17.9.2017

Honda CR-V Hybrid Prototype – mitä seuraavaksi suosikkimaasturille?

Honda CR-V Hybrid Prototype

Seuraavan sukupolven CR-V esitteli samalla japanilaisvalmistajan sähköistämissuunnitelmia.

Tutunoloisiin uutuuksiin kuului myös Honda CR-V, joka esiintyi Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä hybridiprototyyppinä. Japanilaisvalmistajan esikatselumalli esitteli sekä i-MMD-hybriditekniikan että viidennen sukupolven CR-V:n ulkomuotoja kiinnostuneelle messuväelle.

Samalla kyse on Hondan sähköistämisvisioista, sillä tästä eteenpäin kaikki uudet Honda-mallit tulevat Eurooppaan jollain tavalla sähköistetyllä voimalinjalla.

Honda CR-V Hybrid Prototype

Honda CR-V Hybrid Prototypen sydämenä on Intelligent Multi-Mode Drive, joka liittää 2,0-litraisen i-VTEC bensiinimoottorin kahden erilaisen sähkömoottorin kaveriksi. Erikoiseksi järjestelmän tekee se, että polttomoottorin pääsijainen tehtävä on ladata järjestelmän akkua, jotta auto voi liikkua sähkömoottorin voimin. Vaihdelaatikon sijaan kiinteällä vaihteella varustetussa voimalinjassa on kuitenkin mahdollisuus sille, että polttomoottori voi mekaanisesti huolehtia liikkumisesta, joskin lähinnä maantienopeuksissa.

Honda CR-V Hybrid Prototype

Ulkoisesti uusi maasturi esittelee viidennen sukupolven Honda CR-V:n uudet muodot. Kasvaneista mitoista huolimatta uutukainen näyttää paljon linjakkaammalta ja matalammalta. Myös auton perä vastaa paremmin aiemmin toiminutta keulamuotoa.

Honda CR-V Hybrid Prototype

Hondan mukaan ensi vuonna Eurooppaan saapuva CR-V nähdään i-MMD-hybridin ohella myös 1,5-litraisen VTEC Turbon kanssa, jolloin valittavana on 6-vaihteinen manuaali tai CVT-automaattivaihteisto. Dieseliä uudesta CR-V:stä ei kuitenkaan tule.

Honda CR-V Hybrid Prototype

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat