17.9.2017 Ajoneuvot Modulaarisesti tuttu – uusi Subaru Impreza ei riko kaavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trendikäs pohjarakenteen modulaarisuus ei riitä muuttamaan Subaru Imprezaa dramaattisesti. Subaru esitteli Frankfurtissa uuteen Global Platformiin perustuvan Imprezansa vihdoin myös Euroopan markkinoita ajatellen. Lyhyt koeistuminen paljasti, että omintakeinen japanilaisvalmistaja ei ole kokenut tarvetta muuttaa sitä, minkä se tuntee toimivan. Modulaarinen alusta-arkkitehtuuri SGP, uusi Dynamic X Solid -muotokieli ja lukuisat tekniset kehitysaskeleet ovat nimittäin luoneet Imprezan, joka näyttää jo kaukaa... ihan samalta. Tunnelma ei muutu myöskään ovea avaamalla, vaan Subaru on uskollinen tyylilleen myös viidennen sukupolven Imprezassa. Tämä on hyvä juttu merkin faneille, mutta ikävämpää, jos jo aiemmin tähtisumumerkin tuotteissa on ollut jotain ärsyttävää. Esimerkiksi sisustan muovilaadut ovat toki kehittyneet eteenpäin, mutta niiden perusluonne on tuttu vuosien varrelta. Subaru toisaalta tiedostaa asian, kutsuen kovamuoveja käytännöllisiksi ja kulutusta kestäviksi. Siirtyminen uuteen yhteisrakenteeseen on kuitenkin antanut Subarulle tilaisuuden kehittää tekniikkaa eteenpäin. Uudet bokserimoottorit ovat aiempaa keveämpiä ja Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on käynyt käytöskoulussa sekä laihdutuskuurilla. Samalla auton viihde- ja turvavarusteet ovat luonnollisesti nousseet uudelle tasolle. Valmistaja itse puhuu mielellään merkittävästi jäykemmästä korirakenteesta, joka vaikuttaa positiivisesti myös ajomukavuuteen sekä ääni- ja tärinäneristykseen. FB-perheen bokserimoottorit ovat nekin päivittyneet kauttaaltaan muun muassa parantuneen puristussuhteen osalta. Virkistävää on myös se, että pätevän nelivedon saa halutessaan edelleen matalassakin autossa, joten trendikkäät katumaasturit eivät ole ainoa vaihtoehto. Uusi Subaru Impreza on 10 mm edeltäjäänsä matalampi, 35 mm leveämpi ja akseliväli on sekin kasvanut 25 mm. Subaru mainitsee matkustamon leventyneen 29 mm edessä ja 34 mm takana, takapenkkiläisten saadessa 26 mm lisää polvitilaa. Tavaratilaa on käytössä 10 litraa enemmän, mutta se on paremmin käytettävissä kiitos 10 senttimetriä leveämmän takaluukun aukon. Subaru Impreza on selkeästi auto, jonka uudistuminen alkaa pinnan alta. Odotamme mielenkiinnolla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt