26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki haluaa vähentää liikenteen haitallisia päästöjä merkittävästi. Vähennyskeinoja pohtii myös ns. liikenteen ilmastopaneeli, johon kutsutaan tavallisia kaupunkilaisia keskustelemaan. Keskustelujen tulokset viedään evästykseksi kaupungin päättäjille.Liikenteen ilmastopaneelin kutsussa todetaan, että Helsingin kaupunki haluaa vähentää liikenteen päästöjä merkittävästi. Niihin yltämiseksi tarvitaan konkreettisia tekoja, joista kiteytetään kutsussa seuraavasti:”Kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä. Kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle varataan kaduilta enemmän tilaa. Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetkä valitaan mukaan?Liikenteen ilmastopaneeli on kokeilu ja uusi tapa ottaa kaupunkilaiset mukaan päätöksenteon valmisteluun. Mutta ketkä kutsutaan ilmastopaneelin osallistujiksi ja ketkä kutsutaan keskusteluja johdatteleviksi asiantuntijoiksi?Paneelin on määrä edustaa tilastollisesti helsinkiläisiä, mitä tulee ikään, taustaan ja liikkumismuotoihin. Paneeliin hakevalta kysytään muun muassa sitä, millä tavoin on useimmiten liikkunut viimeisen kahden kuukauden aikana. Vaihtoehtoina ovat jalan, pyörällä, henkilöautolla (mukaan lukien taksi), joukkoliikenteellä (kuten bussi, raitiotie, juna, metro), muu kulkutapa, ei osaa sanoa. Vastaukseksi on valittava vain yksi vaihtoehto.Paneelin aikataulu myöhentyy kutsujen postitushaasteiden takia. Paneeli kokoontuu touko-kesäkuussa ja lausuma annetaan alkusyksystä.Paneeliin on kutsuttu satunnaisotannalla 5 000 helsinkiläistä, joista mukaan valitaan kuusikymmentä osallistujaa. Kutsun voi saada kuka tahansa täysi-ikäinen helsinkiläinen. Perustietoina panelistiksi haluavalta kysytään ikää, sukupuolta, koulutusastetta ja asuinpaikkaa kaupungissa tarkkuudella koillis-Helsinki.Paneeli tapaa touko–kesäkuun aikana kolme kertaa, joiden tuloksena on lausuma, joka esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle alkusyksystä.Kaupunkilaisten lisäksi paneelien työskentelyyn osallistuu kaksi edustajaa kolmesta kaupungin neuvostosta, jotka ovat nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvosto. Näiden neuvostojen edustajille varataan mahdollisuus pitää tiivis, maksimissaan 10 minuutin valmisteltu esitys liikenteen päästövähennystoimien vaikutuksista neuvoston kohderyhmään.Kuinka tasapainottaa osallistujajoukko?Moottorin tietopyynnöllä ja asiakirjojen julkisuuslain perusteella käyttöönsä saama sähköpostittelu puuhatahojen kesken kuvaa haasteita, kuinka koota tasapainoinen panelistijoukko, joka edustaa Helsinkiä pienoiskoossa.Eräs valmistelussa mukana ollut toteaa, että tarvittaisiin ”jokin asennemuuttuja, jonka avulla voisi varmistaa sen, että mukaan ei valikoidu pelkästään, tai suhteettoman paljon, päästövähennystoimien vastustajia tai kannattajia.”Tähän toinen valmisteluun osallistuneista vastaa: ”Ajattelimme toteuttaa raatilaisille asennekyselyn, mutta erillisenä. Ettei tule käsitystä, että valikoisimme tietyn asenteen ihmisiä mukaan. Mutta on kiinnostavaa tosiaan, muuttuvatko asenteet tiedon lisääntymisen ja puntaroinnin myötä.”Tätä päämäärää eli asenteiden selvittämistä edustaa panelistiksi hakevalle tehtävä kysymys siitä, miten hakija suhtautuu seuraavaan väittämään: Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn suosiminen on tärkeä keino ratkaista liikenteen ympäristöongelmat.Kivuliaita ratkaisujaTuloksena on varmasti vilkasta keskustelua ja ideoita, joiden toteuttaminen tarkoittaa todennäköisesti kansalaisten arkea koskevia kivuliaitakin ratkaisuja liikkumisen edellytyksiin.Päästöjen vähentämiseen vievä ratkaisu voi tarkoittaa esimerkiksi polttomoottoriautojen paikallisia ajokieltoja. Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, jos perehtyy Helsingin viralliseen linjaukseen:”Helsingin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää vaikuttavia toimenpiteitä. Päästövähennysten kannalta tehokkaita toimia olisivat esimerkiksi päästörajoitusvyöhykkeet ja siirtymäajan jälkeen luopuminen ilmastopäästöjä tuottavasta henkilöautoliikenteestä.”Kuten Helsinki 13.12.2023 julkisti, liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Sujuvaa ja reilua eri alueille””Paneelissa pohditaan esimerkiksi, miten liikkuminen on tulevaisuudessa mahdollisimman sujuvaa ja reilua eri alueilla asuville, erilaisissa perhetilanteissa eläville ja eri tulotason kaupunkilaisille”, projektipäällikkö Reetta Koskela Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta taustoittaa kaupungin nettisivuilla julkaistussa tiedotteessa. Korpela myös kertoo, että ”Osallistujat perehtyvät asiantuntijoiden kanssa Helsingin ilmastotavoitteisiin ja keskustelevat pienryhmissä. Tavoitteena on luoda rakentava ilmapiiri, jossa kaikkia kuunnellaan.”Nämä aineistot apunaKoskela kiteyttää, että ”tavoitteena on, että paneelin jäsenet ovat iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutustaustan, pääasiallisen liikkumistavan, autonomistuksen sekä ympäristöasenteiden osalta mahdollisimman lähellä helsinkiläisiä keskimäärin.”Vertailutiedot taustaksi on saatu Tilastokeskuksen tilastoista (ikä, sukupuoli, koulutustausta, asuinpaikka ja autonomistus) sekä HSL:n seutubarometrista (useimmin käytetty liikkumistapa). Apuna on Koskelan mukaan käytetty myös Ympäristöasenteet pääkaupunkiseudulla 2022 -kyselytutkimusta.Kysely lähetettiin 8 100 hengelle satunnaisotoksella pääkaupunkiseudun 18–79-vuotiaista asukkaista. Vastausosuudeksi tuli 25 prosenttia. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen Kommentit (1) Helsingin vihamielisyys autoilua kohtaan on käsittämätöntä. Yhtä käsittämätöntä on että vihervasemmistolainen ideologia saa yhä edelleen vaikuttaa Helsingin liikennepäätöksiin, vaikka Helsingissä ja koko Suomessa on oikeisto-keskustalla aivan ylivoimainen kannatus! Polttomoottoriautojen kieltoja ei pidä toteuttaa. Helsingin sisääntulomoottoriteitä ei pidä bulevardisoida eikä alentaa niiden nopeusrajoituksia. Tällainen toiminta juuri tekeekin liikenteestä hitaan, kalliin, ruuhkaisen ja lisää saasteita. Suomessa ei tarvita minkäänlaisia ruuhka- tai muita tiemaksuja. Vapaa ja sujuva autoilu on perusoikeus Suomessa. Varsinaisia ruuhkia ei Suomessa edes ole, kun verrataan maailman suurkaupunkeihin. Autoilu on osa yksilönvapautta, jota ei pidä rajoittaa autoilun eikä muidenkaan asioiden suhteen. Henkilöautoilua ei pidä rajoittaa millään tavoin. Tekniikan kehitys tulee vähentämään autoilun päästöjä riittävästi ja nopeastikin. Muita toimenpiteitä kuten kieltoja ja rajoituksia ei autoiluun todellakaan tarvita. Asuintorakentamiselle on Helsingissä tilaa yllin kyllin. Asuntoja ei pidä väkisin ahtaa pääväylien viereen. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous