3.3.2016 Ajoneuvot Huipputekniikka tekee Audi SQ7 TDI -katumaasturista nopean – ja pitää sen hallinnassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopea katumaasturi on varustettu sähköisellä ahtimella ja 48 voltin sähköjärjestelmällä. Koska maailma tarvitsee enemmän suorituskykyisiä katumaastureita, julkaisee Audi uuden SQ7 TDI:n. Yli viisimetrisen katumaasturin tärkein uutuus on sähköisen kompressiahtimen piristämä nelilitrainen V8 -dieselmoottori. Hirviömoottorin 435 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä tuotetaan yhteensä kolmen ahtimen toimesta. V8-moottorin sylinteriryhmien välissä lepäävät kaksi erikokoista turboahdinta. Ahtimista pienempi tarjoaa ripeän vasteen matalilla pyörintänopeuksilla. Sen tukena on Audin uusi venttiilienohjausjärjestelmä, joka pitää alakierroksilla toisen pakoventtiilin suljettuna. Koska pakoventtiilit -ja kanavat ovat turboahdinkohtaisia, ohjataan koko pakokaasuvirta alakierroksilla yhteen turboahtimeen. Kierrosten kohotessa Audi Valvelit System (AVS) avaa toisen pakoventtiilin, jonka kautta pakokaasuvirta ohjautuu kahdesta turboahtimesta suuremmalle. Venttiiliohjauksen ja tuplaturboteknologian tukena on ensi kertaa sarjatuotantoautoon tarjottava sähköinen ahdin. Seitsemän kilowatin sähkömoottorin pyörittämä ahdin on asennettu ahtoilmanjäähdyttimen ja imusarjan väliin. Sähkömoottorin nopean reagoinnin ansiosta täydet ahtopaineet saavutetaan 250 millisekunnissa. Sen ansiosta moottorin tuottama pakokaasuvirta kasvaa nopeasti, joka taas herättää turboahtimet. Sähköistä ahdinta käytetään vain hyvin lyhyitä hetkiä, mutta sen ansiosta perinteisten turboahtimien viiveestä päästään lähes täysin eroon. Voimakkaan sähkömoottorin vuoksi Audin on täytynyt varustaa auto uudenlaisella 48 voltin sähköjärjestelmällä. Juuri perinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä on ollut sähköahtimien kaltaisten teknologioiden yleistymisen esteenä. Uuden sähköjärjestelmän ansiosta Audi SQ7 TDI hyödyntää aiemmin sisarmalli Bentley Bentaygassa esiteltyä aktiivista kallistuksenvaimennusta. Etu- ja takakallistuksenvaimentimet ovat kaksiosaiset, ja väliin on asennettu sähkömoottori ohjaama planeettapyörästö. Järjestelmän avulla kallistuksenvaimentimia voidaan löysentää tai jäykistää tilanteen mukaan. Nopeassa kaarreajossa auton kallistelua voidaan vähentää jäykistämällä kallistuksenvaimentimia. Kuoppaisella suoralla vaimentimia voidaan löysätä, mikä parantaa mukavuutta. Sähköinen kallistuksenvaimennus, audikielellä EAWS, kuuluu ajodynamiikkapakettiin. Varustepaketin herkkuja ovat myös aktiivinen takatasauspyörästö ja nelipyöräohjaus. Yhdessä säätyvän iskunvaimennuksen ja ilmajousituksen kanssa auton ominaisuuksia voidaan muokata poikkeuksellisen paljon ajotilanteen mukaan. Huima teknologia tulee tarpeeseen, sillä yli 2 000 kiloinen linnake kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Ei ihme, että lisävarustelistalla tarjotaan myös huippukestäviä hiilikuitukeraamisia jarruja. Viisi tai seitsenpaikkaisena varusteltu Audi SQ7 TDI saapuu Suomeen loppukesästä. Hintoja ei ole vielä varmistettu, mutta autoja haluavien kannattanee aloittaa säästäminen pikimmiten. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?