31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen Teksti Benjamin Helander Kuva valmistajat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajan kulun huomaa kouriintuntuvan konkreettisesti, kun tajuaa, että muun muassa Audi A4:n saa 1.1.2025 alkaen rekisteröidä museoautoksi. Joskus sitä tuntuu, että yhä nuoremmat henkilöt täyttävät isoja pyöreitä vuosia, ja ainakin nyt tuntuu, että yhä tuoreemmat automallit saavuttavat museokatsastusiän. Tämän listauksen jälkeen saatat katsoa joitakin vastaantulevia automalleja hieman eri silmällä kuin aiemmin. Kurkistetaanpa kuitenkin ensin lyhyesti lainsäädäntöön koko homman taustalla eli selvitetään, miksi juuri nämä tietyt automallit nyt tuon iän saavuttavat. Traficomin mukaan muutoskatsastus on mahdollista, kun "museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja se on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entisöity asianmukaisesti." Lausunnon museoajoneuvokelpoisuudesta antaa valtakunnallinen rekisteröity museoajoneuvojärjestö, joita on useita. Lisätietoja aiheesta saa muun muassa Traficomin verkkosivuilta.1. tammikuuta 2025 vuoden 1994 päättymisestä on kulunut 30 vuotta. Tämä tarkoittaa, että vuoden 1994 aikana tuotantoon menneet automallit ovat nyt ensi kertaa museorekisteröitävissä, mutta toki ensin vain ensimmäisen tuotantovuotensa edustajien osalta. Turvavyöt kiinni! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi A4 ja Audi RS2 AvantKyllä, kuluneena vuonna totutulla nimellään tuotannosta poistunut D-segmentin suosikki-Audi tulee nyt kaikkein varhaisimmassa muodossaan museoajoneuvoikään. On tosin aivan hilkulla, löytyykö mistään todistettavasti vuoden 1994 puolella valmistettua B5-polven A4:ää, auton tuotanto kun alkoi vasta marraskuussa 1994.Mutta mikäli onnistuu löytämään vuoden 1994 puolella valmistetun, alkuperäistä vastaavassa kunnossa säilytetyn tai asianmukaisesti entisöidyn Audi A4:n, sen voi rekisteröidä museoajoneuvoksi. Audi RS 2 Avant on puolestaan A4:n urheiluversio RS 4:n varhaisin muoto, ja ensimmäinen RS-Audi, jota valmistettiin tiiviissä yhteistyössä Porschen kanssa rajoitettu erä keväästä 1994 kesään 1995. Näin ollen merkittävä osa RS 2 Avanteista on valmistettu vuoden 1994 puolella, ja siten jo museorekisteröitävissä.Audi A8 (D2)Listan toinen Audi siirtää sekin hyvin tutun mallinimen ensi kertaa museorekisteröitävien automallien listalle. A8 korvasi aiemman lippulaivamalli V8:n, ja on siis siitä lähtien toiminut Audin valttikorttina edustussedaneissa.Tämä ensimmäisen polven A8 oli luokassaan edistyksellinen space frame -alumiinirakenteensa vuoksi. Se teki A8:sta luokassaan kevyen, vaikka neliveto oli siinä vakiona. D2-polven A8:n valmistus alkoi kesällä 1994.Alfa Romeo 145Huomattavasti edellisiä harvinaisempi näky tieliikenteessä on tämä Alfa Romeon kompaktiautojen sukulinjan omaperäisen näköinen kolmiovinen lenkki. Vuodesta 1994 vuoteen 2000 valmistettu 145 sai myös viisiovisen hatchback-vastine 146:n, joka tosin siirtyy museorekisteröitävien joukkoon vasta ensi vuoden jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 7-sarja E38Kun jatketaan edustussedaneilla, tullaan Audi A8:n rakkaaseen arkkiviholliseen, BMW 7-sarjaan. E38 on 7-sarjalaisen kolmas sukupolvi, ja sen tuotanto ja myynti alkoivat tukevasti vuoden 1994 puolella. E38 tuo tänne museoajoneuvoihin ensi kertaa saataville turvaverhot. Lisäksi E38 on ensimmäinen eurooppalaisvalmisteinen museoajoneuvo, jossa on sisäänrakennettu satelliittinavigaattori.Ferrari F355Urheiluautopuolelta mieleen tulee itseoikeutetusti Ferrari F355. Vuonna 1994 Ferrari 348:n seuraajaksi syntynyt F355 perustui edeltäjäänsä, mutta oli siihen nähden merkittävä parannus.Ferrari ei ole tässäkään tapauksessa vetänyt mitään hatusta, vaan F355:n mallinimessä ensimmäinen "35" tarkoittaa V8-voimanlähteen 3,5 litran iskutilavuutta, kun taas toinen "5" tarkoittaa viisiventtiilimoottoria.Jaguar XJ (X300)Kissapedoista museokatsastusikään yltää tällä kertaa X300-sarjan XJ. Se tuotettiin edistyksellisessä tehtaassa Fordin tuoreella ja täydellä tuella. Itse tuote ei kuitenkaan ollut täysin uusi, sillä se perustui monelta osin edeltäjäänsä XJ40:ään. Joitakin X300:ssa viehättää se, että sen myötä Jagge palautti muotiin perinteikkään keulailmeensä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLancia KappaTheman ja Thesiksen väliseen varjoon Lancian edustussedaneiden ketjussa jää turhan usein Kappa, joka oli Lancian versio Alfa Romeo 166:sta. Kappaa valmistettiin paitsi sedanina, myös farmarina ja coupéena. Keulalla oli puolestaan rivinelosten ja V6:n ohella vähän harvinaisempaa rivivitosta. Jos museoautolta kaipaa harvinaislaatuisuutta, Lancia Kappassa sitä voisi sanoa olevan kohtuuhinnalla.Maserati Quattroporte IVAlkuperäisen neliovisen Maseratin sukulinjasta nelospolvi ylittää museokatsastusiän seuraavaksi. Vaikka Quattroporte IV:n tekniset juuret juontavat kauas 80-luvun alkuun, on Marcello Gandinin loihtima kori huomattavasti edeltäjämalli Biturboa modernimman näköinen.Quattroporte IV oli myös ensimmäinen Maserati, joka tuotettiin Fiatin omistuksen alla, siis Alejandro de Tomason kauden jälkeen. Opel Tigra AEhkäpä joku haluaa museorekisteröidä myös tämän hassunhauskan 2+2-paikkaisen urheilullishenkisen version Opel Corsa B:stä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRange Rover (P38)Elämme merkittäviä aikoja myös sen suhteen, että nyt on ensimmäistä kertaa mahdollista museorekisteröidä Range Rover muussakin olomuodossaan, kuin 24 vuoden ajan valmistetussa ensimmäisessä sukupolvessa. Range Rover P38 eli luksusmaasturi-ikonin toinen sukupolvi valmistettiin BMW:n omistaessa Land Roverin, ja autosta löytyykin BMW:n tekniikkaa, mukaan lukien kokonaisuudessaan BMW:n 2,5-litrainen, kuusisylinterinen dieselmoottori. Tästä muistammekin, että nykyisestä Range Rover -sukupolvesta löytyy BMW:n V8-voimanlähde, tosin eri syystä kuin tuolloin 1990-luvulla.Škoda FeliciaMuseoajoneuvoksi voi nyt rekisteröidä ensi kertaa myös tämän historiallisen Škodan. Felicia ei välttämättä ole maailmanhistorian säväyttävin automalli, mutta se on tasan viimeinen Škodan omalle rakenteelle tehty Škoda-malli ennen tšekkiläisvalmistajan uutta kukoistusta VW:n alaisuudessa.Draaman kaarta Felician tarinaan saa lisättyä vielä huomattavasti, kun muistaa kertoa, että auto perustuu pohjimmiltaan Tšekkoslovakian aikana kehitettyyn Favoritiin, mutta pitää sisällään myös länsiajan Volkswagen Groupin kädenjälkeä. Subaru OutbackMyös elämäntapafarmari voi olla museoajoneuvo, ja niin tulevaisuudessa varmasti tulee olemaankin. Vuonna 1994 ensi kertaa omana mallinaan tuotantoon tullut Subaru Outback oli moderni autoluokkien risteytys. Se perustui Legacyn farmariversioon, mutta oli korotettu ja seikkailumuovein tyylitelty.Ja kas kummaa, 30 vuotta myöhemmin Outback on syrjäyttänyt Legacyn kokonaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Polo IIIMuseoajoneuvoksi kelpaa jälleen uusi Volkswagen Polon sukupolvi, juuri kun tuo runsaslukuinen mallinimi täytti 50 vuotta, ja on tekemässä kuolemaa Euroopan markkinoilla.Polon kolmas polvi ei ehkä nyt kolmekymppisenä tunnu siltä kaikkein piristävimmältä automallilta museorekisteröidyksi harrasteautoksi. Vuoden 2025 jälkeen tilanne saattaa kuitenkin muuttua, mikäli onnistuu löytämään yhden muutamasta tuhannesta supervärikkäästä Polo Harlekinista. Kaikki neljä EurovaniaJos katsoo tila-autojen myyntilukuja tai edes tarjontaa Euroopan markkinoilla, voi sanoa, että ne ovat täyttä museokamaa. Siksi onkin onni, että peräti neljä isoa, mukavaa eurooppalaista tila-autoa siirtyy nyt kerralla museorekisteröitävien autojen listalle. Eurovanit ovat ranskalais-italialainen tila-autojen yhteistyönelikko, Eurovanit, joita valmisti Sevel Nord. Nelikon ensimmäinen sukupolvi eteni tuotantoon vuonna 1994. Mikäli museoautokseen haluaa mielenkiintoisen korimallin, mukavuutta, tilaa koko seurueelle ja jopa pientä ylellisyyttä, valinnanvaraa löytyy Citroën Evasionin, Peugeot 806:n, Fiat Ulyssen ja Lancia Zetan väliltä. Lähteet: valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?