3.3.2022

GTÜ-katsastustilasto 2022: isojen kärjessä Volkswagen Arteon, Audi A6 ja Audi A7 Sportback

Volkswagen Arteon GTÜ vikatilasto katsastustilasto katsastus

Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia: vikamäärät ovat pienempiä, vaikka keskimääräinen ajomäärä on muita autoluokkia suurempi.

Isot autot ja edustusluokan autot ovat muiden autoluokkien autoja laadukkaampia. Vikamäärät ovat pienempiä, vaikka keskimääräinen ajomäärä on muita autoluokkia suurempi. Tiedot ilmenevät tuoreesta ja kattavasta saksalaisesta GTÜ-katsastustilastosta.

Isojen autojen ja edustusluokan autojen tulokset julkaistaan tässä artikkelissa kokonaisuudessaan, sillä isojen autojen luokassa on tilastossa vain 7–6 automallia ja edustusautojen luokassa 6–5 automallia ikäryhmästä riippuen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi kärkikahinoissa

Kookkaiden autojen vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Volkswagen Arteon, Audi A6, Audi A7 Sportback, Audi A6 ja Audi A7 Sportback. Isojen autojen paras merkki, Audi, edustaa neljässä ikäryhmässä parasta A-luokkaa, mutta Volkswagen Arteon oli niukasti Audi A6:tta parempi nuorimmassa ikäryhmässä. Vanhimmassa ikäryhmässä Volvo V70 kohensi sijoitustaan nousemalla toiseksi parhaaksi.

Runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat: Volvo S90/V90, Volvo V70, BMW 5-sarja, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja. Isojen autojen vikamäärät ja mallikohtaisten vikamäärien erot ovat merkittävästi pienempiä kuin muissa kokoluokissa.

Porsche porskuttaa

Luksus- eli edustusluokan vähävikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Audi A8, Porsche Panamera, Audi A8, Porsche Panamera ja Porsche Panamera. Vastaavasti luksus- eli edustusluokan runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Tesla Model S, Tesla Model S, Mercedes-Benz S-sarja, BMW 7-sarja ja BMW 7-sarja.

Tesla Model S:n alusta kovilla

Mielenkiintoista GTÜ-katsastustilastossa on se, että pienehköt sähköautot (BMW i3, Renault Zoe ja Nissan Leaf) ovat vähävikaisina luokkansa kärkipäässä, mutta iso edustusluokan sähköauto Tesla Model S sijoittuu runsasvikaisena luokkansa viimeiseksi kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä ja toiseksi viimeiseksi 6–7-vuotiaiden ryhmässä.

Tesla Model S:n raju suorituskyky yhdistyneenä suureen omamassaan laittaa alustan komponentit lujille. Lisäksi jos kuskilla on pyrkivä ajotapa, pyöräntuennan komponentit kuluvat nopeasti ja aiheuttavat hylkäyksen tai huomautuksen katsastuksessa. Tesla Model S:n suhteen GTÜ-tilaston tulos on samansuuntainen suomalaisten katsastustulosten kanssa.

Tesla Model S
Tesla Model S

GTÜ toteaa Tesla S:n akkujen ja sähkömoottorin olevan pitkäikäisiä ja luotettavia sekä käytettyjen autojen takuun toimivan Saksassa joustavasti. Alustan osien nopean kulumisen lisäksi Tesla S saa moitetta harvasta huolto- ja korjaamoverkostosta. Sen sijaan Tesla laajentaa liikkuvaa Mobile Service -palvelua, jossa asentaja tulee asiakkaan luokse korjaamaan pienemmät viat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi miljoonaa katsastusta

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen.

GTÜ:n määräaikaiskatsastuksista tehty tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Automallit ovat saksalaistilastossa paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua. Suomalaisen autoilijan kannalta on hyödyllistä, että käytännössä liki kaikki automallit ovat myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän. Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Mallikohtaiset keskimääräiset ajomäärät löytyvät kotimaisesta Traficom-katsastustilastosta sekä saksalaisesta TÜV-katsastusraportista.

Isot autot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Volkswagen Arteon (1,58)

Audi A6 (1,63)

Mercedes-Benz E-sarja (2,10)

Audi A7 Sportback (3,05)

BMW 5-sarja (3,68)

Jaguar XF (3,75)

Volvo S90/V90 (5,22)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Isot autot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A6 (3,70)

Audi A7 Sportback (4,52)

Volvo S90/V90 (8,30)

BMW 5-sarja (8,62)

Mercedes-Benz E-sarja (9,35)

Jaguar XF (11,56)

Volvo V70 (11,93)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Audi A6 GTÜ
A6 ja sisarmalli A7 Sportback kisaavat tilaston kärkisijasta monissa ikäryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isot autot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A7 Sportback (5,51)

Audi A6 (7,77)

Mercedes-Benz E-sarja (14,37)

Volvo V70 (17,20)

Jaguar XF (17,35)

BMW 5-sarja (17,65)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Isot autot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A6 (17,22)

Audi A7 Sportback (20,13)

Mercedes-Benz E-sarja (23,58)

Jaguar XF (26,11)

Volvo V70 (27,58)

BMW 5-sarja (29,64)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km

Isot autot, 9–11-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A7 Sportback (32,37)

Volvo V70 (32,45)

Jaguar XF (34,14)

BMW 5-sarja (40,05)

Audi A6 (43,86)

Mercedes-Benz E-sarja (44,93)

Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimitusjohtajaluokan autot erikseen

GTÜ:n tilastot erottavat niin sanotun E-segmentin isot autot ja F-segmentin edustusautot, eli toimitusjohtajaluokan erilleen. F-segmentin vakiokasvoja ovat Audin, Mercedeksen ja BMW:n suurimmat klassikkosedanit, Volkswagen Phaeton, Porsche Panamera sekä Tesla Model S.

Edustusautot, 1–3-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A8 (0,30)

Porsche Panamera (1,54)

BMW 7-sarja (2,60)

Mercedes-Benz S-sarja (3,40)

Tesla Model S (4,50)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

Edustusautot, 4–5-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Porsche Panamera (2,66)

Audi A8 (2,88)

BMW 7-sarja (4,33)

Volkswagen Phaeton (6,33)

Mercedes-Benz S-sarja (8,92)

Tesla Model S (12,41)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Porsche Panamera 4S
Porsche Panamera pärjäsi hienosti edustusautokategorian kaikissa ikäryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edustusautot, 6–7-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Audi A8 (3,43)

Porsche Panamera (7,80)

Volkswagen Phaeton (13,72)

BMW 7-sarja (13,77)

Tesla Model S (15,83)

Mercedes-Benz S-sarja (17,84)

Keskimääräinen ajomäärä 130 000 km

Edustusautot, 8–9-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Porsche Panamera (13,60)

Audi A8 (19,08)

Volkswagen Phaeton (22,88)

Mercedes-Benz S-sarja (28,49)

BMW 7-sarja (37,15)

Keskimääräinen ajomäärä 150 000 km

Edustusautot, 9–11-vuotiaat

Sija, malli, vikaindeksi

Porsche Panamera (23,17)

Audi A8 (29,94)

Volkswagen Phaeton (45,70)

Mercedes-Benz S-sarja (48,84)

BMW 7-sarja (61,24)

Keskimääräinen ajomäärä 175 000 km (9–11-vuotiaat)

BMW 7-sarja GTÜ
BMW:n 7-sarja ei vanhene erityisen arvokkaasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Kalliit viat jäävät usein ulkopuolelle

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Takaisinkutsut Traficomin kotisivuilla

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat