31.12.2024

Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen

Kuva valmistajat

Ajan kulun huomaa kouriintuntuvan konkreettisesti, kun tajuaa, että muun muassa Audi A4:n saa 1.1.2025 alkaen rekisteröidä museoautoksi.

Joskus sitä tuntuu, että yhä nuoremmat henkilöt täyttävät isoja pyöreitä vuosia, ja ainakin nyt tuntuu, että yhä tuoreemmat automallit saavuttavat museokatsastusiän. Tämän listauksen jälkeen saatat katsoa joitakin vastaantulevia automalleja hieman eri silmällä kuin aiemmin.

Kurkistetaanpa kuitenkin ensin lyhyesti lainsäädäntöön koko homman taustalla eli selvitetään, miksi juuri nämä tietyt automallit nyt tuon iän saavuttavat.

Traficomin mukaan muutoskatsastus on mahdollista, kun "museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja se on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entisöity asianmukaisesti." Lausunnon museoajoneuvokelpoisuudesta antaa valtakunnallinen rekisteröity museoajoneuvojärjestö, joita on useita. Lisätietoja aiheesta saa muun muassa Traficomin verkkosivuilta.

1. tammikuuta 2025 vuoden 1994 päättymisestä on kulunut 30 vuotta. Tämä tarkoittaa, että vuoden 1994 aikana tuotantoon menneet automallit ovat nyt ensi kertaa museorekisteröitävissä, mutta toki ensin vain ensimmäisen tuotantovuotensa edustajien osalta.

Turvavyöt kiinni!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi A4 ja Audi RS2 Avant

Kyllä, kuluneena vuonna totutulla nimellään tuotannosta poistunut D-segmentin suosikki-Audi tulee nyt kaikkein varhaisimmassa muodossaan museoajoneuvoikään. On tosin aivan hilkulla, löytyykö mistään todistettavasti vuoden 1994 puolella valmistettua B5-polven A4:ää, auton tuotanto kun alkoi vasta marraskuussa 1994.

Mutta mikäli onnistuu löytämään vuoden 1994 puolella valmistetun, alkuperäistä vastaavassa kunnossa säilytetyn tai asianmukaisesti entisöidyn Audi A4:n, sen voi rekisteröidä museoajoneuvoksi.

Audi RS 2 Avant on puolestaan A4:n urheiluversio RS 4:n varhaisin muoto, ja ensimmäinen RS-Audi, jota valmistettiin tiiviissä yhteistyössä Porschen kanssa rajoitettu erä keväästä 1994 kesään 1995.

Näin ollen merkittävä osa RS 2 Avanteista on valmistettu vuoden 1994 puolella, ja siten jo museorekisteröitävissä.

Audi A8 (D2)

Listan toinen Audi siirtää sekin hyvin tutun mallinimen ensi kertaa museorekisteröitävien automallien listalle. A8 korvasi aiemman lippulaivamalli V8:n, ja on siis siitä lähtien toiminut Audin valttikorttina edustussedaneissa.

Tämä ensimmäisen polven A8 oli luokassaan edistyksellinen space frame -alumiinirakenteensa vuoksi. Se teki A8:sta luokassaan kevyen, vaikka neliveto oli siinä vakiona. D2-polven A8:n valmistus alkoi kesällä 1994.

Alfa Romeo 145

Huomattavasti edellisiä harvinaisempi näky tieliikenteessä on tämä Alfa Romeon kompaktiautojen sukulinjan omaperäisen näköinen kolmiovinen lenkki. Vuodesta 1994 vuoteen 2000 valmistettu 145 sai myös viisiovisen hatchback-vastine 146:n, joka tosin siirtyy museorekisteröitävien joukkoon vasta ensi vuoden jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 7-sarja E38

Kun jatketaan edustussedaneilla, tullaan Audi A8:n rakkaaseen arkkiviholliseen, BMW 7-sarjaan.

E38 on 7-sarjalaisen kolmas sukupolvi, ja sen tuotanto ja myynti alkoivat tukevasti vuoden 1994 puolella. E38 tuo tänne museoajoneuvoihin ensi kertaa saataville turvaverhot. Lisäksi E38 on ensimmäinen eurooppalaisvalmisteinen museoajoneuvo, jossa on sisäänrakennettu satelliittinavigaattori.

Ferrari F355

Urheiluautopuolelta mieleen tulee itseoikeutetusti Ferrari F355. Vuonna 1994 Ferrari 348:n seuraajaksi syntynyt F355 perustui edeltäjäänsä, mutta oli siihen nähden merkittävä parannus.

Ferrari ei ole tässäkään tapauksessa vetänyt mitään hatusta, vaan F355:n mallinimessä ensimmäinen "35" tarkoittaa V8-voimanlähteen 3,5 litran iskutilavuutta, kun taas toinen "5" tarkoittaa viisiventtiilimoottoria.

Jaguar XJ (X300)

Kissapedoista museokatsastusikään yltää tällä kertaa X300-sarjan XJ. Se tuotettiin edistyksellisessä tehtaassa Fordin tuoreella ja täydellä tuella. Itse tuote ei kuitenkaan ollut täysin uusi, sillä se perustui monelta osin edeltäjäänsä XJ40:ään. Joitakin X300:ssa viehättää se, että sen myötä Jagge palautti muotiin perinteikkään keulailmeensä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lancia Kappa

Theman ja Thesiksen väliseen varjoon Lancian edustussedaneiden ketjussa jää turhan usein Kappa, joka oli Lancian versio Alfa Romeo 166:sta. Kappaa valmistettiin paitsi sedanina, myös farmarina ja coupéena. Keulalla oli puolestaan rivinelosten ja V6:n ohella vähän harvinaisempaa rivivitosta.

Jos museoautolta kaipaa harvinaislaatuisuutta, Lancia Kappassa sitä voisi sanoa olevan kohtuuhinnalla.

Maserati Quattroporte IV

Alkuperäisen neliovisen Maseratin sukulinjasta nelospolvi ylittää museokatsastusiän seuraavaksi. Vaikka Quattroporte IV:n tekniset juuret juontavat kauas 80-luvun alkuun, on Marcello Gandinin loihtima kori huomattavasti edeltäjämalli Biturboa modernimman näköinen.

Quattroporte IV oli myös ensimmäinen Maserati, joka tuotettiin Fiatin omistuksen alla, siis Alejandro de Tomason kauden jälkeen.

Opel Tigra A

Ehkäpä joku haluaa museorekisteröidä myös tämän hassunhauskan 2+2-paikkaisen urheilullishenkisen version Opel Corsa B:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Range Rover (P38)

Elämme merkittäviä aikoja myös sen suhteen, että nyt on ensimmäistä kertaa mahdollista museorekisteröidä Range Rover muussakin olomuodossaan, kuin 24 vuoden ajan valmistetussa ensimmäisessä sukupolvessa.

Range Rover P38 eli luksusmaasturi-ikonin toinen sukupolvi valmistettiin BMW:n omistaessa Land Roverin, ja autosta löytyykin BMW:n tekniikkaa, mukaan lukien kokonaisuudessaan BMW:n 2,5-litrainen, kuusisylinterinen dieselmoottori.

Tästä muistammekin, että nykyisestä Range Rover -sukupolvesta löytyy BMW:n V8-voimanlähde, tosin eri syystä kuin tuolloin 1990-luvulla.

Škoda Felicia

Museoajoneuvoksi voi nyt rekisteröidä ensi kertaa myös tämän historiallisen Škodan. Felicia ei välttämättä ole maailmanhistorian säväyttävin automalli, mutta se on tasan viimeinen Škodan omalle rakenteelle tehty Škoda-malli ennen tšekkiläisvalmistajan uutta kukoistusta VW:n alaisuudessa.

Draaman kaarta Felician tarinaan saa lisättyä vielä huomattavasti, kun muistaa kertoa, että auto perustuu pohjimmiltaan Tšekkoslovakian aikana kehitettyyn Favoritiin, mutta pitää sisällään myös länsiajan Volkswagen Groupin kädenjälkeä.

Subaru Outback

Myös elämäntapafarmari voi olla museoajoneuvo, ja niin tulevaisuudessa varmasti tulee olemaankin. Vuonna 1994 ensi kertaa omana mallinaan tuotantoon tullut Subaru Outback oli moderni autoluokkien risteytys. Se perustui Legacyn farmariversioon, mutta oli korotettu ja seikkailumuovein tyylitelty.

Ja kas kummaa, 30 vuotta myöhemmin Outback on syrjäyttänyt Legacyn kokonaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Polo III

Museoajoneuvoksi kelpaa jälleen uusi Volkswagen Polon sukupolvi, juuri kun tuo runsaslukuinen mallinimi täytti 50 vuotta, ja on tekemässä kuolemaa Euroopan markkinoilla.

Polon kolmas polvi ei ehkä nyt kolmekymppisenä tunnu siltä kaikkein piristävimmältä automallilta museorekisteröidyksi harrasteautoksi. Vuoden 2025 jälkeen tilanne saattaa kuitenkin muuttua, mikäli onnistuu löytämään yhden muutamasta tuhannesta supervärikkäästä Polo Harlekinista.

Kaikki neljä Eurovania

Jos katsoo tila-autojen myyntilukuja tai edes tarjontaa Euroopan markkinoilla, voi sanoa, että ne ovat täyttä museokamaa. Siksi onkin onni, että peräti neljä isoa, mukavaa eurooppalaista tila-autoa siirtyy nyt kerralla museorekisteröitävien autojen listalle.

Eurovanit ovat ranskalais-italialainen tila-autojen yhteistyönelikko, Eurovanit, joita valmisti Sevel Nord. Nelikon ensimmäinen sukupolvi eteni tuotantoon vuonna 1994.

Mikäli museoautokseen haluaa mielenkiintoisen korimallin, mukavuutta, tilaa koko seurueelle ja jopa pientä ylellisyyttä, valinnanvaraa löytyy Citroën Evasionin, Peugeot 806:n, Fiat Ulyssen ja Lancia Zetan väliltä.

Lähteet: valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat