17.9.2017 Liikenne Hirven kohtaaminen liikenteessä pelottaa – yli kolmannes joutunut väistämään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilevista yli kolmannes on joutunut jarruttamaan tai tekemään väistöliikkeen hirven tai peuran takia. Liikenneturvan kyselyvastausten perusteella hirven kohtaamista pelätään. Syksyllä vilkastuva hirvisesonki edellyttää kuljettajilta valppautta.Hirvieläinten liikehdintään vaikuttavat sekä kiima-aika että vaelluskausi. Osaltaan sarvipäitä liikuttaa myös hirvestyskausi, joka tänä vuonna alkaa suuressa osassa maata lokakuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutkittua tietoaLiikenneturvan viime talvena teettämä kyselytutkimus* kertoo, että hirvieläimen kohtaaminen tien päällä on monelle kuljettajalle tuttua.Yli kolmannes (35 %) vastanneista kuljettajista kertoo joutuneensa jarruttamaan tai tekemään väistöliikkeen peuran tai hirven takia viimeisen kolmen vuoden aikana.– Hirven tai peuran kohtaamista ei voi ennustaa, mutta kuljettaja voi varautua omalla toiminnallaan ja seuraamalla liikennemerkkejä. Ajallisesti hirvionnettomuuksia sattuu eniten ennen ja jälkeen auringonlaskun, mutta hirvet liikkuvat paljon myös aamuhämärässä. Hämärän hetkinä onkin syytä olla erityisen valppaana, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Suomi on hirvien valtakuntaaHirvionnettomuuksia tapahtuu koko maassa, varsinkin vilkkailla kaksikaistaisilla pääteillä. Onnettomuuksien määrä on kuitenkin laskenut alle puoleen vuosituhannen alun huippuluvuista.Kruunupään kohtaaminen aiheuttaa myös jännitystä. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista peräti 45 prosenttia kertoo pelkäävänsä liikenteessä hirviä.Paras tapa vähentää hirvionnettomuuden riskiä on tiedostaa vaaranpaikat ja ottaa ne huomioon ajotavassa ja -nopeudessa.Hirvet kulkevat usein samoja polkuja, ja hirvivaroitusmerkki kertoo näistä tiedetyistä vaelluspaikoista. Sekä varoitusmerkin alueella että hirviaitojen päättyessä on syytä katsella tienvierustoja ja ajovalojen ulkoreunoja sillä silmällä.Suuri mutta vaikeasti havaittava– Hirvi on suurin nisäkkäämme ja koostaan huolimatta se maastoutuu hyvin. Nopeuden laskeminen on ainoa tapa pienentää törmäysriskiä ja hankkia pelivaraa, jos eläin ryskää tielle. Eritoten hämärässä tai huonolla kelillä alhaisempi ajonopeus ja valojen tehokas käyttö antavat lisäaikaa myös havainnointiin, Elovaara kiteyttää.Kohtaamistilanteessa on vauhtia vähennettävä välittömästi, vaikka sonni vain seisoskelisi siivosti. Hirvet voivat käyttäytyä arvaamattomasti ja puskea tielle ajoneuvosta piittaamatta.Sekä hirvet että peurat ovat myös laumaeläimiä ja yhden eläimen ylittäessä tien voi perästä pian paukata tielle monta lisää.Lähde: Liikenneturva Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen*Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy joulukuussa 2016. Kaikkiaan haastateltiin 1531 henkilöä, joista autoilijoita oli 81 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?