4.2.2017 Ajoneuvot Huimat Päät – Sukuyhtiö Otto Brandtin erilainen historiikki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä “Kirjoitetaan nyt kaikki se, mitä 100-vuotishistoriikkiin jäi kirjoittamatta” - Stefanie Brandt-Tallqvist Moottoripyöristä, veneistä ja muista vapaa-ajan koneistaan tunnettu Otto Brandt -konserni täytti 111 vuotta. Perheyhtiötä pitkään johtaneen Stefan Brandtin jälkeen yhtiön johtoon nousseen Stefanie Brandt-Tallqistin mielestä tätä virstanpylvästä piti juhlia arvoisellaan tavalla.– Mielestäni 111 on vielä paljon hienompi lukema kuin pyöreät sata vuotta. Mietin, että mitä jos kirjoitettaisiin uusi historiikki, jossa kerrotaan kaikki se mitä jäi 100-vuotishistoriikissa kertomatta, kertoo Brandt-Tallqvist MP17-näyttelyn yhteydessä julkaistun historiikin taustoista.Päätös oli rohkea, sillä aikaisemman historiikin jäljiltä oli jäänyt kertomatta pääasiassa vain vaikeita asioita.Oy Otto Brandt Ab:n nykyinen konsernijohtaja Markku Hämäläinen asettelee sanansa tarkkaan, kun hän kertoo millaista on työskennellä 111-vuotiaassa perheyrityksessä.– Yhtiömme on historiansa aikana selviytynyt kolmesta sodasta ja seitsemästä talouskriisistä. Vakavimpia uhkia yritykselle ovat silti olleet sukupolvenvaihdokset, täräyttää Stefanie Brandt-Tallqvist.Perheyritykseen liittyy paljon herkkyyttä ja inhimillisyyttä sekä suuria yhteenkuuluvuuden hetkiä. Parhaimmillaan perheyritys on kuin jonkinlainen heimo.– Tällaisen yrityksen johdossa tunnet vahvasti kaikki tunteet. En vaihtaisi tätä työtä ”semimahtavaan” työhön, jossa tunteet olisivat puolittaisia, perustelee Stefanie Brandt-Tallqvist syitä miksi hän halusi jatkaa isänsä jalanjäljillä maineikkaan perheyhtiön johdossa.Kun sukupolvenvaihdoksen aika tulee, niin miksi on tärkeää, ettei yritystä myydä vaan jatkaja löytyy oman perheen seuraavasta sukupolvesta.– Enhän minä myy vieraille kotia, mökkiä tai vaimoakaan, enkä myy firmaakaan, sanoo Stefan Brandt.Vähitellen eläkkeelle siirtyvä Stefan Brandtin vaimo Carina Wolff-Brandt puhuu avoimesti syystä, joka käynnisti ja vauhditti sukupolvenvaihdosta.Kirjailija Terho Puustinen kertoo Huimat Päät -kirjan syntyvaiheista. Carina Wolff-Brandt (vas), Stefan Brandt ja Stefanie Brandt-Tallqvist kertovat kirjassa avoimesti sukuyhtiön kriiseistä.– Steffillä todettiin aikanaan syöpä ja ennuste oli todella huono. Sukupolvenvaihdosta ei oltu siinä vaiheessa mietitty lainkaan ja olin aivan kauhuissani, että mitä teen yritykselle jos Steffi nyt kuolee, sanoo Carina Wolff-Brandt.Kirjailija Terho Puustisen tehtävä Otto Brandt -konsernin uuden Huimat Päät -historiikin kirjoittamisesta on ollut mielenkiintoinen. Voimakastahtoisen ja päättäväisen perheen elämään perehtyminen ja vaikeiden asioiden esiin kaivaminen on varmasti herättänyt voimakkaita tunteita kaikissa osapuolissa. Puustinen onkin kirjoittanut, että erilaisen historiikin lisäksi kyse on myös hieman erilaisesta perheyrityksestä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija