11.4.2021

Gulf Air lensi ylilennon formulakauden avauksessa suomalaisella kerosiinilla

Kuva Benjamin Helander
Gulf Air Neste My kerosiini F1 ylilento Formula 1

Formula 1:n Bahrainin osakilpailun alussa nähtiin pääsponsori Gulf Airin laajarunkokoneen ylilento. Käyttövoima siihen saatiin Suomesta.

Harvasta maailman maasta kannattaa tulla Suomeen halvemman polttoaineen perässä, mutta jos tankkiinsa haluaa uusiutuvaa tavaraa, tilanne voi olla hyvinkin toinen.

Tällainen toinen tilanne koettiin vahvasti Bahrainin Grand Prix’tä edeltäneenä perjantaina, kun Gulf Airin Boeing 787 Dreamliner käväisi Lontoon-lentonsa paluuosuudella Helsinki-Vantaalla hakemassa tankillisen uusiutuvaa Neste My -kerosiinia. Sen voimalla samaisella koneyksilöllä suoritettiin Sakhirin moottoriradan yli perinteinen ylilento juuri ennen kuluvan F1-kauden ensimmäisen osakilpailun starttia sunnuntaina 28.3. Gulf Air on Bahrainin GP:n virallinen sponsori, ja toi tempauksella asiakkailleen esiin vastuullisuuttaan.

Tapausta voisi toki asetelmien osalta luonnehtia jopa hieman koomiseksi: mustalla kullalla rikastuneesta Bahrainista tultiin varta vasten öljystä täysin osattomaan Suomeen tankkaamaan elintarviketähteistä valmistettua polttoainetta.

Gulf Air ei kuitenkaan ole ainoa Neste My -kerosiinia hyödyntävä lentoyhtiö, vaan monet suuret ja maineikkaat toimijat Lufthansasta Americaniin ja All Nippon Airwaysiin ovat tehneet samoin. Polttoainetta on saatavissa Helsinki-Vantaan ohella muutamilta muiltakin kentiltä, niistä merkittävimpänä mainittakoon Amsterdam.

Gulf Air Neste My kerosiini F1 ylilento Formula 1

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Persianlahden kokenein

Gulf Air perustettiin alun perin nimellä Gulf Aviation ja se toimi alueen eräänlaisena yhteysoperaattorina. Myöhemmin Gulf Airista tuli nykyisenkaltainen, Bahrainin kuningaskunnan kokonaan omistama, kasvava laatulentoyhtiö. Sen historia ulottuu vuoteen 1950 eli se on ollut toiminnassa kauemmin kuin alueen muut maineikkaat yhtiöt, kuten Emirates ja Qatar Airways.

Laivaston tai reittivalikoiman suuruudessa Gulf Air ei yllä naapureidensa tasolle, mutta palvelutuotteen tasossa kylläkin. Laivaston keski-ikä on noin kuusi vuotta ja siihen kuuluu Airbus A320-sarjan kapearunkokoneiden lisäksi kuvien kaltaisia Boeing 787-9 Dreamliner -laajarunkoja. Koneet on varustettu varsin tasokkaasti ja esimerkiksi B787:n korkeimmassa Falcon Gold -luokassa matkustajan on lupa odottaa ykkösluokan palvelua. Sitä kuvastavaa myös formulakisan aikaan julkistettu päivitetty mainoslause: ”A Class of Our Own”.

Kuvituskuvissa näkyvä, Helsingissä vieraillut ja ylilennon suorittanut koneyksilö on saapunut Gulf Airin laivastoon kolmisen vuotta sitten. Peräsimessä komeilevan kultaisen haukan lisäksi eksotiikkaa lisäävät yhtiön 70-vuotisesta taipaleesta kertovat juhlamaalaukset sekä Bahrainin GP:n mainosteippaus.

Saa nähdä, tuleeko Bahrainin GP:n biopolttoainetempauksesta vielä jokavuotinen perinne.

Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Gulf Air, Neste

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat