18.1.2021

GTÜ-katsastustilasto 2020: katumaasturien kunkkuna Opel Grandland X

GTÜ katumaasturit katsastus viat tilastot

Katumaasturien luokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi.

Tuore saksalainen GTÜ-katsastustilasto erottelee vähävikaiset automallit vikaherkistä omassa koko- ja ikäluokassaan. Katsastustilasto kertoo myös automaun muutoksista: katumaasturien autoluokka on kasvanut GTÜ-katsastustilaston runsaslukuisimmaksi autoluokaksi.

Katsastustilastossa on kahdessa nuorimmassa ikäluokassa 57 ja 52 automallia, vanhimmassakin 38 mallia – enemmän kuin missään muussa autoluokassa! Toiseksi eniten tilastossa on pikkuautomalleja. Tilastoon pääsy edellyttää, että mallista saadaan ikäluokassa tilastollisesti merkitsevä määrä autoja. Saksalaisen ja kattavan GTÜ-katsastustilaston suurin heikkous on, ettei se kerro eri automallien keskimääräisiä ajomääriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel Grandland X loistaa

Opel Grandland X on katumaasturien ja koko tutkimuksen vähävikaisin automalli. Katumaasturien parhaat ja vähävikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Opel Grandland X, Mercedes-Benz GLA, Mercedes Benz GLA, BMW X3/X4 ja Mitsubishi ASX. Katumaasturien heikoimmat ja monivikaisimmat mallit nuorimmasta ikäryhmästä vanhimpaan ovat Dacia Duster, Jeep Wrangler, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe ja Kia Sorento.

Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme parasta ovat Opel Grandland X, Toyota C-HR ja Mercedes-Benz GLA. Opel Grandland X on myös koko katsastusraportin vähävikaisin auto, sen vikaindeksi on ainoastaan 0,35 vikaa sataa autoa kohti! Vertailun vuoksi mainittakoon kolmivuotiaan Dacia Dusterin vikaindeksi 12,83. Nuorimman 1–3-vuotiaiden ryhmän kolme huonointa ovat Dacia Duster, Kia Sorento ja Jeep Cherokee/Grand Cherokee.

Dacia_Duster_4X4_2019
Dacia Duster pärjää heikoimmin kaikkein nuorimmassa ikäryhmässä, mutta petraa vanhemmissa erissä.

10 parasta ja 10 huonointa eri ikäryhmissä

Katumaasturit ja maasturit, 1–3-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. Opel Grandland X (0,35)
  2. Toyota C-HR (0,98)
  3. Mercedes-Benz GLA (1,07)
  4. Audi Q2 (1,09)
  5. Mercedes-Benz GLC (1,45)
  6. Suzuki Ignis (1,66)
  7. Opel Crossland X (1,83)
  8. Toyota RAV4 (1,96)
  9. Mazda CX-3 (2,04)
  10. BMW X1/X2 (2,05)

….

  1. Suzuki Jimny (7,21)
  2. Peugeot 2008 (7,30)
  3. Land Rover Discovery Sport (7,37)
  4. Land Rover Discovery (7,73)
  5. Jaguar F-Pace (8,12)
  6. Nissan X-Trail (8,18)
  7. Kia Sportage (8,22)
  8. Jeep Cherokee/Grand Cherokee (9,46)
  9. Kia Sorento (11,27)
  10. Dacia Duster (12,83)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2020 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty aikavälillä 1.1.2019–30.6.2020. Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Niitä ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia.

Katumaasturit ja maasturit, 4–5-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. Mercedes-Benz GLA (3,28)
  2. Audi Q5 (3,74)
  3. Mercedes-Benz GLC/GLK (3,97)
  4. Porsche Macan (4,59)
  5. Mazda CX-3 (5,05)
  6. Audi Q3 (5,33)
  7. BMW X1/X2 (5,44)
  8. Audi Q7 (5,57)
  9. Subaru XV (5,91)
  10. BMW X3/X4 (6,23)

….

43. Hyundai ix35 (13,88)

  1. Peugeot 2008 (14,26)
  2. Suzuki Jimny (14,31)
  3. Land Rover Discovery (15,04)
  4. Kia Sorento (15,65)
  5. Volkswagen Tiguan (16,25)
  6. Kia Sportage (16,84)
  7. Peugeot 5008 (17,16)
  8. Dacia Duster (20,40)
  9. Jeep Wrangler (27,57)

Keskimääräinen ajomäärä 75 000 km

GTÜ katumaasturit katsastus viat tilastot
Ensimmäisen polven Mercedes-Benz GLA pärjää muutaman vuoden tähtäimellä hienosti.

Katumaasturit ja maasturit, 6–7-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. Mercedes-Benz GLA (3,99)
  2. BMW X3/X4 (9,52)
  3. Audi Q3 (9,53)
  4. BMW X1 (10,30)
  5. Audi Q5 (10,46)
  6. Toyota RAV4 (10,96)
  7. Mercedes-Benz GLC/GLK (10,99)
  8. Mazda CX-5 (11,38)
  9. Renault Captur (11,94)
  10. BMW X5/X6 (11,95)

….

  1. Volkswagen Tiguan (26,59)
  2. Nissan Juke (28,23)
  3. Nissan Qashqai (28,47)
  4. Peugeot 5008 (29,28)
  5. Suzuki SX4 (29,56)
  6. Dacia Duster (31,92)
  7. Kia Sorento (32,65)
  8. Jeep Wrangler (34,22)
  9. Hyundai Santa Fe (34,96)
  10. Nissan X-Trail (35,47)

Keskimääräinen ajomäärä 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katumaasturit ja maasturit, 8–9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. BMW X3/X4 (9,18)
  2. Audi Q3 (14,15)
  3. Range Rover Evoque (15,32)
  4. BMW X1 (15,47)
  5. Audi Q5 (18,17)
  6. BMW X5/X6 (18,22)
  7. Mitsubishi ASX (20,46)
  8. Honda CR-V (20,74)
  9. Mazda CX-5 (21,12)
  10. Toyota RAV4 (21,80)

….

  1. Kia Sportage (41,82)
  2. Volvo XC90 (41,99)
  3. Nissan Juke (44,09)
  4. Jeep Wrangler (48,06)
  5. Peugeot 5008 (48,08)
  6. Dacia Duster (49,86)
  7. Nissan Qashqai (50,75)
  8. Nissan X-Trail (56,25)
  9. Kia Sorento (58,27)
  10. Hyundai Santa Fe (65,93)

Keskimääräinen ajomäärä 125 000 km

Mitsubishi ASX pärjää erityisesti kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä.

Katumaasturit ja maasturit, yli 9-vuotiaat

Sija, automalli, vikaindeksi

  1. Mitsubishi ASX (19,30)
  2. BMW X1 (22,90)
  3. Lexus RX (24,36)
  4. Volvo XC60 (29,08)
  5. Audi Q5 (30,49)
  6. Porsche Cayenne (33,20)
  7. Suzuki Ignis (34,03)
  8. Škoda Yeti (36,40)
  9. Mercedes-Benz G (37,58)
  10. Mercedes-Benz GLK (38,13)

….

  1. Audi Q7 (64,02)
  2. Peugeot 5008 (67,80)
  3. Range Rover Sport (68,29)
  4. Mercedes-Benz GLE/ML (70,21)
  5. Hyundai Santa Fe (76,91)
  6. Nissan X-Trail (77,19)
  7. Jeep Cherokee/Grand Cherokee (77,59)
  8. Nissan Qashqai (79,78)
  9. Jeep Wrangler (83,25)
  10. Kia Sorento (91,32)

Keskimääräinen ajomäärä 145 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea automallien laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella. Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.
Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat