28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen Teksti Benjamin Helander Kuva Airbus, Benjamin Helander, Global Airlines Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoa vuosipäiväänsä sunnuntaina 27. huhtikuuta juhlineeseen kaikkien aikojen suurimpaan matkustajakoneeseen lähtee pumppaamaan elinvoimaa transatlanttinen virtuaalilentoyhtiö Global Airlines. Uuden lentokonetyypin ensilento on aina suuri ja jännittävä hetki. Laskuvarjoin sonnustautunut koelentomiehistö tietää, että konetta on suunniteltu ja kehitetty vuosia suurella sydämellä, mutta muistaa samalla, että kukaan ei ole koskaan aiemmin koittanut lentää sillä. Jännitystä ja innostusta oli varmasti ekstrapaljon ilmassa Ranskan Toulousessa 27. huhtikuuta 2005, kun ensilennolleen oli nousemassa suurin koskaan valmistettu matkustajakone. Yhteiseurooppalaisella Airbusilla oli suuret suunnitelmansa superjumboksikin kutsutun A380:n suhteen, mutta kokonaisuudessaan tämä suurhanke ei eri syistä tuottanut aivan toivottuja lopputuloksia. Airbus laski sen varaan, että lentoyhtiöt tulisivat laajasti hyötymään koneen jopa yli 800 matkustajan kapasiteetista täyteen ahdetuilla lentoasemilla. Näin ei kuitenkaan käynyt, ja itse asiassa vain dubailaisjätti Emirates on käyttänyt sitä alun perin tarkoitetulla tavalla. Kun Emirates jätti vuosikymmenen alussa covidin myötä tilaamatta uusia A380:siä, ohjelma päätettiin lopettaa joulukuuhun 2021, vain reilut 17 vuotta tyypin ensilennon jälkeen. A380:aa valmistettiin lopulta alle 15 asiakkaalle 251 kappaletta, joista noin puolet Emiratesille. Konetyyppiä tilasivat tasan vain ne yhtiöt, jotka sitä oikeasti halusivat, mikä tarkoittaa, että Airbus A380:n jälkimarkkinat ovat lähes olemattomat. Käytöstä poistettavat yksilöt päätyvät miltei kaikissa tapauksissa varaosiksi ja romuksi. On siis varsinainen luonnonoikku, että virtuaalilentoyhtiö Global Airlines aikoo tulla uudeksi Airbus A380 -operaattoriksi 20 vuotta tyypin ensilennon- ja yli kolme vuotta viimeisen yksilön valmistumisen jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen uusi A380-operaattori tällä vuosikymmenelläGlobal Airlines on alun perin vuonna 2021 perustettu brittiläinen startup-virtuaalilentoyhtiö. Käsite tarkoittaa sitä, että lentoyhtiö näkyy asiakkaalle, mutta on ulkoistanut merkittävissä määrin itse lentotoimintaa muille osapuolille. Global Airlines on ostanut kaksi käytettyä Airbus A380:aa, ja on aikeissa ostaa vielä kaksi lisää. Ensimmäinen koneista on ollut yhtiöllä valmisteltavana ja varastoituna jo kaksi vuotta. Se on kiinalaisen China Southern Airlinesin entinen kone. China Southern on Aasian suurin lentoyhtiö laivaston koolla mitattuna, ja se oli Kiinan ainoa A380-operaattori ennen luopumistaan tyypistä vuoden 2023 lopulla. Globalin toinen A380-yksilö tuli puolestaan charter-yhtiö HiFly Maltalta, jonka kanssa Global Airlines on tehnyt eräänlaisen moist lease -liisaussopimuksen. Se tarkoittaa tässä tapauksessa, että HiFly Malta hoitaa Globalin puolesta itse lentokoneiden operointiin liittyvät asiat, ja koneet ovat Maltan rekisterissä. Global Airlines hoitaa puolestaan itse markkinoinnin, brändäyksen, reititykset, varaukset ja matkustamohenkilökunnan. Global Airlines keskittyy ainakin toimintansa alkuvaiheessa Ison-Britannian ja USA:n välisiin reitteihin, joilla se aikoo hyötyä edullisesti hankkimiensa superjumbojen suuresta matkustajakapasiteetista. Globalin ensimmäiset reitit suuntautuvat Skotlannin Glasgow'sta ja Englannin Manchesterista New Yorkin JFK:lle. Yhtiön ensilennon on määrä tapahtua 15. toukokuuta 2025, lähtökenttänä Glasgow. Global Airlines ei ole mikään halpalentoyhtiö, sillä se on varustanut A380:nsa täyden palvelun yhtiöille tyypillisellä kolmen luokan matkustamolla business-luokkineen. Matkustajapaikkoja Globalin koneissa on 471. On hyvin mielenkiintoista nähdä, miten superjumbot ottavat tuulta siipiensä alle ensimmäisen uuden lentoyhtiön palveluksessa tällä vuosikymmenellä, covidin jälkeisenä aikana ja konetyypin tuotannon päättymisen jälkeen. Lähteet: Airbus, Global Airlines, Simple Flying, HiFly Malta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia Kommentit (1) Tässä yhteydessä olisi kyllä syytä mainita, että Airbus A380 on ollut huipputurvallinen. Yksikään matkustaja ei ole menehtynyt A380:n kyydissä! Läheltä piti -vaaratilanteita on toki sattunut. https://asn.flightsafety.org/asndb/type/A388 A380:lla on lennetty kaikkiaan yli 800 000 lentoa ja kuljetettu yli 300 miljoonaa matkustajaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää