14.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli Teksti Antti Kautonen Kuva RM Sotheby's / Daimler-Benz Classic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltei 60 vuotta näytteillä ollut Mercedeksen kilpa-autolegenda, Stirling Mossin ja Juan Manuel Fangion ajama hopeanuoli huutokaupataan helmikuun alussa Stuttgartissa. Sillä ajettiin vuoden 1955 Formula 1-sarjan voitosta. Runkonumeroa 00009/54 kantava, vuoden 1954 mallinen W196 R voitti heti ensimmäisen kilpailunsa, Juan Manuel Fangion ohjastamana. Tuolloin auton kori oli vielä avonainen pyöriä myöten: Rudolf Uhlenhautin vetämä Mercedeksen kilpailuosasto Rennabteilung jakoi F1-autot kahteen ryhmään, lokasuojattomiin monopostoihin ja täysin katettuihin Stromlinienwageneihin. Edemmät sopisivat mutkaisemmille radoille, kuten kauden avaavaan Buenos Airesin osakilpailuun, ja jäljemmät puolestaan sinne, missä raaka suoranopeus olisi valttia. Kolmelitrainen, kahdeksansylinterinen M196-moottori tuotti 257 hevosvoimaa. Vuoden 1955 kausi oli Mercedekselle voitollinen, vaikka Le Mansin kilvanajo päättyi tuona vuonna traagisesti ja kautta jouduttiin lyhentämään. 83 katsojaa sai surmansa onnettomuudessa, jossa menetti henkensä myös W196 S 300SLR -mallia ajanut Pierre Levegh.Juttumme 00009/54 oli ollut lokasuojaton, monoposto-korinen aina kauden päättäneeseen Monzan kilpailuun asti, mutta sitä varten auton kori vaihdettiin virtaviivaiseen malliin. Monzan radalla oli tuolloin pitkä, kallistettu kurva, jossa Mercedeksen aerodynamiikka olisi avainasemassa. Stirling Moss johti kilpailua 00009/54:n ratissa yhden kierroksen verran, mutta Fangio nousi kärkeen ja piti johtoaseman loppuun saakka. Moss joutui keskeyttämään ajettuaan puolikkaan kisan, sillä yksi kahdeksasta männästä antautui kierroksella 27. Auto oli kuitenkin yltänyt 215.7 km/h vauhtiin muutamaa kierrosta aikaisemmin. Fangion otettua tuona vuonna F1-maailmanmestaruuden, Mercedes vetäytyi kilparadoilta vuosikymmeniksi, palaten vasta 80-luvun lopulla C-ryhmän Sauber-yhteistyön myötä. Valmistajien maailmanmestaruutta ei ollut olemassakaan vuonna 1955, mutta sellainen titteli olisi ehdoitta kuulunut Mercedekselle. Seuraavat kymmenen vuotta 00009/54 piti majaansa valmistajan museossa Stuttgartissa. Auto lahjoitettiin ja laivattiin Indianapolis Motor Speedway -kilparadan museolle toukokuussa 1965, ja se on ollut heidän hallussaan kaikki nämä vuodet ennen huutokauppaa. Formulalegendaa on käytetty näytillä eri autotapahtumissa vuosien varrella, Amelia Islandilla sekä Petersenin museossa, mutta vasta nyt se palaa synnyinkaupunkiinsa. Auto on pidetty täydellisessä iskussa, ja sen arvellaan menevän kaupaksi yli 50 miljoonalla eurolla RM Sotheby'sin huutokaupassa. Yhtään samanlaista ei ole vielä aikaisemmin tarjottu yksityisille ostajille, joten hinta tulee nousemaan kovaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 6.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLS 63 AMG on alkuperäinen ”neliovinen coupé” 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 24.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – 1988 superfarkku Mercedes-Benz 300 TE 6.0 AMG ’The Mallet’ 16.12.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maybach 57 ja matka maailman huipulta omaan autotalliin 11.11.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLK GTR Roadster sopii vain pelottomille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?