30.5.2024 Yleinen Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä. Päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävien ilmastopaneelien kokoontumisten alustajat ovat nyt selvillä. Helsingin kaupunki haluaa vähentää liikenteen haitallisia päästöjä merkittävästi. Moottori uutisoi aiheesta aiemmin otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Päästöjen vähennyskeinoja pohtivat myös ns. liikenteen ilmastopaneelit, joihin on kutsuttu tavallisia kaupunkilaisia. Aiemmassa kaupungin kutsussa todettiin, että "Kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle varataan kaduilta enemmän tilaa. Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Keskustelujen johtopäätökset viedään syksyllä lausumana evästykseksi kaupungin päättäjille eli kaupunkiympäristölautakunnalle. Kokoontumisten alustajat ja asiantuntijat ovat nyt selvillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 64 panelistin taustat selvillä Paneelien on määrä edustaa tilastollisesti helsinkiläisiä, mitä tulee ikään, taustaan ja liikkumismuotoihin. Satunnaisotannalla kutsutuista 5 000 helsinkiläisestä on nyt valittu mukaan 64 osallistujaa. Paneeliin hakevilta kysyttiin muun muassa sitä, millä tavoin on useimmiten liikkunut viimeisen kahden kuukauden aikana. Panelisteiksi valittujen liikkumistapavalinnat jakautuvat seuraavasti: Kävely 22 panelistia (34,4 %) Pyöräily 4 panelistia (6,3 %) Henkilöauto (ml. taksi) 18 panelistia (28,1 %) Joukkoliikenne 19 panelistia (29,7 %) Muu kulkutapa 1 panelisti (1,6 %) Kun kysyttiin, onko kotitaloudessasi käytettävissä autoa, oli autollisia 59,4 %, autottomia 40,6 %. Hakuvaiheessa kysyttiin kantaa myös väittämään Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn suosiminen on tärkeä keino ratkaista liikenteen ympäristöongelmat. Valituista liki puolet eli 48,4 % oli väittämästä täysin samaa mieltä. Ja kun jokseenkin samaa mieltä olevia oli heitäkin 31,3 %, niin voi jo ennakolta arvioida, että paneelikeskustelujen lopputulema päästöjen vähennyskeinoista voi painottua tässä samassa suhteessa. Paneelit aloittivat toukokuussa Paneelien toiminta alkoi toukokuussa, ensimmäinen kokonainen paneelipäivä oli kuun lopulla. Yksi osa päivää ovat alustukset, joista ensimmäisessä kokoontumisessa vastasivat Helsinki nyt ja tulevaisuudessa -otsikon alla bloggaaja Johannes Laitila ja Timo Hämäläinen, johtava asiantuntija Helsingin kaupungin elinkeino-osastolta. Laitila kertoo blogissaan olevansa joukkoliikenteen ystävä. Hän työskentelee viestinnän asiantuntijana HSL:ssä eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymässä. Paneelien toimintaan osallistuva projektipäällikkö Reetta Koskela Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta taustoittaa alustusten merkitystä. – Ajatuksena on virittää aiheeseen, mutta muuten keskitytään paljon tutustumiseen ja kaupungin tunnistamien toimenpiteiden vaikutuksista keskustelemiseen, Koskela avaa. Ennen panelistien kasvokkaisia kokoontumisia, valituille 64 panelistille järjestettiin toukokuun puolivälissä teams-palaveri, jossa aiheeseen johdattelemassa olivat seuraavat asiantuntijat. Emeritusprofessori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja vuosina 2014–2023, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksiköstä sekä Helsingin kaupungilta ilmastojohtaja Hanna Wesslin ja projektipäällikkö Reetta Koskela. Sujuvaa ja reilua liikkumista Koskela valottaa paneelikeskustelujen käytäntöjä. – Kansalaispaneelissa tai puntaroidussa kansalaiskeskustelussa ei ole ideana, että asiantuntijat varsinaisesti osallistuisivat pienryhmäkeskusteluihin ja ohjeisivat siinä keskustelua johonkin suuntaan. Asiantuntijoiden rooli on alustaa aiheeseen ja jakaa tutkittua tietoa sekä esimerkiksi tietoa kaupungin tavoitteista ja selvityksistä. Ja vastata raatilaisten kysymyksiin, Koskela kertoo. – Paneelikeskusteluita vetävät vuorovaikutuksen ammattilaiset. Paneelitapaamisissa pohditaan esimerkiksi, miten liikkuminen on tulevaisuudessa mahdollisimman sujuvaa ja reilua eri alueilla asuville, erilaisissa perhetilanteissa eläville ja eri tulotason kaupunkilaisille, kuvataan kaupungin nettisivujen tiedotteessa. Kaupunkilaisten lisäksi paneelien työskentelyyn osallistuu kaksi edustajaa kolmesta kaupungin neuvostosta, jotka ovat nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvosto. Näiden neuvostojen edustajille varataan mahdollisuus pitää tiivis, maksimissaan 10 minuutin valmisteltu esitys liikenteen päästövähennystoimien vaikutuksista neuvoston kohderyhmään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2024 Uutinen St1 laajentaa suurteholatausverkostoaan – latauskentät käytettävissä nyt jo yli kymmenellä asemalla 27.6.2024 Uutinen Uusi liikennevakuutuslaki: vinkit sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamiseen ja ajosääntöihin 26.6.2024 Uutinen Kiinalaisautolla karmea törmäystestitulos lähimenneisyydessä – maahantuojan mukaan Suomeen tuotavilla autoilla kaikki on kunnossa 26.6.2024 Yleinen Helsingissä vain joka neljäs 18-vuotias hankkii henkilöauton ajokortin 25.6.2024 Uutinen Suviseurat ruuhkauttavat liikennettä tällä viikolla – varaudu ruuhkahuippuihin etukäteen 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 24.6.2024 Uutinen Autoilijat joutuvat säästämään aiempaa enemmän – huolloista ja renkaista tingitään 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 21.6.2024 Henkilö Marcello Gandini – ehkä kaikkien aikojen suurin automuotoilija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2024 Ajoneuvot Hyundai Inster on korealaisvalmistajan 20 000+ euron hintaluokan sähköauto, jolle Dacia Spring on kateellinen ja jollaisen perään Smartin pitäisi haikailla 26.6.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan – yökerhotunnelmaa välikokoon 26.6.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota bZ3X - Toyotan bZ-malliston tuorein kiinalainen jäsen on omaa sukua GAC Aion V 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia