4.2.2024

Harley-Davidsonilta kaksi uutta CVO-erikoismallia – Pan America ja Road Glide ST

Harley-Davidsonin Custom Vehicle Operations (CVO) juhlistaa 25-vuotista taivaltaan, ja sen kunniaksi kaudella 2024 nähdään kaksi uutta CVO-mallia.

Periaatteessa suurin uutinen on ehdottomasti se, että nyt nähdään ensimmäistä kertaa milwaukeelaismerkin historiassa adventuremallista tehty CVO. Merkin ensimmäinen seikkailupyörä Pan America tuli tosin markkinoillekin vasta vuonna 2021, joten kovin montaa vuotta aikaisemmin ei CVO-adventure olisi ollut mahdollinenkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

CVO Pan America syntyy lisävarusteilla ja maalauksella

Ulkoisesti CVO Pan American tunnistaa värikkäästä custom-maalauksesta CVO25th Anniversary -grafiikalla. Perustekniikka on säilytetty ennallaan, eli 1252-kuutioinen, nestejäähdytetty V2 puskee tutusti 152 hevosvoiman tehon ja 128 newtonmetrin väännön. Ne toki riittävät, mutta olisihan se komeaa jos CVO olisi vähän perusmalleja tehokkaampi.

CVO tarkoittaa Pan American tapauksessa parempaa varustetasoa. Siihen kuuluu alumiiniset sivulaukut sekä samasta materiaalista valmistettu kulmikas takalaukku.  Screamin´ Eagle -vaihdeavustin, tubeless-renkaiden käytön mahdollistavat pinnavanteet, alumiininen pohjapanssari sekä mukautuva ajokorkeus. Pan America Specialista tuttuja varusteita ovat semiaktiivinen jousitus, TFT-kosketusvärinäyttö, kuljettajan valittavissa olevat ajotilat sekä adaptiiviset ajovalot.

CVO Road Glide ST malliston huipulle

Koko malliston huipulle tuleva CVO Road Glide ST on jatkoa viime vuonna esitellylle sisarmallille CVO Street Glide. Moottori on Harley-Davidsonin suurin ja tehokkain, eli 121-kuutiotuumainen (1977cc). Siinä ei ole muuttuvaa ventiiliajoitusta, mutta mm. korkeamman puristussuhteen ansiosta se on selvästi 117-tuumaista pikkuveljeään tehokkaampi. Tehoksi ilmoitetaan 115 hv / 5020 rpm ja vääntölukemaksi 183 Nm / 3500 rpm. Tehtaan pressimateriaalissa puhutaan vieläkin kovemmista lukemista, 127 hevosvoimaa ja 193 newtonmetriä, mutta edellä mainitut matalammat lukemat löytyvät tehtaan jälleenmyyjille ilmoittamista tiedoista, joten luotamme niihin enemmän.

Isomman moottorin ohella CVO Road Glide ST poikkeaa perusmallista erikoismaalauksella ja CVO 25th Anniversary -grafiikalla, ylimääräisellä Race-ajotilalla (tai kahdella, sillä tehtaan tiedotteessa puhutaan välillä ylimääräisestä Race-modesta, välillä kahdesta race-ajotilasta: Track ja Track Plus), paremmalla jousituksella ja tehokkaammilla jarruilla sekä hiilikuitu- ja titaaniosien mukana tuomalla painonsäästöllä. Uusien mallien luvataan saapuvan jälleenmyyjille jo helmikuussa 2024.

Teksti: Janne Huhtala: Kuvat: Harley-Davidson

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat