18.5.2024

Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa

Teksti Aake Kinnunen Collecting Cars
Kuva Collecting Cars
BMW M3 CS huutokauppa

BMW M3 CS ei ole CSL, mutta juuri siksi se voi olla sopiva yhdistelmä harrastajalle.

BMW M3 on melkoinen mallinimi jo sinänsä, mutta historian varrelta löytyy erilaisia huippuhetkiä. Monien mielestä kutoskoneinen E46 hipoi täydellisyyttä, vaikka autojen kanssa eläminen on tietysti tuonut esiin erilaisia huoltokohteita.

Sisäisessä hierarkiassa M3 CSL asettuu huipulle tinkimättömyytensä vuoksi, ja M3 GTR on jo sitten ihan muuta. Jossain tavallisen version ja CSL:n välissä on M3 CS, joka tuo joitain CSL:n parannuksia saavutettavampaan pakettiin.

BMW M3 CS huutokauppa

BMW M3 (E46) esiteltiin tuotantoversiona Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2000. 3,2-llitrainen S54-kutoskone kiersi 8 000 r/min punarajalle ja perusversiossa tehoa oli 343 hevosvoimaa juuri 7 900 r/min kohdalla. Kierrosluonteisuus antoi M3:lle tunnistettavan soinnin, joka kuulosti repeävältä metallilta.

50/50-painojakaumalla oleva takavetocoupé löysi pian suosiota ja yhteensä eri M3-versioita valmistettiin 56 133 kappaletta, joiden lisäksi joukkoon liittyi 29 633 avoversiota. 2004 esiteltiin rajoitetun erän M3 CSL, joka kevensi perusautoa yli 110 kiloa ja panosti muun muassa moottorin hengitykseen ja jarruihin entistä enemmän. CSL:n tuotannon osaksi jäi 1 383 autoa.

BMW M3 CS huutokauppa

2005 nähtiin kuitenkin BMW M3 CS, tai Competition Package joillain markkinoilla. Auto sai muun muassa CSL:n nopeamman ohjausakselin, M Track -ajonvakautustilan rata-ajoa varten, CSL:n isommat jarrylevyt sekä jäykemmät jouset ja 19-tuumaiset BBS:n vanteet. Vaikka CS ei eronnut normaalista M3:sta moottorin ja vaihteiston osalta, oli se monelle sopivan saavutettava kultainen keskitie. Lisäksi M3 CS:n sai aidolla manuaalivaihteistolla, M3 CSL:n luottaessa kuusivaihteiseen SMG II -robottivaihteistoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2006 BMW M3 CS

Espanjan Marbellassa myytävä autoyksilö on myyty uutena Yhdysvaltoihin 'ZCP' Competition Packagella. Auto on sittemmin saanut kasan harrastepäivityksiä ja se on tuotu Eurooppaan Britannian kautta 2017. Autolla on ajettu mittarin mukaan 123 027 kilometriä. 2015 auto on ollut kosmeettisia vaurioita aiheuttaneessa kolarissa Carfax-raportin mukaan. BMW:n suorittamassa ostotarkastuksessa autosta ei löydetty merkkejä onnettomuuksista. Keulan paneelien maalipintaa on korjattu nykyisen omistajan toimesta.

BMW M3 CS huutokauppa

Tehtaalta auto on varustettu 'M163' varustekoodin CSL-vanteilla, 405/3 Imola red värillä ja harvinaisella 'S415A' sähkötoimisella takalasin aurinkosuojalla. Lisäksi autoa on parannettu TTFS:n moottorinohjauksella, Mishimoton alumiinisella jäähdyttimellä, punotuilla jarruletkuilla ja eurooppalaisella M3-pakoputkistolla. Moottorin ja vaihteiston tuet ovat Rogue Engineeringin käsialaa. Moottorin VANOS-järjestelmää on parannettu BeisanSystemsin päivityspaketilla.

Auton mukana tulee kaikki muut vihkoset, paitsi huoltokirja, kahdet avaimet ja joukko alkuperäisosia. Mukana on joukko myynti- ja huoltotodistuksia sekä auton täydelliset tuontipaperit. Mukana on myös valkoinen sisäkäyttöön suunniteltu suojahuppu.

BMW M3 CS huutokauppa

Auto on katsastettu Espanjassa huhtikuussa 2024 ja se on voimassa huhtikuuhun 2025. Viimeisin huolto tehtiin huhtikuussa 2024, jolloin BMW:llä vaihdettiin moottoriöljy, öljysuodatin ja ilmansuodatin.

Punainen M3 CS on upea lisäys jokaisen baijerilaisharrastajan talliin tai soveltuva peli jopa harraste- ja käyttöauton roolien yhdistelyyn. Auto on listattu Collecting Cars -huutokauppapalvelussa.

Luetuimmat