24.3.2016 Ajoneuvot Subarun tuleva polku – tällainen on uusi Impreza! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi pohjarakenne, peruutettaessakin toimiva hätäjarrutusavustin ja uusittu vapaasti hengittävä bokserimoottori vauhdittavat Imprezan kohti Subarun viisivuotissuunnitelmaa. New Yorkin autonäyttelyssä esitelty Subaru Impreza on merkin uuden ajan ensimmäinen malli. Uusi C-segmentin perheauto tekee todeksi niin Subarun uuden Global Platform -pohjaratkaisun kuin merkin Dynamic X Solid -suunnittelufilosofian. Samalla Impreza kertoo paljon myös Subarun tulevista malleista. Subarun uusi muotokieli toteutuu Imprezassa ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan. Käytännössä Subarulle tyypillinen kuusikulmainen etumaski on saanut kaverikseen haukansilmiä muistuttavat ajovalot. Korin muotoilussa on haettu urheilullista tyyliä, lokasuojien levennysten muistuttaessa tarkoituksella nelivedosta. Subarun uudet urheilulliset linjat tuntuvat lainaavan hiukan Mazdan Kodo-muotoilukielestä, mutta pysytellen silti enemmän laatikkomaisuuden puolella. Sisällä Impreza jatkaa Subarulle tyypillisiä hyveitä, kuten hyvää näkyvyyttä ja tilavuutta, mutta pyrkii tuomaan mukaan myös laadukkaamman viimeistelyn. Uusien istuimien luvataan olevan paremmin kehoille sopivat. Subaru Global Platformin myötä Imprezan sisäinen kauneus on kokenut niin ikään muutoksia. Uusi alusta- ja korirakenne ovat noin 70-100% edeltäjiään jäykempiä vakaamman ja paremman ajettavuuden vuoksi. Jäykempi rakenne mahdollistaa myös jousituksen paremman toiminnan, joten samalla matkustusmukavuudenkin pitäisi parantua. Alustarakenteen myötä auton painopiste on viisi millimetriä alempana, auttaen ajettavuudessa entisestään. Subarun vapaasti hengittävä bokserimoottori on kokenut piristyksen. Kaksilitraisen FB20-moottorin osista noin 80 prosenttia on uusia verrattuna edeltäjäänsä. Suoraruiskutettu nelisylinterinen moottori tuottaa maksimissaan 152 hevosvoimaa. Vaihteistona on Subarun tyyliin muuttuvavälityksinen Lineartronic-vaihteisto, jonka toimintaa on jälleen parannettu. Moottori ja vaihteisto ovat myös aiempaa hiljaisempia. Voima välittyy tuttuun tapaan Subarun symmetriselle nelivedolle. Turvavarusteissa Subaru luottaa voimakkaasti EyeSight-tekniikkaansa. Kahteen kameraan perustuva järjestelmä on hätäjarrutusavustimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen lisäksi oppinut nyt kaukovaloavustimen toiminnot. Impreza tuo Subarun mallistoon myös peruutettaessa toimivan hätäjarrutusavustimen, joka pyrkii estämään mahdolliset onnettomuudet myös taaksepäin ajettaessa. Impreza tulee myyntiin neli- ja viisiovisena vaihtoehtona. Neliovisen mallin pituus on 4,63 metriä, viisiovisen ollessa vain 4,46-metrinen. Leveyttä Imprezalla on 1,78 metriä ja korkeutta 1,46 metriä. Akseliväli on molemmissa korimalleissa 2,67 metriä. Lähde ja kuvat: Subaru Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku