4.2.2017 Ajoneuvot Huimat Päät – Sukuyhtiö Otto Brandtin erilainen historiikki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä “Kirjoitetaan nyt kaikki se, mitä 100-vuotishistoriikkiin jäi kirjoittamatta” - Stefanie Brandt-Tallqvist Moottoripyöristä, veneistä ja muista vapaa-ajan koneistaan tunnettu Otto Brandt -konserni täytti 111 vuotta. Perheyhtiötä pitkään johtaneen Stefan Brandtin jälkeen yhtiön johtoon nousseen Stefanie Brandt-Tallqistin mielestä tätä virstanpylvästä piti juhlia arvoisellaan tavalla.– Mielestäni 111 on vielä paljon hienompi lukema kuin pyöreät sata vuotta. Mietin, että mitä jos kirjoitettaisiin uusi historiikki, jossa kerrotaan kaikki se mitä jäi 100-vuotishistoriikissa kertomatta, kertoo Brandt-Tallqvist MP17-näyttelyn yhteydessä julkaistun historiikin taustoista.Päätös oli rohkea, sillä aikaisemman historiikin jäljiltä oli jäänyt kertomatta pääasiassa vain vaikeita asioita.Oy Otto Brandt Ab:n nykyinen konsernijohtaja Markku Hämäläinen asettelee sanansa tarkkaan, kun hän kertoo millaista on työskennellä 111-vuotiaassa perheyrityksessä.– Yhtiömme on historiansa aikana selviytynyt kolmesta sodasta ja seitsemästä talouskriisistä. Vakavimpia uhkia yritykselle ovat silti olleet sukupolvenvaihdokset, täräyttää Stefanie Brandt-Tallqvist.Perheyritykseen liittyy paljon herkkyyttä ja inhimillisyyttä sekä suuria yhteenkuuluvuuden hetkiä. Parhaimmillaan perheyritys on kuin jonkinlainen heimo.– Tällaisen yrityksen johdossa tunnet vahvasti kaikki tunteet. En vaihtaisi tätä työtä ”semimahtavaan” työhön, jossa tunteet olisivat puolittaisia, perustelee Stefanie Brandt-Tallqvist syitä miksi hän halusi jatkaa isänsä jalanjäljillä maineikkaan perheyhtiön johdossa.Kun sukupolvenvaihdoksen aika tulee, niin miksi on tärkeää, ettei yritystä myydä vaan jatkaja löytyy oman perheen seuraavasta sukupolvesta.– Enhän minä myy vieraille kotia, mökkiä tai vaimoakaan, enkä myy firmaakaan, sanoo Stefan Brandt.Vähitellen eläkkeelle siirtyvä Stefan Brandtin vaimo Carina Wolff-Brandt puhuu avoimesti syystä, joka käynnisti ja vauhditti sukupolvenvaihdosta.Kirjailija Terho Puustinen kertoo Huimat Päät -kirjan syntyvaiheista. Carina Wolff-Brandt (vas), Stefan Brandt ja Stefanie Brandt-Tallqvist kertovat kirjassa avoimesti sukuyhtiön kriiseistä.– Steffillä todettiin aikanaan syöpä ja ennuste oli todella huono. Sukupolvenvaihdosta ei oltu siinä vaiheessa mietitty lainkaan ja olin aivan kauhuissani, että mitä teen yritykselle jos Steffi nyt kuolee, sanoo Carina Wolff-Brandt.Kirjailija Terho Puustisen tehtävä Otto Brandt -konsernin uuden Huimat Päät -historiikin kirjoittamisesta on ollut mielenkiintoinen. Voimakastahtoisen ja päättäväisen perheen elämään perehtyminen ja vaikeiden asioiden esiin kaivaminen on varmasti herättänyt voimakkaita tunteita kaikissa osapuolissa. Puustinen onkin kirjoittanut, että erilaisen historiikin lisäksi kyse on myös hieman erilaisesta perheyrityksestä.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle