14.12.2024

Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli

Kuva RM Sotheby's / Daimler-Benz Classic

Miltei 60 vuotta näytteillä ollut Mercedeksen kilpa-autolegenda, Stirling Mossin ja Juan Manuel Fangion ajama hopeanuoli huutokaupataan helmikuun alussa Stuttgartissa. Sillä ajettiin vuoden 1955 Formula 1-sarjan voitosta.

Runkonumeroa 00009/54 kantava, vuoden 1954 mallinen W196 R voitti heti ensimmäisen kilpailunsa, Juan Manuel Fangion ohjastamana. Tuolloin auton kori oli vielä avonainen pyöriä myöten: Rudolf Uhlenhautin vetämä Mercedeksen kilpailuosasto Rennabteilung jakoi F1-autot kahteen ryhmään, lokasuojattomiin monopostoihin ja täysin katettuihin Stromlinienwageneihin. Edemmät sopisivat mutkaisemmille radoille, kuten kauden avaavaan Buenos Airesin osakilpailuun, ja jäljemmät puolestaan sinne, missä raaka suoranopeus olisi valttia. Kolmelitrainen, kahdeksansylinterinen M196-moottori tuotti 257 hevosvoimaa.

Vuoden 1955 kausi oli Mercedekselle voitollinen, vaikka Le Mansin kilvanajo päättyi tuona vuonna traagisesti ja kautta jouduttiin lyhentämään. 83 katsojaa sai surmansa onnettomuudessa, jossa menetti henkensä myös W196 S 300SLR -mallia ajanut Pierre Levegh.

Juttumme 00009/54 oli ollut lokasuojaton, monoposto-korinen aina kauden päättäneeseen Monzan kilpailuun asti, mutta sitä varten auton kori vaihdettiin virtaviivaiseen malliin. Monzan radalla oli tuolloin pitkä, kallistettu kurva, jossa Mercedeksen aerodynamiikka olisi avainasemassa. Stirling Moss johti kilpailua 00009/54:n ratissa yhden kierroksen verran, mutta Fangio nousi kärkeen ja piti johtoaseman loppuun saakka. Moss joutui keskeyttämään ajettuaan puolikkaan kisan, sillä yksi kahdeksasta männästä antautui kierroksella 27. Auto oli kuitenkin yltänyt 215.7 km/h vauhtiin muutamaa kierrosta aikaisemmin.

Fangion otettua tuona vuonna F1-maailmanmestaruuden, Mercedes vetäytyi kilparadoilta vuosikymmeniksi, palaten vasta 80-luvun lopulla C-ryhmän Sauber-yhteistyön myötä. Valmistajien maailmanmestaruutta ei ollut olemassakaan vuonna 1955, mutta sellainen titteli olisi ehdoitta kuulunut Mercedekselle.

Seuraavat kymmenen vuotta 00009/54 piti majaansa valmistajan museossa Stuttgartissa. Auto lahjoitettiin ja laivattiin Indianapolis Motor Speedway -kilparadan museolle toukokuussa 1965, ja se on ollut heidän hallussaan kaikki nämä vuodet ennen huutokauppaa. Formulalegendaa on käytetty näytillä eri autotapahtumissa vuosien varrella, Amelia Islandilla sekä Petersenin museossa, mutta vasta nyt se palaa synnyinkaupunkiinsa.

Auto on pidetty täydellisessä iskussa, ja sen arvellaan menevän kaupaksi yli 50 miljoonalla eurolla RM Sotheby'sin huutokaupassa. Yhtään samanlaista ei ole vielä aikaisemmin tarjottu yksityisille ostajille, joten hinta tulee nousemaan kovaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat