimmat ja parhaat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Toyota Verso (vikaindeksi 2,22) BMW 2-sarja Active/Gran Tourer, BMW 2-sarja Active/Gran Tourer ja Mercedes-Benz B-sarja ja Toyota Verso.

Tila-autojen runsasvikaisimmat ja heikoimmat nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Opel Combo (vikaindeksi 17,52), Dacia Lodgy (25,11), Renault Espace/Grand Espace (51,90), Ford Transit Tourneo (84,47) ja Ford Transit Tourneo (127,68). Nuo mallit (Dacia Lodgyä lukuun ottamatta) ovat samalla koko GTÜ-tilaston kaikkien ikäryhmien runsasvikaisimmat automallit.

GTÜ vikatilasto katsastus viat Ford Tourneo Transit
Ford Transit Tourneo herättää huomiota jopa koko GTÜ-tilaston mittakaavassa.

Nuorimman ikäryhmän 1­–3-vuotiaiden kolme parasta tila-autoa ovat Toyota Verso, BMW 2-sarja Active/Gran Tourer ja Mercedes-Benz B-sarja. Nuorimman ikäryhmän 1–3-vuotiaiden kolme heikointa tila-autoa ovat Opel Combo, Renault Kangoo ja Dacia Lodgy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakettiautomaiset kovassa ajossa

Tila-autoissa on keskimäärin enemmän vikoja kuin muissa kokoluokissa. Eräänä selittävänä tekijänä on etenkin pakettiautomaisten tila-autojen (esimerkiksi Opel Combo, Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit Tourneo) runsas käyttö yritysten autona.

Niistä suuri osa saattaa olla yritysten ja yhteisöjen yhteiskäyttöautoja. Niiden kunto tahtoo rapistua ajan mittaan, kun auto ei ole oma, kukaan ei tunnu oikein olevan vastuussa. Lisäksi isommilla tila-autoilla ja pakettiautomaisilla tila-autoilla ajetaan runsaasti kilometrejä.

Valitettavasti tässä tutkimuksessa ei ole mainittu automallikohtaisia keskimääräisiä ajokilometrejä, vaan ainoastaan matkamittarilukemien keskiarvo kokoluokittain.

10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

Tila-autot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Toyota Verso (2,22)
  2. BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (2,42)
  3. Mercedes-Benz B-sarja (2,48)
  4. Kia Venga (3,38)
  5. Volkswagen Touran (4,50)
  6. Hyundai ix20 (4,57)
  7. Ford C-Max/Grand C-Max (4,75)
  8. Ford B-Max (4,80)
  9. Renault Scénic/Grand Scénic (5,01)
  10. Renault Espace/Grand Espace (5,67)

….

  1. Fiat Doblò (8,76)
  2. Ford S-Max (9,29)
  3. Škoda Roomster (9,34)
  4. Peugeot Partner (9,78)
  5. Mercedes-Benz Citan (11,11)
  6. Citroën Berlingo (11,66)
  7. Dacia Dokker (11,67)
  8. Dacia Lodgy (12,12)
  9. Renault Kangoo (14,65)
  10. Opel Combo (17,52)

Keskimääräinen ajomäärä 55 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tila-autot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (3,73)
  2. Mercedes-Benz B-sarja (5,43)
  3. Kia Venga (7,86)
  4. Toyota Verso (7,98)
  5. Kia Soul (8,61)
  6. Ford B-Max (9,79)
  7. Ford C-Max/Grand C-Max (9,79)
  8. Opel Meriva (10,27)
  9. Volkswagen Touran (10,95)
  10. Renault Espace/Grand Espace (11,68)

  1. Dacia Dokker (19,69)
  2. Citroën Berlingo (19,93)
  3. Peugeot Partner (20,67)
  4. Mercedes-Benz Citan (21,27)
  5. Seat Alhambra (22,07)
  6. Ford Galaxy (22,31)
  7. Fiat Ducato (23,35)
  8. Renault Kangoo (23,40)
  9. Fiat Doblò (23,53)
  10. Dacia Lodgy (25,11)

Keskimääräinen ajomäärä 75 000 km

GTÜ vika viat tilastot katsastus BMW 2-sarja
Ei kaunis, ei komea eikä edes takaveto, mutta BMW:n 2-sarjan tila-autot loistivat GTÜ:n tilastoissa.

Takeena viisi miljoonaa katsastusta

Saksalaisen GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan.  Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa. Nuorimmassa ikäluokassa Toyota Verso nousi ainoana japanilaisena luokkansa kärkeen.

Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on usein hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Tila-autot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. BMW 2-sarja Active/Gran Tourer (5,22)
  2. Mercedes-Benz B-sarja (9,98)
  3. Ford B-Max (14,97)
  4. Kia Venga (17,63)
  5. Opel Meriva (18,43)
  6. Toyota Verso (19,05)
  7. Ford C-Max/Grand C-Max (19,96)
  8. Volkswagen Touran (20,90)
  9. Hyundai ix20 (22,51)
  10. Opel Zafira (24,50)

  1. Citroën Berlingo (36,06)
  2. Dacia Lodgy (36,07)
  3. Peugeot Partner (36,62)
  4. Mercedes-Benz Citan (41,83)
  5. Mercedes-Benz Sprinter (43,92)
  6. Fiat Doblò (45,58)
  7. Ford Galaxy (45,84)
  8. Ford Transit Tourneo (47,85)
  9. Renault Kangoo (50,16)
  10. Renault Espace/Grand Espace (51,90)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tila-autot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Mercedes-Benz B-sarja (27,48)
  2. Renault Scénic/Grand Scénic (28,70)
  3. Toyota Verso (28,74)
  4. Kia Venga (29,47)
  5. Opel Meriva (31,83)
  6. Volkswagen Touran (33,88)
  7. Hyundai ix20 (38,66)
  8. Volkswagen Sharan (40,04)
  9. Škoda Roomster (41,01)
  10. Seat Alhambra (41,41)

  1. Ford Galaxy (53,90)
  2. Fiat Doblò (61,32)
  3. Renault Espace/Grand Espace (62,59)
  4. Dacia Lodgy (63,13)
  5. Peugeot Boxer (70,90)
  6. Opel Combo (71,20)
  7. Renault Kangoo (72,02)
  8. Fiat Ducato (79,43)
  9. Mercedes-Benz Sprinter (80,49)
  10. Ford Transit Tourneo (84,47)

Keskimääräinen ajomäärä 135 000 km

Toyota Verso
Toyotan tila-auto tsemppaa uudelleen tilastojen vanhimmassa ikäluokassa.

Tila-autot, yli 9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

  1. Toyota Verso (36,84)
  2. Mercedes-Benz B-sarja (42,61)
  3. Kia Venga (43,84)
  4. Renault Scénic/Grand Scénic (47,59)
  5. Volkswagen Touran (51,08)
  6. Ford S-Max (54,82)
  7. Kia Soul (54,94)
  8. Opel Meriva (57,18)
  9. Škoda Roomster (57,69)
  10. Volkswagen Caddy (62,94)

….

  1. Peugeot Partner (71,74)
  2. Seat Alhambra (74,00)
  3. Volkswagen Sharan (75,90)
  4. Citroën Berlingo (77,88)
  5. Fiat Doblò (88,89)
  6. Opel Combo (90,35)
  7. Renault Espace/Grand Espace (93,23)
  8. Renault Kangoo (99,56)
  9. Fiat Ducato (118,15)
  10. Ford Transit Tourneo (127,68)

Keskimääräinen ajomäärä 145 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat