30.5.2024 Yleinen Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä. Päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävien ilmastopaneelien kokoontumisten alustajat ovat nyt selvillä. Helsingin kaupunki haluaa vähentää liikenteen haitallisia päästöjä merkittävästi. Moottori uutisoi aiheesta aiemmin otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?”Päästöjen vähennyskeinoja pohtivat myös ns. liikenteen ilmastopaneelit, joihin on kutsuttu tavallisia kaupunkilaisia. Aiemmassa kaupungin kutsussa todettiin, että "Kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle varataan kaduilta enemmän tilaa. Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?”Keskustelujen johtopäätökset viedään syksyllä lausumana evästykseksi kaupungin päättäjille eli kaupunkiympäristölautakunnalle. Kokoontumisten alustajat ja asiantuntijat ovat nyt selvillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy64 panelistin taustat selvilläPaneelien on määrä edustaa tilastollisesti helsinkiläisiä, mitä tulee ikään, taustaan ja liikkumismuotoihin. Satunnaisotannalla kutsutuista 5 000 helsinkiläisestä on nyt valittu mukaan 64 osallistujaa.Paneeliin hakevilta kysyttiin muun muassa sitä, millä tavoin on useimmiten liikkunut viimeisen kahden kuukauden aikana.Panelisteiksi valittujen liikkumistapavalinnat jakautuvat seuraavasti:Kävely 22 panelistia (34,4 %) Pyöräily 4 panelistia (6,3 %) Henkilöauto (ml. taksi) 18 panelistia (28,1 %) Joukkoliikenne 19 panelistia (29,7 %) Muu kulkutapa 1 panelisti (1,6 %)Kun kysyttiin, onko kotitaloudessasi käytettävissä autoa, oli autollisia 59,4 %, autottomia 40,6 %.Hakuvaiheessa kysyttiin kantaa myös väittämään Joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn suosiminen on tärkeä keino ratkaista liikenteen ympäristöongelmat.Valituista liki puolet eli 48,4 % oli väittämästä täysin samaa mieltä. Ja kun jokseenkin samaa mieltä olevia oli heitäkin 31,3 %, niin voi jo ennakolta arvioida, että paneelikeskustelujen lopputulema päästöjen vähennyskeinoista voi painottua tässä samassa suhteessa.Paneelit aloittivat toukokuussaPaneelien toiminta alkoi toukokuussa, ensimmäinen kokonainen paneelipäivä oli kuun lopulla. Yksi osa päivää ovat alustukset, joista ensimmäisessä kokoontumisessa vastasivat Helsinki nyt ja tulevaisuudessa -otsikon alla bloggaaja Johannes Laitila ja Timo Hämäläinen, johtava asiantuntija Helsingin kaupungin elinkeino-osastolta. Laitila kertoo blogissaan olevansa joukkoliikenteen ystävä. Hän työskentelee viestinnän asiantuntijana HSL:ssä eli Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymässä.Paneelien toimintaan osallistuva projektipäällikkö Reetta Koskela Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta taustoittaa alustusten merkitystä.– Ajatuksena on virittää aiheeseen, mutta muuten keskitytään paljon tutustumiseen ja kaupungin tunnistamien toimenpiteiden vaikutuksista keskustelemiseen, Koskela avaa.Ennen panelistien kasvokkaisia kokoontumisia, valituille 64 panelistille järjestettiin toukokuun puolivälissä teams-palaveri, jossa aiheeseen johdattelemassa olivat seuraavat asiantuntijat.Emeritusprofessori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja vuosina 2014–2023, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriön ilmasto- ja ympäristöyksiköstä sekä Helsingin kaupungilta ilmastojohtaja Hanna Wesslin ja projektipäällikkö Reetta Koskela.Sujuvaa ja reilua liikkumistaKoskela valottaa paneelikeskustelujen käytäntöjä.– Kansalaispaneelissa tai puntaroidussa kansalaiskeskustelussa ei ole ideana, että asiantuntijat varsinaisesti osallistuisivat pienryhmäkeskusteluihin ja ohjeisivat siinä keskustelua johonkin suuntaan. Asiantuntijoiden rooli on alustaa aiheeseen ja jakaa tutkittua tietoa sekä esimerkiksi tietoa kaupungin tavoitteista ja selvityksistä. Ja vastata raatilaisten kysymyksiin, Koskela kertoo.– Paneelikeskusteluita vetävät vuorovaikutuksen ammattilaiset.Paneelitapaamisissa pohditaan esimerkiksi, miten liikkuminen on tulevaisuudessa mahdollisimman sujuvaa ja reilua eri alueilla asuville, erilaisissa perhetilanteissa eläville ja eri tulotason kaupunkilaisille, kuvataan kaupungin nettisivujen tiedotteessa. Kaupunkilaisten lisäksi paneelien työskentelyyn osallistuu kaksi edustajaa kolmesta kaupungin neuvostosta, jotka ovat nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvosto. Näiden neuvostojen edustajille varataan mahdollisuus pitää tiivis, maksimissaan 10 minuutin valmisteltu esitys liikenteen päästövähennystoimien vaikutuksista neuvoston kohderyhmään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 28.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Aixam Mega Tjaffer 4×4 ’97 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”