4.4.2025 Kuolonkolarit Huhtikuun 2024 kuolonkolarit – Kevyt liikenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyen liikenteen onnettomuuksissa kuoli viisi ihmistä. Ison ajoneuvon katvealueet ovat iso riski jalankulkijalle ja pyöräilijälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTraktoria kuljettanut törmäsi jalankulkijaanMIES, 58, ajoi iltapäivällä kokoojakadulla Valtra-merkkisellä maataloustraktorilla, jonka eteen oli kytketty vinottain käännetty, toimimattomilla äärivaloilla varustettu aurauslevy. Traktori lähestyi loivassa alamäessä sijaitsevaa suoraa katuosuutta. Samaan aikaan poika, 10, käveli kadulla vastakkaiseen suuntaan ystävänsä kanssa. Hän käytti kulkusuunnassaan kadun oikeaa reunaa. Ystävä käveli aurausvallin päällä. Jalkakäytävä oli päättynyt aikaisemmin. Suoralla katuosuudella Valtra törmäsi aurauslevyn vasemmalla etukulmalla jalankulkijaan. Jalankulkija jäi Valtran alle ja kuoli.Tapahtumahetkellä satoi räntää. Lämpötila oli 0 astetta. Kadun pinta oli luminen ja sohjoinen muttei liukas. Nopeusrajoitus oli 30 km/h. Valtra oli otettu käyttöön vuonna 2016.Tlk: Kuljettaja jatkoi ajoa hidastamatta tai pysähtymättä, arvioi liikennetilanteen väärin eikä tunnistanut ajamiseen liittyviä riskejä ja liikenneympäristön lisähaasteita. Kuljettaja päätti käyttää siirtoajoon kapeaa kokoojakatua, josta turvalliset jalankulkuliikenteen järjestelyt suurimmaksi osaksi puuttuivat. Tapahtuma-aikaan kadulla liikkui useita jalankulkijoita. Ajolinja oli virheellinen. Valtra kulki keskellä ajorataa. Tapahtumapaikalla ajorata leveni, mutta sillä ei ollut vaikutusta ajolinjaan. Kuljettajalla oli mahdollisuus nähdä jalankulkijat kaukaa. Hän ei varmistanut kohtaamistilanteen turvallisuutta ja todennäköisesti luotti siihen, että jalankulkija väistää. Paikalla oli lapsista varoittava liikennemerkki. Kuljettajalla oli aikaisemmin vaarallinen kohtaamistilanne toisen jalankulkijan kanssa. Siirtoajon ohjeistus oli puutteellista. Äärivalojen toimimattomuus vaikeutti aurauslevyn leveyden hahmottamista. Kadun yksisuuntaisuutta ei ollut selkeästi osoitettu. Jalankulkija ei aavistanut vaaraa. Lapselle ajoneuvon nopeuden, etäisyyden ja lähestymiseen kuluvan ajan arviointi on vaikeaa. Tarkkaavaisuus voi herpaantua. Tieosuus oli jalankulkijalle vaarallinen. Opasteet turvalliselle koulureitille puuttuivat.Suositukset: Koulureiteillä ajamista vältettävä koulujen alkamisen ja päättymisen aikaan. Pyrittävä aina riskittömään ajamiseen. Tarkkaavaisuuden ja ajamiseen liittyvien riskien tunnistamisen merkitystä korostettava tiedotuksessa. Kuljettajia valistettava ennakointi- ja varovaisuusvelvoitteesta. Tutun liikenneympäristön riskit tulee tiedostaa ja lapsia opastaa tutuillakin paikoilla liikkumisesta eri olosuhteissa. Kuljettajalla oltava riittävä pätevyys ja koulutus. Oman toiminnan aiheuttamat riskit muille tienkäyttäjille tunnistettava. Ajoneuvojen liikenneturvallisuuteen vaikuttavat puutteet korjattava välittömästi. Kadun yksisuuntaisuus tulee selkeästi osoittaa. Lasten liikennevalistusta tulee lisätä. Lasten kanssa on hyvä käydä läpi koulu- ja harrastusmatkojen riski- ja vaaranpaikat sekä opastaa käyttämään turvallisia reittejä. Turvalliset, ajoneuvoliikenteestä erotetut, helppokulkuiset ja selkeästi osoitetut koulureitit. Reitit merkittävä liikennemerkein tai muilla opasteilla. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”