22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä M5 ja M5 kertovat paljon autoalan muutoksesta 2000-luvulla. Uusi BMW M5 on hiukan kuin kauppaketjun mainokset: kaikkea on ja rahatkin riittävät (aiempaa paremmin), sillä lataushybridin ansiosta auton verokohtelu on maassamme paljon aiempaa helläkätisempää.On V8, on sähköä, on neliveto, on takaveto, on 727 hv yhteisteho, on 1 000 newtonmetrin yhteisvääntö, jäähdytystä, lämmitystä, kolmen metrin akseliväli, nelipyöräohjaus, CarPlay, etäkäyttö, on on on, farkkuna ja sedanina.Kuskin kanssa 2,5 tonnia painava mörkösedan liikkuu niin vinhasti, että ajokortti huokaisi helpotuksesta avainta palautettaessa. BMW:n M-osastoa luotsaava Frank van Meel kertoi Concorso d'Eleganzan yhteydessä, että tehdas oppi M5:n "painogate"-kohusta sen, että kommunikaatiota ei ehkä kannata aloittaa pelkillä numeroilla ilman perusteluja. Van Meel on kuitenkin ollut tyytyväinen siihen, että foorumien ulkopuolella auto on otettu positiivisesti vastaan, jahka rattiin asti on päästy.V8:n säilyttäminen vaati lataushybridipuolen lisäämistä, mutta sillä on ollut suotuisa vaikutus sekä verotukseen monissa maissa että BMW M5:n arkikäyttöisyyteen. Naapurit saavat jatkaa uniaan rauhassa, sillä uusi M5 hiipii pois pihapiiristä kuin sukkasillaan, ennen kuin käynnistää polttomoottorin jossain kehäteiden rampeilla. Kokonaisia kauppareissuja voi suorittaa sähköllä, vaikka vannoutuneempaa sähköajelua varten suurin haaste muodostuu i5:n eri versioista.Eikä BMW ole lähtenyt hölmöilemään M5:n kanssa. Suorituskyvyn tasapainoksi autosta löytyy nöyryyttä arkikäyttöisyyteen, eikä alustan asetusten lähtökohtana ole pirunpelto. Superauton suorituskykyä elettävässä paketissa, 2025 tapaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun M5 kohtasi M5:nMutta kun viereen pysähtyy ikoninen E39 M5 vuosituhannen vaihteesta, on uusi G90-polven M5 aika paljon. Tehoa on lähestulkoon tuplaten. Painoakin on kertynyt 600 kg, pituutta 32 senttimetriä, leveyttä ja akseliväliä 17 senttimetriä. Tuntuu kuin vertailisi 7-sarjaa ja 3-sarjaa, vaikka kyse on 5-sarjan eri aikakausista. Sylintereitä on saman verran, mutta sähköä käytetään lähinnä radion soittamiseen E39:ssä ja etuvetokin oli muiden hommaa. Kovin nokkela kahdeksanvaihteinen ZF:n automaatti on sekin vaihtunut BMW:n tuttuun kuusivaihteiseen manuaaliin aina hiukan narumaisine tuntumineen. Kuljettajalla on myös eri rooli, sillä jos uudessa autossa operoidaan lähinnä eri järjestelmiä, vanhassa täytyy vähän ajaakin. Ohjaus ja hallintalaitteet ovat tosin juonessa mukana. Mukavuudessakin vanha peittoaa uuden, tosin niukasti, ja rengasmelun suhteen uusi auto ei tunnu edes yrittävän tosissaan. Eikä V8 kuulosta olevan mukana kabiinissa kummassakaan autossa, mutta vanhassa sen kierrosalueen kuulee, uuden auton muistuttaessa polttomoottoristaan ensisijaisesti kierroslukumittarilla.Monimutkaistumisen takaa löytyy maailma, joka on monimutkaisempi ja vaatii enemmän. Hiukkassuodatin, lataushybridi, turvallisuusstandardit, ohiajomelu. Sisätiloistakaan ei saisi tinkiä, joten akselivälit huitelevat kolmessa metrissä, joten tarvitaan nelipyöräohjaus kaupunkielämää varten. Jokainen esitetty ongelma vaatii oman järjestelmänsä, jotka kaikki tuovat kiloja ja vaativat yhteensovittamista. Uusi BMW M5 on siis vastaus tämän päivän kysymyksiin suorituskyvyn ja arkisedanin yhdistämisestä, mutta niitä kysymyksiä on moninverroin menneeseen verrattuna. Jos usein ajatellaan, että yksinkertaisempi elämä on onnellisempaa*, ei ihme, että myös yksinkertaisempaa autoa pidetään onnellisempana. Etumoottori, manuaalivaihteisto ja takaveto on ainakin yhdistelmä, jonka kanssa on vaikea olla täysin onneton.* yksinkertaisuudesta johtuu myös se, miksi lapsuus on aina ruusuista aikaa, vaikka olisi rutto, isoviha ja viisi päällekkäistä lamaa Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 22.5.2019 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ensivaikutelmia uutuusautoista 7.7.2025 Moottoripyörät Koeajo BMW R 1300 RT – matkasohva tarjoaa maksimaalista mukavuutta 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 22.6.2025 Klassikko ”Älä koskaan retroile” – BMW:n muotoilijat ryhmähaastattelussa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen