3.11.2017 Liikenne Huolestuttavan moni on ajanut kesärenkailla talvikeleillä – lisääntyykö uusavuttomuus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain puolet suomalaisista tarkastaa talvirenkaiden kunnon vuosittain. Talvirengaskausi on alkanut virallisesti ensimmäinen marraskuuta. 54 prosenttia LähiTapiolan tuoreeseen Arjen katsaus -tutkimukseen osallistuneista kertoo tarkastavansa vuosittain talvirenkaiden kunnon. Viidesosa kertoo ajaneensa kesärenkailla vielä liukkaiden tultua.Talvi saapui eteläiseenkin Suomeen viime viikolla ja sen myötä kesärenkaiden vaihto nasta- tai kitkarenkaisiin on jälleen ajankohtaista. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan talvirenkaisiin on vaihdettava viimeistään 1.12. Nastarenkaat voi vaihtaa 1.11. alkaen tai myös aiemmin, mikäli sää niin vaatii. Kitkarenkailla voi ajaa periaatteessa vuoden ympäri, vaikka sitä ei suositella missään tapauksessa.LähiTapiolan mukaan suomalaisilla on petrattavaa talvirenkaiden kunnon tarkastamisessa. Päätelmien taustalla olevaan kyselyyn vastasi 1026 ihmistä 29.9.–5.10.2017 välisenä aikana. Vastanneet edustavat 15-74 -vuotiasta väestöä ja kyseessä on Kantar TNS:n toteuttama tutkimus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisääntyykö uusavuttomuus?Suomalaisista 24 prosenttia vastanneista kertoo tekevänsä rengastarkastuksen silloin tällöin, 15 prosenttia ilmoittaa jonkun muun kotitalouden jäsenen hoitavan asian ja viisi prosenttia sanoo suoraan, ettei tee tarkastusta lainkaan.– On huolestuttavaa, jos uusavuttomuus liikenteessä lisääntyy. Renkaidenvaihto ulkoistetaan ja unohdetaan, että vastuu niiden kunnon seuraamisesta ja rengaspaineiden säännöllisestä tarkistamisesta on auton kuljettajalla. Myös renkaiden kiinnityksen jälkikiristys on tehtävä renkaiden vaihdon ja ensimmäisten ajomatkojen jälkeen. Rengaspaineet olisi tarkastettava noin kuukauden välein esimerkiksi huoltamolla tankkauksen yhteydessä, mutta iso osa autoilijoista viis veisaa koko asiasta, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen moittii.Trafin mukaan talvirenkaissa on oltava vähintään 3 millimetrin urasyvyys rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskassa, lumessa ja vaikeissa keliolosuhteissa syvyyden olisi kuitenkin hyvä olla vähintään 5–6 milimetriä.Miehet ajavat kesärenkailla naisia useamminMoni suomalainen myöntää myös ajaneensa viime vuosina kesärenkailla kelillä, jossa olisi jo tarvittu talvirenkaita. LähiTapiolan mukaan peräti 20 prosenttia eli käytännössä noin 800 000 suomalaista kertoo syyllistyneensä tähän.Erityisesti nuoret kertovat ajaneensa kesärenkailla talvikeleillä; 37 prosenttia alle 25-vuotiaista. 65 vuotta täyttäneistä vain 9 prosenttia on tehnyt näin. Miehistä (26 %) yli kaksi kertaa useampi kuin naisista (12 %) on ollut autolla liikkeellä talvisissa olosuhteissa kesärenkaat alla.Renkaidenvaihtotavoissa ei ole kovinkaan suuria eroja eri puolilla Suomea, eivätkä koulutus tai ammattiasema ole jakavia tekijöitä.Sen sijaan lapsettomissa talouksissa talvirenkaiden kuntoon kiinnitetään enemmän huomiota kuin lapsitalouksissa. Lapsettomissa talouksissa 57 prosenttia tarkistaa renkaat vuosittain, kun vähintään kolmelapsisista perheistä vain 39 prosenttia tekee saman.Lähde: LähiTapiola Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Jari Saarentaus ja Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti