28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen Teksti Benjamin Helander Kuva Airbus, Benjamin Helander, Global Airlines Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isoa vuosipäiväänsä sunnuntaina 27. huhtikuuta juhlineeseen kaikkien aikojen suurimpaan matkustajakoneeseen lähtee pumppaamaan elinvoimaa transatlanttinen virtuaalilentoyhtiö Global Airlines. Uuden lentokonetyypin ensilento on aina suuri ja jännittävä hetki. Laskuvarjoin sonnustautunut koelentomiehistö tietää, että konetta on suunniteltu ja kehitetty vuosia suurella sydämellä, mutta muistaa samalla, että kukaan ei ole koskaan aiemmin koittanut lentää sillä. Jännitystä ja innostusta oli varmasti ekstrapaljon ilmassa Ranskan Toulousessa 27. huhtikuuta 2005, kun ensilennolleen oli nousemassa suurin koskaan valmistettu matkustajakone. Yhteiseurooppalaisella Airbusilla oli suuret suunnitelmansa superjumboksikin kutsutun A380:n suhteen, mutta kokonaisuudessaan tämä suurhanke ei eri syistä tuottanut aivan toivottuja lopputuloksia. Airbus laski sen varaan, että lentoyhtiöt tulisivat laajasti hyötymään koneen jopa yli 800 matkustajan kapasiteetista täyteen ahdetuilla lentoasemilla. Näin ei kuitenkaan käynyt, ja itse asiassa vain dubailaisjätti Emirates on käyttänyt sitä alun perin tarkoitetulla tavalla. Kun Emirates jätti vuosikymmenen alussa covidin myötä tilaamatta uusia A380:siä, ohjelma päätettiin lopettaa joulukuuhun 2021, vain reilut 17 vuotta tyypin ensilennon jälkeen. A380:aa valmistettiin lopulta alle 15 asiakkaalle 251 kappaletta, joista noin puolet Emiratesille. Konetyyppiä tilasivat tasan vain ne yhtiöt, jotka sitä oikeasti halusivat, mikä tarkoittaa, että Airbus A380:n jälkimarkkinat ovat lähes olemattomat. Käytöstä poistettavat yksilöt päätyvät miltei kaikissa tapauksissa varaosiksi ja romuksi. On siis varsinainen luonnonoikku, että virtuaalilentoyhtiö Global Airlines aikoo tulla uudeksi Airbus A380 -operaattoriksi 20 vuotta tyypin ensilennon- ja yli kolme vuotta viimeisen yksilön valmistumisen jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen uusi A380-operaattori tällä vuosikymmenelläGlobal Airlines on alun perin vuonna 2021 perustettu brittiläinen startup-virtuaalilentoyhtiö. Käsite tarkoittaa sitä, että lentoyhtiö näkyy asiakkaalle, mutta on ulkoistanut merkittävissä määrin itse lentotoimintaa muille osapuolille. Global Airlines on ostanut kaksi käytettyä Airbus A380:aa, ja on aikeissa ostaa vielä kaksi lisää. Ensimmäinen koneista on ollut yhtiöllä valmisteltavana ja varastoituna jo kaksi vuotta. Se on kiinalaisen China Southern Airlinesin entinen kone. China Southern on Aasian suurin lentoyhtiö laivaston koolla mitattuna, ja se oli Kiinan ainoa A380-operaattori ennen luopumistaan tyypistä vuoden 2023 lopulla. Globalin toinen A380-yksilö tuli puolestaan charter-yhtiö HiFly Maltalta, jonka kanssa Global Airlines on tehnyt eräänlaisen moist lease -liisaussopimuksen. Se tarkoittaa tässä tapauksessa, että HiFly Malta hoitaa Globalin puolesta itse lentokoneiden operointiin liittyvät asiat, ja koneet ovat Maltan rekisterissä. Global Airlines hoitaa puolestaan itse markkinoinnin, brändäyksen, reititykset, varaukset ja matkustamohenkilökunnan. Global Airlines keskittyy ainakin toimintansa alkuvaiheessa Ison-Britannian ja USA:n välisiin reitteihin, joilla se aikoo hyötyä edullisesti hankkimiensa superjumbojen suuresta matkustajakapasiteetista. Globalin ensimmäiset reitit suuntautuvat Skotlannin Glasgow'sta ja Englannin Manchesterista New Yorkin JFK:lle. Yhtiön ensilennon on määrä tapahtua 15. toukokuuta 2025, lähtökenttänä Glasgow. Global Airlines ei ole mikään halpalentoyhtiö, sillä se on varustanut A380:nsa täyden palvelun yhtiöille tyypillisellä kolmen luokan matkustamolla business-luokkineen. Matkustajapaikkoja Globalin koneissa on 471. On hyvin mielenkiintoista nähdä, miten superjumbot ottavat tuulta siipiensä alle ensimmäisen uuden lentoyhtiön palveluksessa tällä vuosikymmenellä, covidin jälkeisenä aikana ja konetyypin tuotannon päättymisen jälkeen. Lähteet: Airbus, Global Airlines, Simple Flying, HiFly Malta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi Kommentit (1) Tässä yhteydessä olisi kyllä syytä mainita, että Airbus A380 on ollut huipputurvallinen. Yksikään matkustaja ei ole menehtynyt A380:n kyydissä! Läheltä piti -vaaratilanteita on toki sattunut. https://asn.flightsafety.org/asndb/type/A388 A380:lla on lennetty kaikkiaan yli 800 000 lentoa ja kuljetettu yli 300 miljoonaa matkustajaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”