4.4.2025 Kuolonkolarit Huhtikuun 2024 kuolonkolarit – Kevyt liikenne Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyen liikenteen onnettomuuksissa kuoli viisi ihmistä. Ison ajoneuvon katvealueet ovat iso riski jalankulkijalle ja pyöräilijälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTraktoria kuljettanut törmäsi jalankulkijaanMIES, 58, ajoi iltapäivällä kokoojakadulla Valtra-merkkisellä maataloustraktorilla, jonka eteen oli kytketty vinottain käännetty, toimimattomilla äärivaloilla varustettu aurauslevy. Traktori lähestyi loivassa alamäessä sijaitsevaa suoraa katuosuutta. Samaan aikaan poika, 10, käveli kadulla vastakkaiseen suuntaan ystävänsä kanssa. Hän käytti kulkusuunnassaan kadun oikeaa reunaa. Ystävä käveli aurausvallin päällä. Jalkakäytävä oli päättynyt aikaisemmin. Suoralla katuosuudella Valtra törmäsi aurauslevyn vasemmalla etukulmalla jalankulkijaan. Jalankulkija jäi Valtran alle ja kuoli.Tapahtumahetkellä satoi räntää. Lämpötila oli 0 astetta. Kadun pinta oli luminen ja sohjoinen muttei liukas. Nopeusrajoitus oli 30 km/h. Valtra oli otettu käyttöön vuonna 2016.Tlk: Kuljettaja jatkoi ajoa hidastamatta tai pysähtymättä, arvioi liikennetilanteen väärin eikä tunnistanut ajamiseen liittyviä riskejä ja liikenneympäristön lisähaasteita. Kuljettaja päätti käyttää siirtoajoon kapeaa kokoojakatua, josta turvalliset jalankulkuliikenteen järjestelyt suurimmaksi osaksi puuttuivat. Tapahtuma-aikaan kadulla liikkui useita jalankulkijoita. Ajolinja oli virheellinen. Valtra kulki keskellä ajorataa. Tapahtumapaikalla ajorata leveni, mutta sillä ei ollut vaikutusta ajolinjaan. Kuljettajalla oli mahdollisuus nähdä jalankulkijat kaukaa. Hän ei varmistanut kohtaamistilanteen turvallisuutta ja todennäköisesti luotti siihen, että jalankulkija väistää. Paikalla oli lapsista varoittava liikennemerkki. Kuljettajalla oli aikaisemmin vaarallinen kohtaamistilanne toisen jalankulkijan kanssa. Siirtoajon ohjeistus oli puutteellista. Äärivalojen toimimattomuus vaikeutti aurauslevyn leveyden hahmottamista. Kadun yksisuuntaisuutta ei ollut selkeästi osoitettu. Jalankulkija ei aavistanut vaaraa. Lapselle ajoneuvon nopeuden, etäisyyden ja lähestymiseen kuluvan ajan arviointi on vaikeaa. Tarkkaavaisuus voi herpaantua. Tieosuus oli jalankulkijalle vaarallinen. Opasteet turvalliselle koulureitille puuttuivat.Suositukset: Koulureiteillä ajamista vältettävä koulujen alkamisen ja päättymisen aikaan. Pyrittävä aina riskittömään ajamiseen. Tarkkaavaisuuden ja ajamiseen liittyvien riskien tunnistamisen merkitystä korostettava tiedotuksessa. Kuljettajia valistettava ennakointi- ja varovaisuusvelvoitteesta. Tutun liikenneympäristön riskit tulee tiedostaa ja lapsia opastaa tutuillakin paikoilla liikkumisesta eri olosuhteissa. Kuljettajalla oltava riittävä pätevyys ja koulutus. Oman toiminnan aiheuttamat riskit muille tienkäyttäjille tunnistettava. Ajoneuvojen liikenneturvallisuuteen vaikuttavat puutteet korjattava välittömästi. Kadun yksisuuntaisuus tulee selkeästi osoittaa. Lasten liikennevalistusta tulee lisätä. Lasten kanssa on hyvä käydä läpi koulu- ja harrastusmatkojen riski- ja vaaranpaikat sekä opastaa käyttämään turvallisia reittejä. Turvalliset, ajoneuvoliikenteestä erotetut, helppokulkuiset ja selkeästi osoitetut koulureitit. Reitit merkittävä liikennemerkein tai muilla opasteilla. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”