4.2.2017 Ajoneuvot Huimat Päät – Sukuyhtiö Otto Brandtin erilainen historiikki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä “Kirjoitetaan nyt kaikki se, mitä 100-vuotishistoriikkiin jäi kirjoittamatta” - Stefanie Brandt-Tallqvist Moottoripyöristä, veneistä ja muista vapaa-ajan koneistaan tunnettu Otto Brandt -konserni täytti 111 vuotta. Perheyhtiötä pitkään johtaneen Stefan Brandtin jälkeen yhtiön johtoon nousseen Stefanie Brandt-Tallqistin mielestä tätä virstanpylvästä piti juhlia arvoisellaan tavalla.– Mielestäni 111 on vielä paljon hienompi lukema kuin pyöreät sata vuotta. Mietin, että mitä jos kirjoitettaisiin uusi historiikki, jossa kerrotaan kaikki se mitä jäi 100-vuotishistoriikissa kertomatta, kertoo Brandt-Tallqvist MP17-näyttelyn yhteydessä julkaistun historiikin taustoista.Päätös oli rohkea, sillä aikaisemman historiikin jäljiltä oli jäänyt kertomatta pääasiassa vain vaikeita asioita.Oy Otto Brandt Ab:n nykyinen konsernijohtaja Markku Hämäläinen asettelee sanansa tarkkaan, kun hän kertoo millaista on työskennellä 111-vuotiaassa perheyrityksessä.– Yhtiömme on historiansa aikana selviytynyt kolmesta sodasta ja seitsemästä talouskriisistä. Vakavimpia uhkia yritykselle ovat silti olleet sukupolvenvaihdokset, täräyttää Stefanie Brandt-Tallqvist.Perheyritykseen liittyy paljon herkkyyttä ja inhimillisyyttä sekä suuria yhteenkuuluvuuden hetkiä. Parhaimmillaan perheyritys on kuin jonkinlainen heimo.– Tällaisen yrityksen johdossa tunnet vahvasti kaikki tunteet. En vaihtaisi tätä työtä ”semimahtavaan” työhön, jossa tunteet olisivat puolittaisia, perustelee Stefanie Brandt-Tallqvist syitä miksi hän halusi jatkaa isänsä jalanjäljillä maineikkaan perheyhtiön johdossa.Kun sukupolvenvaihdoksen aika tulee, niin miksi on tärkeää, ettei yritystä myydä vaan jatkaja löytyy oman perheen seuraavasta sukupolvesta.– Enhän minä myy vieraille kotia, mökkiä tai vaimoakaan, enkä myy firmaakaan, sanoo Stefan Brandt.Vähitellen eläkkeelle siirtyvä Stefan Brandtin vaimo Carina Wolff-Brandt puhuu avoimesti syystä, joka käynnisti ja vauhditti sukupolvenvaihdosta.Kirjailija Terho Puustinen kertoo Huimat Päät -kirjan syntyvaiheista. Carina Wolff-Brandt (vas), Stefan Brandt ja Stefanie Brandt-Tallqvist kertovat kirjassa avoimesti sukuyhtiön kriiseistä.– Steffillä todettiin aikanaan syöpä ja ennuste oli todella huono. Sukupolvenvaihdosta ei oltu siinä vaiheessa mietitty lainkaan ja olin aivan kauhuissani, että mitä teen yritykselle jos Steffi nyt kuolee, sanoo Carina Wolff-Brandt.Kirjailija Terho Puustisen tehtävä Otto Brandt -konsernin uuden Huimat Päät -historiikin kirjoittamisesta on ollut mielenkiintoinen. Voimakastahtoisen ja päättäväisen perheen elämään perehtyminen ja vaikeiden asioiden esiin kaivaminen on varmasti herättänyt voimakkaita tunteita kaikissa osapuolissa. Puustinen onkin kirjoittanut, että erilaisen historiikin lisäksi kyse on myös hieman erilaisesta perheyrityksestä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?