14.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli Teksti Antti Kautonen Kuva RM Sotheby's / Daimler-Benz Classic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltei 60 vuotta näytteillä ollut Mercedeksen kilpa-autolegenda, Stirling Mossin ja Juan Manuel Fangion ajama hopeanuoli huutokaupataan helmikuun alussa Stuttgartissa. Sillä ajettiin vuoden 1955 Formula 1-sarjan voitosta. Runkonumeroa 00009/54 kantava, vuoden 1954 mallinen W196 R voitti heti ensimmäisen kilpailunsa, Juan Manuel Fangion ohjastamana. Tuolloin auton kori oli vielä avonainen pyöriä myöten: Rudolf Uhlenhautin vetämä Mercedeksen kilpailuosasto Rennabteilung jakoi F1-autot kahteen ryhmään, lokasuojattomiin monopostoihin ja täysin katettuihin Stromlinienwageneihin. Edemmät sopisivat mutkaisemmille radoille, kuten kauden avaavaan Buenos Airesin osakilpailuun, ja jäljemmät puolestaan sinne, missä raaka suoranopeus olisi valttia. Kolmelitrainen, kahdeksansylinterinen M196-moottori tuotti 257 hevosvoimaa. Vuoden 1955 kausi oli Mercedekselle voitollinen, vaikka Le Mansin kilvanajo päättyi tuona vuonna traagisesti ja kautta jouduttiin lyhentämään. 83 katsojaa sai surmansa onnettomuudessa, jossa menetti henkensä myös W196 S 300SLR -mallia ajanut Pierre Levegh.Juttumme 00009/54 oli ollut lokasuojaton, monoposto-korinen aina kauden päättäneeseen Monzan kilpailuun asti, mutta sitä varten auton kori vaihdettiin virtaviivaiseen malliin. Monzan radalla oli tuolloin pitkä, kallistettu kurva, jossa Mercedeksen aerodynamiikka olisi avainasemassa. Stirling Moss johti kilpailua 00009/54:n ratissa yhden kierroksen verran, mutta Fangio nousi kärkeen ja piti johtoaseman loppuun saakka. Moss joutui keskeyttämään ajettuaan puolikkaan kisan, sillä yksi kahdeksasta männästä antautui kierroksella 27. Auto oli kuitenkin yltänyt 215.7 km/h vauhtiin muutamaa kierrosta aikaisemmin. Fangion otettua tuona vuonna F1-maailmanmestaruuden, Mercedes vetäytyi kilparadoilta vuosikymmeniksi, palaten vasta 80-luvun lopulla C-ryhmän Sauber-yhteistyön myötä. Valmistajien maailmanmestaruutta ei ollut olemassakaan vuonna 1955, mutta sellainen titteli olisi ehdoitta kuulunut Mercedekselle. Seuraavat kymmenen vuotta 00009/54 piti majaansa valmistajan museossa Stuttgartissa. Auto lahjoitettiin ja laivattiin Indianapolis Motor Speedway -kilparadan museolle toukokuussa 1965, ja se on ollut heidän hallussaan kaikki nämä vuodet ennen huutokauppaa. Formulalegendaa on käytetty näytillä eri autotapahtumissa vuosien varrella, Amelia Islandilla sekä Petersenin museossa, mutta vasta nyt se palaa synnyinkaupunkiinsa. Auto on pidetty täydellisessä iskussa, ja sen arvellaan menevän kaupaksi yli 50 miljoonalla eurolla RM Sotheby'sin huutokaupassa. Yhtään samanlaista ei ole vielä aikaisemmin tarjottu yksityisille ostajille, joten hinta tulee nousemaan kovaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 30.9.2024 Henkilö Mercedesten muotojen mestari: Bruno Sacco 1933-2024 6.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLS 63 AMG on alkuperäinen ”neliovinen coupé” 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 24.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – 1988 superfarkku Mercedes-Benz 300 TE 6.0 AMG ’The Mallet’ 16.12.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maybach 57 ja matka maailman huipulta omaan autotalliin 11.11.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLK GTR Roadster sopii vain pelottomille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?