3.3.2016 Ajoneuvot Huipputekniikka tekee Audi SQ7 TDI -katumaasturista nopean – ja pitää sen hallinnassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopea katumaasturi on varustettu sähköisellä ahtimella ja 48 voltin sähköjärjestelmällä. Koska maailma tarvitsee enemmän suorituskykyisiä katumaastureita, julkaisee Audi uuden SQ7 TDI:n. Yli viisimetrisen katumaasturin tärkein uutuus on sähköisen kompressiahtimen piristämä nelilitrainen V8 -dieselmoottori.Hirviömoottorin 435 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä tuotetaan yhteensä kolmen ahtimen toimesta. V8-moottorin sylinteriryhmien välissä lepäävät kaksi erikokoista turboahdinta.Ahtimista pienempi tarjoaa ripeän vasteen matalilla pyörintänopeuksilla. Sen tukena on Audin uusi venttiilienohjausjärjestelmä, joka pitää alakierroksilla toisen pakoventtiilin suljettuna. Koska pakoventtiilit -ja kanavat ovat turboahdinkohtaisia, ohjataan koko pakokaasuvirta alakierroksilla yhteen turboahtimeen.Kierrosten kohotessa Audi Valvelit System (AVS) avaa toisen pakoventtiilin, jonka kautta pakokaasuvirta ohjautuu kahdesta turboahtimesta suuremmalle.Venttiiliohjauksen ja tuplaturboteknologian tukena on ensi kertaa sarjatuotantoautoon tarjottava sähköinen ahdin. Seitsemän kilowatin sähkömoottorin pyörittämä ahdin on asennettu ahtoilmanjäähdyttimen ja imusarjan väliin.Sähkömoottorin nopean reagoinnin ansiosta täydet ahtopaineet saavutetaan 250 millisekunnissa. Sen ansiosta moottorin tuottama pakokaasuvirta kasvaa nopeasti, joka taas herättää turboahtimet. Sähköistä ahdinta käytetään vain hyvin lyhyitä hetkiä, mutta sen ansiosta perinteisten turboahtimien viiveestä päästään lähes täysin eroon.Voimakkaan sähkömoottorin vuoksi Audin on täytynyt varustaa auto uudenlaisella 48 voltin sähköjärjestelmällä. Juuri perinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä on ollut sähköahtimien kaltaisten teknologioiden yleistymisen esteenä.Uuden sähköjärjestelmän ansiosta Audi SQ7 TDI hyödyntää aiemmin sisarmalli Bentley Bentaygassa esiteltyä aktiivista kallistuksenvaimennusta. Etu- ja takakallistuksenvaimentimet ovat kaksiosaiset, ja väliin on asennettu sähkömoottori ohjaama planeettapyörästö. Järjestelmän avulla kallistuksenvaimentimia voidaan löysentää tai jäykistää tilanteen mukaan. Nopeassa kaarreajossa auton kallistelua voidaan vähentää jäykistämällä kallistuksenvaimentimia. Kuoppaisella suoralla vaimentimia voidaan löysätä, mikä parantaa mukavuutta.Sähköinen kallistuksenvaimennus, audikielellä EAWS, kuuluu ajodynamiikkapakettiin. Varustepaketin herkkuja ovat myös aktiivinen takatasauspyörästö ja nelipyöräohjaus. Yhdessä säätyvän iskunvaimennuksen ja ilmajousituksen kanssa auton ominaisuuksia voidaan muokata poikkeuksellisen paljon ajotilanteen mukaan.Huima teknologia tulee tarpeeseen, sillä yli 2 000 kiloinen linnake kiihtyy sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Ei ihme, että lisävarustelistalla tarjotaan myös huippukestäviä hiilikuitukeraamisia jarruja.Viisi tai seitsenpaikkaisena varusteltu Audi SQ7 TDI saapuu Suomeen loppukesästä. Hintoja ei ole vielä varmistettu, mutta autoja haluavien kannattanee aloittaa säästäminen pikimmiten.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?